Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

blue_kim schreef:ben het met cassidy eens.
blijkbaar is dit voor jou paard heel normaal, omdat jij het nooit afgestraft heb. dat had je veel eerder moeten doen.
zou dus gewoon zorgen dat er niet teveel anderen aan je paard zitten, zodat die ook niet bang worden.
Equidea schreef:Ik heb een... enigszinds aparte pony.
Nu bijna 6 jaar in mijn eigendom, ze word 19 jaar oud.
Zit nogal een verhaal achter, maar ik probeer het samen te vatten.
Het is een pony niks gemeens doet, ze bluft alleen... en daar is ze stinkend goed in.
Ze vertoont letterlijk alle "ik ga je kapot maken' lichaamstekens die er maar zijn wanneer ze dit doet.
Voor mij is dit inmiddels allang geen probleem meer, ik zet dan mijn stem op, en ga lekker door met wat ik aan het doen was.
Ik kan ook alles met dit peerd, ze zal nooit iemand echt pijn willen doen en daar ben ik van overtuigt.
Het probleem is dus niet zo zeer hoe ik met haar om ga, maar hoe anderen dat doen.
Ze probeert alles om je bang te maken, en als ze je dan te pakken heeft, dan hoeft ze lekker niet te werken....
Althans, tot ik erbij geroepen word dat ze weer eens niet wilt.
Ze is zo begaafd in dat hele gebluf van haar, dat ze bijna bij iedereen haar zin krijgt (maar op mensen waar ze geen indruk op maakt, is ze een mak schaap bij).
Zijn er mensen die de oplossing hebben...?

Equidea schreef:Bij mij is het tegenwoordig alleen nog maar even boos kijken als ik de stal in loop, en meer niet.
Gwen666 schreef:Dit klinkt erg bekend! Mijn merrie is daar ook heeeel goed in. Ik heb er ook (nog) geen oplossing voor gevonden, behalve dan om mensen bij wie ze dat kan flikken niet met haar om te laten gaan. Dat is bij ons geen probleem, want iedereen die op stal helpt kan het wel, en verder doe ik haar zelf. Maar bij mijn bijrijdster heeft ze het ook wel eens voor mekaar gekregen. Die zat zelf even niet zo lekker in haar vel en kwam toen wat onzeker de paddock in... meteen eruit gejaagd door mevrouw! Op dat moment zou ze gestraft moeten worden vind ik, maar ja, daar was de bijrijdster op dat moment nou juist niet toe in staat, anders was het überhaupt niet gebeurd waarschijnlijk... Dus... tja. Weinig aan te doen denk ik. Zal idd geen allemanspaard worden. Als ze bij mij weer aan het kijken is hoever ze kan gaan moet ik wel weer even streng ingrijpen (en doe dit soms ook niet genoeg), maar zolang ik zelf met haar kan lezen en schrijven is het wel eens lastig als anderen dat niet zouden kunnen, maar ik kan daar zelf niet zoveel aan doen ben ik bang. Als iemand wel iets weet, hoor ik het ook graag!
) in op managementtrainingen.