Denken jullie dat als alle sneeuw in de wei weg is dat ze dan weer in de wei kunnen staan? Er ligt dan wel wat water natuurlijk maar dat ligt er ook als het veel regent.
Moet alle sneeuw eerst echt weg zijn want die van mij staat op ijzers en met dooiende sneeuw doe ik hem dan liever niet naar buiten.
Als hij ijzers heeft kun je beter eerst even nagaan of de vorst ook uit de grond is. Als er een dun laagje (smelt)water op bevroren grond ligt, kan het enorm glad worden. Helemaal als je op kleigrond zit.
Verder hangt het er ook vanaf wat je paard gewend is. Als hij met de sneeuw binnen heeft gestaan weet hij niet dat het glad kan zijn.
als inderdaad de wei niet glad is van grond vorst kan je hem gewoon naar buiten doen, het enige is, als ie al die tijd heeft binnen gestaan, zal ie wle de beentjes willen strekken en dan hbe je dus wle gorte kans met de nattigheid dat ie je hele weiland stuk trapt.
Hier staan ze sinds 2 dagen weer buiten. Lag nog wel veel sneeuw. Maar toch maar de gok gewaagd. Ging goed ze is wel 1x onderuit gegaan maar dat was gelukkig in het weiland en niet op de steen. Ze gingen wel even los met z'n alle maar ze houden er wel heel goed rekening mee dat het wat glad is. Dus als je het doet er gewoon even bij blijven. Na een tijdje worden ze van zelf weer rustig.
Ze kunnen, als het niet vastgevroren (glad) is best naar buiten Bij ons gaan ze met het natte weer in de paddocks. Als het sneeuwt of vriest gaan ze de wei weer op!
wouterpaard
Geplaatst: 29-12-09 16:58
Die van ons staan ook weer buiten nu de sneeuw weg is.
Hier staan ze 365 dagen per jaar buiten. Ook al ligt er een ijsbaan. Ze kennen het en doen zeer voorzichtig. Pas ermee op dat als ze opgesloten hebben gezeten niet overenthousiast zijn en als een idioot gaan rennen.
hier gaan ze vliegen als ze de wei op komen en heb met de sneeuw en ontdooide ondergrond al ervaren dat dat niet zo'n succes is, dus houd ik ze in de bak en paddock tot de wei droog en hard bevroren is (dan lopen ze voorzichtig) of hij weer goed opgedroogd is en ze er weer op kunnen zonder de boel kapot te lopen. Vorige winter kon ik ze eigenlijk bijna de hele winter vrijwel elke dag een paar uurtjes weidegang bieden, deze winter staan ze al tijden voornamelijk in de paddock met overdag vaak de rijbak er bij voor meer bewegingsruimte. Ik hoop dat het een vroeg en droog voorjaar wordt...