Wedstrijdkleding tijdens zwangerschap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Wedstrijdkleding tijdens zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 18:54

Ik ben erg benieuwd welke kleding jullie aantrekken tijdens de zwangerschap. Voor thuis en les kan ik nog wel eea bedenken natuurlijk, maar ik heb in april nog shows gepland staan en wil dan ook nog op wedstrijd, en ik ben begin juli uitgerekend. Aangezien ik momenteel bij de pc zit met de band van mijn Cavallo op het laatste clipje, verwacht ik dat het over een paar weken ver klaar is met mijn wedstrijdbroek.

Op Bokt had ik gelezen over Horka Pull On's maar die zijn uit de handel voor vrouwen (zijn er wel voor kinderen maar die maat heb ik niet echt :+ ) en ook mijn rijjasje zal niet heel charmant meer zitten denk ik, maar misschien dat dat met elastiek bij het onderste knoopje nog wel te verhelpen valt?

Enfin, aangezien ik vast de eerste en enige niet ben, hoef ik het wiel niet voor de honderdste keer uit te vinden dus hoe heb jij de wedstrijdnood opgelost?

Liselot

Re: Wedstrijdkleding tijdens zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:59

kan je geen oudere broek zo vermaken dat je er elastiek in zet aan de voorkant?

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 19:03

Vraag eens aan vera26.
zie http://www.xlequestrian.nl.

Ze kunnen daarna volgens mij ook weer je broek vermaken.

zie tekst
Ik heb inderdaad al zo'n broek op de site staan. Het is een broek die speciaal voor je op maat gemaakt wordt en zodra je uitgezwangerd bent, vermaken we hem gratis voor je. Dan heb je er na je zwangerschap tenminste ook nog plezier van.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:34

Hé Riv,

Gewoon een herenbroek aan met bretèls. Heb ik tijdens mijn eerste zwangerschap ook gedaan. De goedkoopste broek gekocht, bretèls van manlief erbij. Dan kan je voorlopig wel vooruit.
Ik heb ook gewoon mijn favo spijkerbroek gedragen, eentje van de Piet Klerks, tig jaar oud inmiddels. Zit heerlijk en niet te dik dus de chaps kon ik er makkelijk overheen aandoen.
Hoe lang wil je doorrijden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 23:02

Ik heb in april nog twee shows gepland staan en die moet ik zeker rijden. Dus ik hoop pas op zijn vroegst in mei te moeten stoppen, liefst zo laat mogelijk.

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:07

Hey,
Ik heb daar wel een idee voor.
Bij de H& M kan je buikbanden kopen.
Die heb ik gekocht, rijbroek aan 1tje op mijn huid, elastiekje tussen knoopgat en knoop en dan er overheen een witte buikband.
En mijn jasje 1e knoopje van onder open (en later 2 open)
Vondt het onzin om grotere broeken te kopen.

Succes!

JFR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:10

vind je het nie gevaarlijk om als zwangere vrouw op het paard te zitten, als je eraf valt ofzo?

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:16

JFR schreef:
vind je het nie gevaarlijk om als zwangere vrouw op het paard te zitten, als je eraf valt ofzo?

Sommige rijden na een week niet meer, andere rijden door tot 9 maanden.
Gewoon doen waar je je goed bij voelt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:31

Ik heb 3 kinderen gekregen. Bij het eerste kind heb ik de hele zwangerschap doorgereden en eigenlijk vond ik iedereen die dat niet deed een beetje suffig.

Maar bij mijn tweede zwangerschap werd ik er door mijn jonge paard ongenadig van afgekieperd. Ik kwam in het gaas tussen twee palen terecht, ik veerde naar achter en weer terug en er was niets aan de hand.
Maar er waren wel twee palen van de bak gebroken...

Die keer ben ik gewoon weer opgestapt, maar daarna ben ik toch wel gaan denken.
Als ik toevallig tegen een paal aan was gevallen was het fout afgelopen met mij e/o mijn kindje, een dubbele verantwoordelijkheid.

Natuurlijk is het voor iedereen zijn eigen keus, maar ik wist op dat moment dat ik het nooit zou kunnen verantwoorden dat een kindje evt. met een handicap zou geboren worden door de hobby van zijn moeder.

Kijk zelf maar wat je doet, maar bedenk wel dat je sommige dingen niet kan omkeren. Een paard blijft een levend wezen wat kan schrikken en jij draagt een klein mensje met je mee waar je ook de verantwoording voor draagt. Er zal nooit een excuus zijn als het fout gaat. Maar het kan ook heel goed vlekkeloos verlopen.

Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap met chaps gereden, die zaten die dikke buik niet in de weg.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 10:48

Chapsbroek gaan ze op wedstrijd denk ik niet zo leuk vinden, tenzij ik een spierwitte of creme kan vinden hahaha :D :D :D

Ik denk dat ik idd mijn moeder maar eens aan het naaimachine ga zetten, het is moeilijk een cremekleurige broek te vinden. Mannenbroek gaat denk ik niet echt lukken, ik heb niet jouw mooie figuur Karijn :P

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:57

Tja, daar had ik over heen gelezen, wedstrijdkleding....

Denk je dat je jasje nog wel past in mei? Staks rijd je met een mannenbroek, bretels en kan je jastje niet meer dicht, dat zou een fraaie vertoning zijn :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 21:11

Bij de vorige was ik megadik en kon ik dat idd niet meer (ik reed toen met zo'n thermobroek voor onder je skipak en geen wedstrijden ivm alleen zadelmak maken), maar jasje is evt. nog iets makkelijker op te lossen met elastiek aan het knoopsgat hoop ik. Ik krijg nl. op stal en van kennissen van alle kanten adviezen om gewoon met open rijbroek te gaan rijden en de bloes erover te laten hangen maar ik vind het niet zo charmant als mijn bloes opwaait of mijn broek zakt een beetje weg en de jury kijkt recht tegen mijn slip aan hahaha!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:26

Misschien dan een tweedehands cremekleurige rijbroek van internet afhalen? Maatje zwanger?
Zo charmant zag ik er met een dikke buik ook niet meer uit hoor! Ik had een herenrijbroek maat 46 gekocht. Lubberde een beetje om de benen maar het knelde mijn buik niet af.
Misschien helpt het met de punten als je een mooi kanten slipje aan doet???

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 23:52

Een rode tanga :+
Heb je geen last gehad van wondjes door de plooien in de pijpen van je rijbroek? Want dat heb ik nu bij sommige broeken in de knieholtes al een beetje.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 00:33

zou je wel rijden als je zwanger bent ?? lijkt me niet verstandig..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 11:15

Ik ben er bewust niet op ingegaan bij de vorige opmerkingen maar zal het nu toch maar doen, anders wordt er het hele topic verder gepraat over al dan niet rijden tijdens de zwangerschap.

Ten eerste rij ik in bijberoep (ik train paarden voor anderen), dus niet rijden is geen centjes, is paarden weg naar een andere ruiter en ik kan weer vanaf nul beginnen.
Ten tweede moet ik om gezondheidsredenen ook door blijven rijden, want mijn rug heeft paardrijden nodig sinds mijn vorige zwangerschap (voor historie zie mijn berichtengeschiedenis). Zodra ik stop kan ik met twee weken na het stoppen al platte bedrust pakken en dat was ik ook niet van plan voor meer dan een half jaar.
Ten derde zit een baby goed beschermd, kun je ook ongelukken krijgen in de auto, op de fiets, of van de trap ed en verloopt je bevalling veel gemakkelijker als je gewoon in conditie blijft met de bewegingsvorm die je al had.

Dus allemaal bedankt voor de bezorgdheid maar geen haar op mijn hoofd die er over denkt om te stoppen met rijden.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:40

femmy91 schreef:
zou je wel rijden als je zwanger bent ?? lijkt me niet verstandig..

Nou ik ben verloskundige en neem van mij aan dat je rustig kunt blijven paardrijden als je je gezond verstand gebruikt. Dus: luisteren naar je lijf en stoppen als het niet meer goed voelt (bijvoorbeeld veel harde buiken, bekkenpijn enz) of niet meer veilig voelt. En zadelmak maken zou ik ook niet doen. Het is juist heel goed om te blijven sporten, zo is uit onderzoek gebleken. Wel is verstandig minimaal 8 weken voor de uitgerekende datum te stoppen in verband met het verweken van je pezen/botverbindingen in je lijf ter voorbereiding op de bevalling en minimaal te wachten met rijden tot 4-6 weken na de bevalling om dezelfde reden.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 09:17

Riv: nee, ik heb geen last gehad van wondjes in mijn knieholtes. Ook geen kapotte billen en zo. Wat je zou kunnen doen tegen de wondjes: sporttape in je knieholtes plakken. Dan glijdt je broek over de tape en heb je geen huidplooien die kapot kunnen gaan. Of een ander merk eens proberen. Ik heb altijd dezelfde broek (is makkelijk shoppen, hoef ik nooit te passen) in verschillende kleuren. Eurostar Klarissa.
Misschien kan je een broek "op maat" laten maken die van boven hetzelfde systeem heeft als de normale positiebroeken (elastiekjes met knopen om te verstellen)?
LaDonna: mijn verloskundige zei precies hetzelfde. Mijn fysiotherapeut had mij wel het liefst tot het allerlaatste moment op het paard gezien (rugklachten) maar begreep ook dat dat niet meer ging.