Nieuwe cap na valpartij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niqui

Nieuwe cap na valpartij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 22:44

Vandaag is mijn dochter voorover van haar pony (haflinger) gevallen en vrij hard op haar hoofd geland. In de manege, op een zandbodem. Nu vraag ik me af of ik niet een nieuwe cap moet aanschaffen. Haar instructrice vond het niet nodig als er geen zichtbare deuken of beschadigingen in zitten. Is dat inderdaad zo?

Ze heeft een vrij nieuwe cap en op zich vind ik het jammer van de mooie cap. Maar aan de andere kant, veiligheid voor alles natuurlijk. We nemen geen risico voor een paar tientjes..

Wat vinden jullie? Nieuwe cap of toch niet nodig? *D
Laatst bijgewerkt door Niqui op 27-12-09 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Janiniie

Re: Nieuwe cap na valpartij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:44

Nou.. Ik zou het wel doen, er kunnen klein scheurtjes in de cap aan de binnekant zitten, denk ik, waardoor hij toch minder sterk is..
En zoals je zegt, het was een harde val..

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:45

Als ze op haar hoofd is gevallen zou ik zeker een nieuwe cap kopen. Zelfs als er niets op de buitenkant te zien is, kan hij aan de binnenkant wel beschadigd zijn.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:45

Zeker doen inderdaad.
Cap kan aan de binnenkant flink beschadigd zijn zonder dat je het ziet, maar voor grote ellende zorgen mocht ze nog eens vallen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:49

Hoi,

Normaal als ik niet zo hard viel kocht ik nooit een nieuwe cap, maar naar een hele nare val (lees ribben gekneust, hersenschudding, schaafwonden, blauwe plekken, ruggenwervels op elkaar, meer dan een half jaar geleden en nog erg last van) heb ik echt wel een nieuwe aangeschaft.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:05

Nee hoor, is niet nodig.

Als ik elke keer dat ik val een nieuwe cap moet kopen moet ik er toch wel 12 per jaar kopen := . Dan ben je snel arm ;) .

@ de eerste 3 posters, kopen jullie ook altijd een nieuwe cap na een val :D ?

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:06

mistid schreef:
Nee hoor, is niet nodig.

Als ik elke keer dat ik val een nieuwe cap moet kopen moet ik er toch wel 12 per jaar kopen := . Dan ben je snel arm ;) .

@ de eerste 3 posters, kopen jullie ook altijd een nieuwe cap na een val :D ?

Niet bij elke val. Wel als ik hard op mijn hoofd val, wat in de openingspost staat :P

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:06

Wel als je op je hoofd bent gevallen ja.
Leuk hoor, door blijven rijden met dezelfde cap, maar wat als deze van binnen zo goed kapot is dat hij de volgende keer totaal niet meer beschermd. Denk ook niet dat je dat op je geweten wilt hebben, zeker niet als moeder.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:08

Ik zou een nieuwe kopen hoor. En zoals je zelf zegt, voor die paar tientjes...
Zelf koop ik pas een nieuwe cap als ik hard op mijn hoofd ben gevallen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:11

Als ik er vanaf val (wat gelukkig niet vaak gebeurt :P) en ik val op mijn hoofd dan komt er echt een nieuwe cap :j. De keren dat ik ervan af ben gestuiterd ben ik ook knoerthard op mijn hoofd gevallen en ik heb elke keer een nieuwe gekocht hoor! Voor die 60,- euro ga ik niet tobben :n

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:11

als ze echt op haar hoofd geland is zou ik het wel doen, zand lijkt zacht maar ik heb ooit een mijn bijde armen op het zand gebroken.
een cab kan na een val op het hoofd net zoals een helm een beschadiging hebben aan de binnenkant waardoor de cab lang niet zo veilig meer is als hij lijkt.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:17

* sluit zich aan bij degenen die zeggen: nieuwe kopen *

En als je dat dan gaat doen, informeer ff bij de ruitersportzaak welk merk dat ook al weer was waar je je cap kunt laten doormeten als je gevallen bent en koop er daar eentje van.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:19

Waarom tobben over een paar tientjes? Het leven van je dochter is niet te vergelijken met geld.
9 van de 10 caps zijn niet meer veilig na 1 val op het hoofd.

