nu stoppen met deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

nu stoppen met deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 10:09

ik heb mijn merrie onder een deken staan.
een lichte winterdeken(staldeken)

helaas is ze sinds die deken erg chagerijnig. het is zowiezo al een hittepetit..
ze kan weinig op haar lijf hebben
de bilkoorden heb ik er al afgehaald en nu is ze minder zuur,
maar draait nog om in de stal en wil dan slaan.
dit komt puur door de deken. als ik de deken eraf haal is ze supervrolijk..niets geen probleem
ik denk zelf dat het nu niet mogelijk is om te stoppen/af te bouwen, maar wil graag jullie mening en ideeen

Cassidy

Re: nu stoppen met deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:26

Ik zou nu niet afbouwen nee, ze moet nog even een maandje of twee door. De reacties zullen heftiger worden naarmate de tijd verstrijkt. En de volgende keer kun je overwegen of je er helemaal geen deken opdoet.

Maar in de koudste periode de deken aflaten zou ik niet doen. Je paard gaat het serieus koud krijgen en zou ziek kunnen worden, wil je dat op je geweten hebben?

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:32

Ik denk at het wel kan. Ik had mijn drachtige merrie's ook altijd een deken om en haalde die deken meestal begin januari eraf omdat ze al snel niet meer begonnen te passen, en ik er toch niet meer mee kon rijden. Geen van alle paarden heeft er ooit wat aan over gehouden.

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:37

Mijn merrie vind een deken ook niet fijn, maar ik zou de deken er nu niet afhalen.

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:40

Daar zou ik persoonlijk nog even mee wachten. Als ze de hele winter een deken op gehad heeft, zal ze na het afhalen van de deken direct in d'r haar schieten. Ik zou ook nog een maand of twee wachten.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 10:40

het is voor mij kiezen tussen twee kwaaien denk.
ze is zo verschrikkelijk chagerijnig...niet leuk meer.
dit is gelukkig alleen in de stal, maar ik word er niet vrolijk van..
echter een ziek paard wil ik ook niet..

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:41

Ritselt de deken ergens??
Ik zou eens kijken wat ze doet met een andere deken. Wol fleece en als je weet of dat dat iets uitmaakt kijken naar een andere oplossing.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:41

ik denk dat je een beetje laat bent met de deken eraf halen, het is nu juist koud, de vacht is voor dit jaar niet genoeg ontwikkelt omdat je dit tegen hebt gehouden ;) dus zal ik er toch nog een paar maandjes mee doorgaan, en dan overwegen om er helemaal niks meer op te leggen ;)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 10:43

nee wat voor deken maakt niet uit..heb er al diverse geprobeert.
ik ga er zowiezo volgend jaar niets meer opleggen..
de bilkoorden eraf heeft al een hoop gescheeld.
nu ligt de deken alleen steeds schuin, maar dat rechtrekken vind ze geen probleem gelukkig..

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:05

Als je nu de deken eraf haalt zal ze gewoon fors doorschieten in het haar. Paarden kunnen dat prima zelf regelen. Een paard dat alleen maar onder een dunne deken staat heeft waarschijnlijk al redelijk wat haar gekregen en staat er toch al niet meer onder een strak zomervelletje bij. Het is echt onzin dat ze geen goede vacht meer zou kunnen aanmaken omdat er al een deken op heeft gelegen.

Als het nu -20 was zou ik het een ander verhaal vinden, maar het vriest amper! Als je het doet zou ik het juist nu in een paar wat warmere dagen doen. Je kunt hem altijd weer opdoen als je merkt dat ze zichzelf niet warm kan houden, maar ik verwacht dat dat wel meevalt.

Als het nou om een geschoren paard ging en je wilde hem meteen 24/7 buiten laten staan zonder deken....

