Wie het hardst kan bluffen.... (paard - mens).

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Wie het hardst kan bluffen.... (paard - mens).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 04:05

Ik heb een... enigszinds aparte pony.
Nu bijna 6 jaar in mijn eigendom, ze word 19 jaar oud.
Zit nogal een verhaal achter, maar ik probeer het samen te vatten.

Het is een pony niks gemeens doet, ze bluft alleen... en daar is ze stinkend goed in.
Ze vertoont letterlijk alle "ik ga je kapot maken' lichaamstekens die er maar zijn wanneer ze dit doet.
Voor mij is dit inmiddels allang geen probleem meer, ik zet dan mijn stem op, en ga lekker door met wat ik aan het doen was.
Ik kan ook alles met dit peerd, ze zal nooit iemand echt pijn willen doen en daar ben ik van overtuigt.

Het probleem is dus niet zo zeer hoe ik met haar om ga, maar hoe anderen dat doen.
Ze probeert alles om je bang te maken, en als ze je dan te pakken heeft, dan hoeft ze lekker niet te werken....
Althans, tot ik erbij geroepen word dat ze weer eens niet wilt.
Ze is zo begaafd in dat hele gebluf van haar, dat ze bijna bij iedereen haar zin krijgt (maar op mensen waar ze geen indruk op maakt, is ze een mak schaap bij).

Zijn er mensen die de oplossing hebben...?

LindyH

Re: Wie het hardst kan bluffen.... (paard - mens).

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 04:17

Hihi, ik probeerde laatst aan een leek uit te leggen hoe het zit met paarden en bang zijn voor paarden enzo, en toen kwam ik eigenlijk ook tot de conclusie dat het een groot blufspel is. Wie het hardst durft te bluffen wint.

En dat lijkt mij dus ook de oplossing in dit geval... gewoon zorgen dat mensen weten dat het maar bluf is. Dat geeft ze dan zo veel vetrouwen dat ze wel terug durven te bluffen en daarmee hebben ze dan ook gelijk gewonnen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 04:44

Ben alleen bang dat als je mensen verteld dat je moet overbluffen dat het paard toch iets doet, maar de persoon zag het niet aankomen want die dacht het is maar bluf..

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 04:45

Zo'n merrie hebben wij staan. Die jaagt iedereen zo de paddock uit. Ze doet verder niks en bij ons doet ze het ook niet alleen bij vreemden. Ik laat haar lekker. Het is geen allemanspaard. En dat hoeft ook niet. Zelf kunnen we er mee lezen en schrijven.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 09:42

Ik denk dat mijn merrie daar ook wel een handje van heeft. De laatste tijd met poetsen, als ik dan bij haar achterbeen kom, tilt ze hem iets op en brengt ze haar been iets zijwaarts. Niet dat ze schopt maar meer een soort van dreiging. De eerste paar keren had ik zoiets van: nou niet aanstellen hoor, doe maar gewoon. Maar gisteren was ik er zat van en heb ik flink op haar gescholden en heeft ze een beste tik van mij gehad. Opeens was het klaar. Zelfs met hoeven krabben gaf ze gewoon haar voetjes zelf. Nu denk ik zelfs dat het probleem wat ze heeft met de hoefsmid (zie deze topic [BEH] Bang bij hoefsmid en ik ben radeloos) niet eens iets te maken heeft met een nare ervaring (die ik niet kan plaatsen) maar meer heeft te maken met het feit dat ze me aan het uitproberen is en dat ze vrij dominant is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 09:51

Ik zou proberen te vermijden dat anderen er teveel aan gaan zitten. Tips geven kan ik je niet, ik zou zelf dergelijk gedrag absoluut niet accepteren, maar zou dan harder in moeten komen dan jij als eigenaar fijn zou vinden, en als ik iedere keer de verhoudingen recht moet zetten bij gedrag dat het paardje bij de eigenaar laat zien en dat blijkbaar het normale niveau van communiceren is, is dat eerlijk tegenover het paard?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 09:54

Sommige pony's zijn daar inderdaad verdraaid goed in. Op stal staat hier een merrie die vaak in de wei in volle vaart met haar oren in de enk op je af komt galloperen, totdat ze twee meter voor je is dan begint ze te remmen en wil ze ineens knuffelen.
Ik heb geen oplossing voor je, het lijkt mij een lastig probleem. Vooral als je pony dit al jaren doet.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:03

oh wel herkenbaar maar niet zo extreem als jij aangeeft. Ik heb een welshje gehad echt een lieverd. Doet geen vlieg kwaad.

