B afwenden arbeidsstap, E linkerhand arbeidsdraf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_10

B afwenden arbeidsstap, E linkerhand arbeidsdraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 16:22

Hoi hoi,

Ik had 2 maanden geleden mijn laatste B-proefje gereden en las vandaag mijn coupons een keertje door. Nu kwam ik bij 2 verschillende coupons, 2 verschillende jury's een totaal verschillend commentaar bij dezelfde oefening. De oefening was: B afwenden en arbeidsstap, E linkerhand en arbeidsdraf. In het ene proefje wende ik af en ging meteen in stap tijdens de wending, daarna ging ik ook meteen in draf tijdens de wending. Ik kreeg als commentaar dat het er netter uitzag wanneer ik eerst zou afwenden en dan stappen en dit ook vanuit stap naar draf moest doen.
Bij ons andere proefje deed ik wat de jury zei (de vorige keer) en kreeg daarvoor een 5, omdat ik (dat zei het commentaar) te laat ging stappen en draven.

Wat is nu wel goed en wat is nu niet goed??

Groetjes
Iris

daffodil

Re: B afwenden arbeidsstap, E linkerhand arbeidsdraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:27

De overgang hoort IN de wending, zowel die naar de stap als naar de draf. Zodra er omschreven staat afwenden EN arbeids..... is de overgang altijd IN de wending. Anders staat er namelijk B afwenden, daarna arbeids....

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:27

Ik heb altijd geleerd/gedaan dat zodra je rechtgericht bent, je overgaat naar arbeidsstap/-draf.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:28

Zodra je rechtgericht bent inderdaad.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:28

je moet de overgang maken in de wending bij B en bij E,dus op het moment dat je de bocht omgaat bv van de hoefslag af. Niet als je al recht op de B-E lijn bent. Zo heb ik het tijdens mijn jury bijscholingen geleerd.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 16:35

liess1 schreef:
je moet de overgang maken in de wending bij B en bij E,dus op het moment dat je de bocht omgaat bv van de hoefslag af. Niet als je al recht op de B-E lijn bent. Zo heb ik het tijdens mijn jury bijscholingen geleerd.

Ojee, twee totaal verschillende meningen? Mijn rij-instructrice zegt dat ik eerst moet rechtrichten (daarna overgangen maken). Daarnaast zegt iemand anders weer die op hoog niveau start (mijn rij-instructrice ook trouwens) dat ik het in de wending een overgang moet maken.

Ik ben het ermee eens dat het er mooier uitziet als je afwend en dan pas een overgang maakt, maar er staat inderdaad nergens en DAARNA een overgang naar....

??

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:57

Hmm ik deed het ook altijd pas na de wending, en heb er nooit commentaar of lagere punten op gehad. :n
dus B afwenden, en als je afgewend/rechtgericht bent gelijk stappen, en dan E linkerhand en zodra je op de hoefslag bent aandraven :)
En zo zie/zag ik het eigenlijk ook altijd om mij heen.

Volgens mij staat er nergens 'Daarna' beschreven in het boekje(althans het is mij nog niet opgevallen :+), maar 9 v/d 10x gewoon 'En'.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:13

zoals Daffodil al schrijft...het is afwenden EN stap dus in de wending...als jullie het op een andere manier zien..prima..alleen dan krijg je in de proef minder punten omdat het volgens de jury niet correct gereden is...er staat wel daarna beschreven hoor..kijk maar naar de keertwending,dat is afwenden,daarna arb.stap en dan bv een keertwending maken(vanaf de M2 al,zie proevenboekje)

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:15

Volgens mij mag je in de B de overgangen in een wending rijden omdat dit makkelijker is. Bij hogere klasses (volgens mij vanaf de L2/M1) worden de overgangen meer op rechte lijnen gevraagd.

Staat in het voorste gedeelte van het proevenboekje. (maar die ligt thuis dus geen tijd om over te typen.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:17

In de B moet je de overgang idd tijdens de wending doen. Dit kan dus aan het begin, in het midden of aan het eind van je wending zijn. Daarmee heb je juist tijd om een goed moment uit te kiezen. Kennelijk vond jou eerste jury dat je een beter moment had kunnen kiezen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:17

ja je hoort de overgang in de wending te rijden. die van draf naar stap en die van stap naar draf. niet eerst je paard rechtmaken. wij hebben de dvd zitten kijken en hierop werd dit heel duidelijk uitgelegd.de jury die je hierop tekort gepunt heeft heeft dr huiswerk niet voor elkaar dus...

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:19

uit het proevenboekje:in de B en L klasse wordt in een aantal proeven de overgang van en naar de arbeidsstap tijdens de wending gevraagd. Dit is eenvoudinger uit te voeren dan op de rechte lijn..zie blz. 25 proevenboekje...

