buiten halen en binnenzetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_Horse

buiten halen en binnenzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 17:11

Hoe zet je een paard op een correcte manier binnen en buiten ?
Bij mij zeggen ze dat het fout is als ik,
een halster aan doen , dan touw aanklikken en dan gwn stukje stappen in dan stukje de wei in loslaten en de wei toe doen
en om binnen te zetten :
een touw neem hem roep het touw aanklik dan de wei open doet en dan gwn binnen

Is dit nu fout ?

Olikea

Re: buiten halen en binnenzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:14

Ik vind het belangrijk het paard eerst om te draaien naar het hek toe bij het buiten zetten. Mijn pony wacht dan ook braaf tot het hek dicht is, en ik zijn halster af doe.
Dat voorkomt dat hij wegstormt.

Bij het binnenzetten heb ik hem geleerd dat ik meeloop totaan de staldeur, dan gaat hij naar binnen en draait zich om, zodat ik het halster af kan doen.. dat voorkomt dan weer dat je samen klem komt te zitten tussen het kozijn van de staldeur.. dat doet namelijk veel pijn..

Laura_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 17:21

FitzChivalry schreef:
Ik vind het belangrijk het paard eerst om te draaien naar het hek toe bij het buiten zetten. Mijn pony wacht dan ook braaf tot het hek dicht is, en ik zijn halster af doe.
Dat voorkomt dat hij wegstormt.

Bij het binnenzetten heb ik hem geleerd dat ik meeloop totaan de staldeur, dan gaat hij naar binnen en draait zich om, zodat ik het halster af kan doen.. dat voorkomt dan weer dat je samen klem komt te zitten tussen het kozijn van de staldeur.. dat doet namelijk veel pijn..

Ja als ik binnenzet draai ik ook wel met hem terug tot aan de deur en dan klopje :D en halster af .
Ik durf niet goed draaien in de wei , want dat paard loopt mij gwn omver ;(

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:24

Toch wel proberen hoor..als je losklikt als hij naast je staat is de kans n.l groter dat hij in een jolige bui uithaald naar achteren jij dan de klap krijgt, moet hij eerst draaien, geeft dat jou net even de tijd om wat afstand te nemen. Verder doe je het keurig.
Wat zou je volgens de anderen dan verkeerd doen, of zeggen ze dat er niet bij?

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:29

paarden buiten zetten; draai het paard eerst om klik hem los en doe het draad dicht..
Paard binnen zetten ( meestal staan er meerdere paarden ) dus paard vast klikken dan paard uit de wei omdraaien en draad dicht doen draai me weer om loop naar de stal en op stage loop ik mee met de paarden(voornamelijk jonge paarden/hengsten) maar bij vz paarden laat ik ze los voor de deur ze draaien hun dan om en doe ik het halster af ;)

Laura_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 20:25

aerdenhout1 schreef:
Toch wel proberen hoor..als je losklikt als hij naast je staat is de kans n.l groter dat hij in een jolige bui uithaald naar achteren jij dan de klap krijgt, moet hij eerst draaien, geeft dat jou net even de tijd om wat afstand te nemen. Verder doe je het keurig.
Wat zou je volgens de anderen dan verkeerd doen, of zeggen ze dat er niet bij?

Neen , kweeni wa ze fout vinden ....

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:47

Ikzelf zet paarden bijna altijd zonder halster in de weide, dus het altijd uitdoen wanneer ze er in zijn, dan kunnen ze nooit ergens achter blijven haken met hun halster.
Ook zou ik dat klopje achterwege laten, zeker nooit doen bij een heviger paardje die zo al heel makkelijk sprongen gaat maken.

Laura_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 22:56

aeolusnr1 schreef:
Ikzelf zet paarden bijna altijd zonder halster in de weide, dus het altijd uitdoen wanneer ze er in zijn, dan kunnen ze nooit ergens achter blijven haken met hun halster.
Ook zou ik dat klopje achterwege laten, zeker nooit doen bij een heviger paardje die zo al heel makkelijk sprongen gaat maken.

Voor de paarden die ik soms buitenzet is dit ondertussen een gewoonte :))
Het halster mag niet uit bij ons

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:02

Llrrst: ht s d bdlng m p Bkt mt klnkrs t splln, dt s vr drn mkklkr t lzn. (Oftewel: msn-taal en het overslaan van klinkers maakt je tekst lastig te lezen.)

Als er geen problemen waren zou ik zeggen dat je ze ook niet moet zoeken, maar als je het paard niet om kunt draaien in de wei omdat je bang bent omver gelopen te worden... dan weet je waar je op moet oefenen. Een paard dat jou omver loopt in de wei is gevaarlijk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:30

Touwtje om de hals, stal open, naar de wei. Wei open, paard draaien, wei dicht, en touwtje los.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 00:26

Ik vind dat hier geen foute manieren voor zijn. Ik zet vaak 2 paarden tegelijk buiten. Draai ze bij het hek om, sluit het hek, doe de halsters af, en ga zelf weg. Paarden weten over het algemeen dat ze moeten wachten :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 01:19

Zolang je het maar op een veilige manier doet is het goed toch. Ik doe het halster touw nooit vast maar haal gewoon achter zijde door het halster zodat ik gelijk los kan laten. Laat ze net voor wei/stal los. En deurtje/poortje dicht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:47

De juiste manier is de veiligste manier ;) Zo is het extra moeite om het hek open te doen, dan weer dicht, paard los te laten, hek weer open, erdoor, hek weer dicht. Er staat gras in de wei. Er zijn vriendjes in de wei. Waarom zou dat paard in vredesnaam UIT de wei willen? :? Dus die extra moeite ga ik niet nemen, gewoon halster erom, paard de wei in, halster af, en dan hek dicht achter je gat. Omdraaien doe ik ook niet aan, paard staat 24/7 buiten en die stormt nooit jolig het land in. Hij staat namelijk altijd buiten. Van de zomer/herfst heeft hij wel een paar maanden 's avonds en 's nachts binnen gestaan, en toen ik merkte dat hij het nodig vond om bokkend en idiotend de wei in te rennen werd het tijd om een ander plekje voor hem te zoeken. Maar dan nog: wanneer hij bokt komt hij amper van de grond. Dus omdraaien valt hier ook onder het kopje overbodige moeite.

Het ligt dus maar net aan hoe jouw paard doet, en wat je zelf veilig en nodig vindt :)