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:28

als je het wilt doen, dan moet je het nu doen, maar dan bedoel ik ook echt nu, want eind van de week word het weer koud en heeft piet weer sneeuw voorspelt. en ik zou dan toch zeker de eerste dagen als het gaat regenen/sneeuwen of waaien dat ze wel goed kan schuilen of dat je dr even binnehaalt, zodat ze niet meteen helemaal bloot staat.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:46

ik lees net dat het extreem koud gaat worden , 11 stedentocht zou al in zicht zijn

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:34

Ik zou de deken er in het midden van de winter niet afhalen. Vacht is gewend aan de deken. Daarbij gaat het idd nog veel kouder worden :j

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:29

In wat voor stal staat ze?
Ik zou het proberen zonder deken want je paard geeft duidelijk aan dat ze het niet prettig vind.
Als ze gewoon in een box staat staat ze hoe dan ook uit de wind en dat scheelt al een heel stuk.
Verder regelt een paard (de vacht) het zelf wel.
Mocht je merken dat ze het wel koud heeft dan kan hij er zo weer op toch?

Mijn paard staat ook zonder deken. De eerste winter dat ik hem had heeft hij mij drie dekens gekost want hij sloopt alles. De derde deken was half januari kapot toen ben ik er gewoon mee gestopt. Had niet het idee dat hij het koud had.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:26

als ik jou was zou ik alleen 'snachts het deken om doen...

maar dan wel volgend jaar. want al stop je er nu mee voelt ze zig gewonnen..

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:28

je kunt m inderdaad eerst alleen 's nacht ophouden

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:29

Ligt eraan wat voor paard je hebt.
Die van mij zou ik er zo vanaf kunnen trekken ondanks dat hij geschoren is.
Hij is nu helemaal kaal en staat onder een 200grams.

Als jou merrie het snel koud heeft moet je toch even doorbikkelen met de deken.
Heeft ze het niet snel koud, kan je hem er lekker aftrekken.
Staat ze savonds in een binnenstal?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:35

magicmist schreef:
nu ligt de deken alleen steeds schuin, maar dat rechtrekken vind ze geen probleem gelukkig..

Dat de deken schuin ligt zal waarschijnlijk de grootste oorzaak zijn.
Een deken die schuim ligt trekt ergens, en als ze daar 23 uur onder staat, kan ik me voorstellen dat ze er chagerijning van wordt.
Koop een deken die echt goed ligt en je probleem zal een stuk minder zijn...

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:39

amigo dekens zijn super qua pasvorm en schuiven niet (is mijn ervaring) en hebben geen bilkoorden :)
Of je de deken er nu nog af kan halen zou ik niet weten, zit er zelf ook over na te denken bij de mijne, alleen staat die 24/7 buiten met een schuilstalletje. Heeft al wel een redelijke vacht, omdat hij pas sinds 3 weken met een ongevoerde regendeken staat vanwege de sneeuw en regen.....

Brenniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:40

Ik denk dat je eens een andere deken moet proberen. Je zei dat je dat al geprobeerd had, maar wat voor dekens heb je dan geprobeerd? Als een deken schuin hangt dan zal dat al een hoop verklaren. Waarschijnlijk trekt de deken strak op de borst en daar zou ik ook chagrijnig van worden ;). Probeer eens een Amigo deken, absolute aanrader!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:43

magicmist schreef:

Een deken die schuin trekt als de bilkoorden er af zijn is een deken die niet goed past. Als dat ding met de singels en bilkoorden op zijn plek moet blijven kan ik mij voorstellen dat die irriteert.
Ik gebruik nooit bilkoorden, sterker nog aan mijn horseware dekens kan je die niet bevestigen. Dek blijft prima liggen, terwijl de ze gehele dag buiten staat, rolt etc.

Ik zou nu dus eerder kiezen voor een goed passende deken dan het dek er helemaal af te halen.

Als je paard in een binnenstal staat, en weinig buitenkomt, kan de deken nu trouwens vast wel af zonder vervelende consequenties.