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:20

knollentuin schreef:
ja je hoort de overgang in de wending te rijden. die van draf naar stap en die van stap naar draf. niet eerst je paard rechtmaken. wij hebben de dvd zitten kijken en hierop werd dit heel duidelijk uitgelegd.de jury die je hierop tekort gepunt heeft heeft dr huiswerk niet voor elkaar dus...

inderdaad op de dvd zeggen ze heel duidelijk 'aan het begin, midden of einde van de wending mag je de overgang rijden'

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:21

risky schreef:
knollentuin schreef:

inderdaad op de dvd zeggen ze heel duidelijk 'aan het begin, midden of einde van de wending mag je de overgang rijden'

Ik sluit me hier volledig bij aan *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:27

Ik vond dit ook altijd lastig, zelf vind ik het namelijk mooier dat de overgang na de wending wordt gereden, maar er staat idd duidelijk én. Meestal laat ik het dus een beetje in het midden, tenzij iemand op X pas naar stap gaat.. Wat ik wel vaak zie is dat ze in de wending gewoon in stap 'vallen', dus helemaal uit elkaar en niet gereden.. Dat straf ik wel af..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:12

In de klassen B en L moet het paard in de wending de overgang maken. In de klassen M en Z eerst afwenden, rechtstellen en dan de overgang.
Staat zelfs nog in de kennisbank van de KNHS.
"Waar moet ik een overgang rijden in de klasse B en L?

Zowel bij ruiters als bij juryleden bestaat er onduidelijkheid over de plaats waar een overgang naar bijvoorbeeld stap moet plaatsvinden als in de dressuurproef wordt gevraagd; B afwenden en arbeidsstap.

Voor deze omschrijving is bewust gekozen. De overgang moet worden ingezet en uitgevoerd tijdens de wending. Hierdoor heeft de combinatie voldoende ruimte om de overgang technisch goed uit te voeren, wat altijd de belangrijkste beoordelingsfaktor dient te zijn.
In de hogere klassen is het de bedoeling dat de overgang na de wending, dus op de rechte lijn wordt uitgevoerd. Dit laatste heeft een hogere moeilijkheidsgraad passend bij het niveau van de desbetreffende klassen."

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 08:35

Ik straf het dus ook echt af hoor als de overgang niet IN de wending gemaakt wordt. Kan die nog zo mooi zijn maar er gaat gelijk een punt af. Als het een overgang voor een 8 is, wordt het een 7 maar was het een overgang voor een 5 wordt het dus een 4. Maar ik laat het er altijd bijzetten zodat er geen onduidelijkheid over is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:48

Hier idem dito. Ik kijk niet op een pasje meer, maar als de overgang echt duidelijk pas na de wending in wordt gezet gaat er bij mij ook een punt vanaf.
Echt jammer dat niet alle collega-juryleden op 1 lijn zitten wat dat betreft want zo schep je idd verwarring.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:21

Ik straf het ook af als er duidelijk na de wending een overgang gereden wordt. En dan schrijf ik er ook bij dat de overgang tijdens de wending gereden moet worden.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:23

In de wending is het makkelijker.

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:27

daffodil schreef:
De overgang hoort IN de wending, zowel die naar de stap als naar de draf. Zodra er omschreven staat afwenden EN arbeids..... is de overgang altijd IN de wending. Anders staat er namelijk B afwenden, daarna arbeids....

+:)+ klopt helemaal!!

bjorn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:41

volgens mij is het ook in de wending...
want ik heb ee gedaan aan het fries kampioenschappen en daar werd ook op mijn startcoupon vermeld dqat het in de wending moest..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:44

Ik deed dit altijd met een trucje.
Ik ging in de wending al doorzitten, en zodra m'n pony rechtgericht was pas in stap. Met naar draf gaan hetzelfde, in de wending al aandraven maar even blijven doorzitten (2-3 passen) en als hij recht is gaan lichtrijden.
Zo rek je je overgang als het ware wat uit, en je laat zien dat je netjes voorbereid.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 12:53

Blijheid schreef:
Ik deed dit altijd met een trucje.
Ik ging in de wending al doorzitten, en zodra m'n pony rechtgericht was pas in stap. Met naar draf gaan hetzelfde, in de wending al aandraven maar even blijven doorzitten (2-3 passen) en als hij recht is gaan lichtrijden.
Zo rek je je overgang als het ware wat uit, en je laat zien dat je netjes voorbereid.

Oke, hier zal ik mij dan maar aan houden.
Slim trucje trouwens!

Ik ben onlangs in de L gestart, maar in beide proefjes kwam deze oefening niet voor. Misschien bij mijn volgende proefje, haha, dan weet ik tenminste wel hoe ik het moet rijden! :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:44