Alleen als ze nieuwe mensen zag (dus echt de eerste keer) kreeg je een test. Oren in de nek en een aanvals beweging maken.
Als je bleef staan gingen direct de oortjes naar voren en begon ze je jas af te likken en je wangen kusjes te geven.
Maar als je terug deinsde dan bleef ze sjagie staan doen. Niet aanvallen ofzo maar oren in de nek en voor zich uitstaren.

Als je dan de tweede keer komt dan was ze weer poeslief kusjes geven en knuffelen. Zo vreemd gedrag...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:16

ben het met cassidy eens.
blijkbaar is dit voor jou paard heel normaal, omdat jij het nooit afgestraft heb. dat had je veel eerder moeten doen.
zou dus gewoon zorgen dat er niet teveel anderen aan je paard zitten, zodat die ook niet bang worden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:43

Klinkt als een ideaal paard voor managementtrainingen :+
Gewoon om lachen en accepteren dat ze zo is. Het zou wat anders zijn als ze ook echt zou doorzetten, maar als zij met bluf wegkomt bij veel mensen maar niet bij jou, zie ik geen groot probleem. ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 20:17

blue_kim schreef:
ben het met cassidy eens.
blijkbaar is dit voor jou paard heel normaal, omdat jij het nooit afgestraft heb. dat had je veel eerder moeten doen.
zou dus gewoon zorgen dat er niet teveel anderen aan je paard zitten, zodat die ook niet bang worden.

Nooit afgestraft? Zeker wel hoor, en goed ook.
Ik ben daar erg consequent in... Ze krijgt 1 waarschuwing, en dan krijgt ze een tik. Ik ben niet zo van dat zoete ge-ahhh-wat-zielig...
Heb van een pony die niet zoveel kon, toch een dier 'gemaakt' waar ik een hoop mee heb overwonnen. Maar dat lukt niet als je alles(veel) maar toe laat.
(dus geen; "ah wil je vandaag geen zadel op je rug, nah dan kijken we morgen wel of je het dan wel wilt!").
Ik laat dus zeker wel duidelijk merken waar mijn grenzen liggen, en zeker omdat ze zo 'uitdaagt', is dat erg belangrijk.
Het is verder echt een leuk en zeker betrouwbaar dier, maar tja wel een gigantische uitdager.

Bij mij is het tegenwoordig alleen nog maar even boos kijken als ik de stal in loop, en meer niet.
Maar het gaat dan echt vooral om de momenten dat ik er niet bij kan zijn, ik kan uitleg geven wat ik wil hoe je met haar om moet gaan.
Maar zodra ik er niet bij sta, en niemand anders die de juiste ervaring heeft, krijgt ze toch weer haar zin.
En ik ben bijvoorbeeld met buiten/binnen zetten afhankelijk van andere mensen, die het dan oplossen door haar zelf naar stal/wei te laten lopen. Dan is het cirkeltje ook rond...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:04

Equidea schreef:
Ik heb een... enigszinds aparte pony.
Nu bijna 6 jaar in mijn eigendom, ze word 19 jaar oud.
Zit nogal een verhaal achter, maar ik probeer het samen te vatten.

Het is een pony niks gemeens doet, ze bluft alleen... en daar is ze stinkend goed in.
Ze vertoont letterlijk alle "ik ga je kapot maken' lichaamstekens die er maar zijn wanneer ze dit doet.
Voor mij is dit inmiddels allang geen probleem meer, ik zet dan mijn stem op, en ga lekker door met wat ik aan het doen was.
Ik kan ook alles met dit peerd, ze zal nooit iemand echt pijn willen doen en daar ben ik van overtuigt.

Het probleem is dus niet zo zeer hoe ik met haar om ga, maar hoe anderen dat doen.
Ze probeert alles om je bang te maken, en als ze je dan te pakken heeft, dan hoeft ze lekker niet te werken....
Althans, tot ik erbij geroepen word dat ze weer eens niet wilt.
Ze is zo begaafd in dat hele gebluf van haar, dat ze bijna bij iedereen haar zin krijgt (maar op mensen waar ze geen indruk op maakt, is ze een mak schaap bij).

Zijn er mensen die de oplossing hebben...?

Die oplossing is er niet. Je pony heeft geleerd dat bluffen werkt en heeft dus "what doesn't kill you, makes you stronger" erg letterlijk opgevat.