Ook ik zeg gewoon een nieuwe kopen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:23

Ik zou het ook echt doen hoor, ben erg hard gevallen en heb er nog erg last van.
Ik ben blij dat ik mijn cap op had en heb zekers een nieuwe gekocht de oude mocht toen verhuizen naar de container, ha, ha.

Ik ben door onder andere die harde val en door mijn knieeen (die door een val zonder een paard kapot zijn gegaan) nu zelfs op zoek naar een berijder.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:24

Zoals ik eerder al aangaf ik ook hoor.
Ben zelf ook eens op mijn hoofd gevallen. Flinke hersenschudding en cap bijna doormidden. Artsen in het ziekenhuis zeiden dat ik zoveel geluk heb gehad. Dat was anders mijn hoofd geweest en had ik of een kasplantje geweest, of er helemaal niet meer geweest.
Moet je nagaan als mijn cap beschadigd was geweest door eerdere vallen.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:27

De laatste keer dat ik gevallen ben hoorde ik mijn cap kraken. Aan de buitenkant was er niets aan te zien. Heb echt wel een nieuwe gekocht...

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:16

Ik zou ook een nieuwe kopen!
Het is bekend dat een cap na een keer vallen al een stuk minder goed beschermd, veel minder goed de klap opvangt. Veiligheid staat voorop toch!?

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:18

ik zal wel een nieuwe cap doen, hij kan zo maar van de binnenkant beschadigd zijn!

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:31

ben 2jaar geleden met het springen ook heel hard op mijn hoofd gevallen. ( bij de landing vd pony heeft hij nen bok gemaakt en ben zo voorover gevallen) en heb nog altijd dezelfde cap en ik heb nog geen enkele problemen gehad ( ben daarna nog een paar keer gevallen en een paar tegen de springpalen gebast alt vallen van mijn paard en ze leeft nog altijd ). ben 15 maar laat mijn cap afentoe (en vooral na een val ) door mijn mama inspecteren ( ze heeft niet lang paardgereden , maar heeft er heel veel verstand van). maar ja ... der is een duidelijke meerderheid...............

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:32

Maar jouw mama kan ook niet binnenin de cap kijken. En daar zit meestal de schade.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:36

Ik hoor te zeggen dat je het wel zou moeten doen aangezien ik zelf les geef. Maar zelf doe ik het niet aangezien ik geen zin heb om elk half jaar een nieuwe cap te kopen. Vroeger viel ik er nog veel vaker af soms wel 5x per 1x rijden. Dat wordt anders toch wel heel gek. Ik zou alleen een nieuwe cap kopen als er duidelijke beschadigingen zijn.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:23

Silence schreef:
Maar jouw mama kan ook niet binnenin de cap kijken. En daar zit meestal de schade.

nee dat weet ik wel maar toch voor controle, want op dat vlak ben ik een echt ongeval :+
bij de meeste dingen kan ik zien wanneer er een andere moet maar de cap en de BP dat laat ik altijd aan de mama over. en vooral als k kleiner was stond ze er echt op dat mijn BP en (vooral) mijn cap toch in heel goede staat zijn. nu de cap nog altijd maar de BP veel minder

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:28

De cap heeft zijn functie vervuld en de schokabsorptie zal de volgende keer dus een stuk minder zijn.Neem geen risico en koop een nieuwe cap!

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 00:10

Jullie bevestigen wat ik zelf ook al dacht. We nemen geen risico en gaan een nieuwe kopen. Bedankt voor alle reacties! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:13

Ik heb laatst een nieuwe gekocht omdat de oude gevallen was. Ik neem er geen risico's mee. Zo duur zijn ze gelukkig ook weer niet.