Mijn lesgeefmens heeft ook zo'n soort paard. Ik heb kennelijk ooit iets goed gedaan bij dit paard want bij mij (en diverse anderen) is ze een leuk knuffelpaard. Ze heeft echter ook al diverse mensen het weiland en de paddock uitgejaagd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:41

Equidea schreef:
Bij mij is het tegenwoordig alleen nog maar even boos kijken als ik de stal in loop, en meer niet.

Dat boos moeten kijken om haar op haar plek te zetten zou al niet nodig moeten zijn. Dat betekend dat er toch nog iets is wat ervoor zorgt dat ze het vastgeroestte patroon doorloopt en alleen door die blik van jou wordt tegengehouden. Ze moet het nieteens gaan proberen, die kwade blik van jou moet niet nodig zijn als je op haar afstapt. Dus in dit geval zou ik de correctie toch even opvoeren zodat ze het nieteens in haar hoofd haalt om zuur naar je te kijken.

Voor wat ze doet als er anderen met haar omgaan heb ik geen tips. Ze zal haar grenzen proberen te blijven verleggen, zoals ze dat met jou op dit moment ook nog steeds doet.

Gwen666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:21

Dit klinkt erg bekend! Mijn merrie is daar ook heeeel goed in. Ik heb er ook (nog) geen oplossing voor gevonden, behalve dan om mensen bij wie ze dat kan flikken niet met haar om te laten gaan. Dat is bij ons geen probleem, want iedereen die op stal helpt kan het wel, en verder doe ik haar zelf. Maar bij mijn bijrijdster heeft ze het ook wel eens voor mekaar gekregen. Die zat zelf even niet zo lekker in haar vel en kwam toen wat onzeker de paddock in... meteen eruit gejaagd door mevrouw! Op dat moment zou ze gestraft moeten worden vind ik, maar ja, daar was de bijrijdster op dat moment nou juist niet toe in staat, anders was het überhaupt niet gebeurd waarschijnlijk... Dus... tja. Weinig aan te doen denk ik. Zal idd geen allemanspaard worden. Als ze bij mij weer aan het kijken is hoever ze kan gaan moet ik wel weer even streng ingrijpen (en doe dit soms ook niet genoeg), maar zolang ik zelf met haar kan lezen en schrijven is het wel eens lastig als anderen dat niet zouden kunnen, maar ik kan daar zelf niet zoveel aan doen ben ik bang. Als iemand wel iets weet, hoor ik het ook graag!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:32

Gwen666 schreef:
Dit klinkt erg bekend! Mijn merrie is daar ook heeeel goed in. Ik heb er ook (nog) geen oplossing voor gevonden, behalve dan om mensen bij wie ze dat kan flikken niet met haar om te laten gaan. Dat is bij ons geen probleem, want iedereen die op stal helpt kan het wel, en verder doe ik haar zelf. Maar bij mijn bijrijdster heeft ze het ook wel eens voor mekaar gekregen. Die zat zelf even niet zo lekker in haar vel en kwam toen wat onzeker de paddock in... meteen eruit gejaagd door mevrouw! Op dat moment zou ze gestraft moeten worden vind ik, maar ja, daar was de bijrijdster op dat moment nou juist niet toe in staat, anders was het überhaupt niet gebeurd waarschijnlijk... Dus... tja. Weinig aan te doen denk ik. Zal idd geen allemanspaard worden. Als ze bij mij weer aan het kijken is hoever ze kan gaan moet ik wel weer even streng ingrijpen (en doe dit soms ook niet genoeg), maar zolang ik zelf met haar kan lezen en schrijven is het wel eens lastig als anderen dat niet zouden kunnen, maar ik kan daar zelf niet zoveel aan doen ben ik bang. Als iemand wel iets weet, hoor ik het ook graag!

Zoals gezegd, zet het paard (voor veel geld :D ) in op managementtrainingen.
Ik zie er ook geen belang in dat iedereen maar met een paard, zeker zo'n paard, uit de voeten moet kunnen.
Hallo, leer hoe je met paarden om moet gaan! Leer om op het niveau van de paarden te komen, niet andersom!

heudensfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:20

onze vosse merrie heeft juist hetzelfde. als je buiten de stal staat is ze enorm enorm vies. je zou gewoon haar stal niet binnendurven! bijten, oren in nek, echt aanvallen enz..
maar kom je haar stal binnen en aai je ze ofzo is het een mak lammetje
heeft echt ene speciaal karakter. wij laten haar gewoon doen maar er zijn veel mensen die er gewoon niet binnendurven
geen allemanspaardje