deken of geen deken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marloverobs

deken of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 11:13

ik zit een beetje te twijfelen zal ik nu een deken nemen of niet?
ik hoorde van iemand dat zonder deken gezonder is, weet niet of het waar is.
maar tijdens het rijden is hij eerder bezweet. dus ik weet niet zo goed wat ik nou moet kiesen
wat zouden jullie doen?

Tigra_

Re: deken of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:17

Ik denk dat je nu wel een beetje laat bent voor alleen een deken. Dus zul je zoiezo moeten gaan scheren.
Ik heb niet zo veel met dekens veel te veel gedoe. Maar de keus is aan jezelf.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:09

Dit hoort bij SV.
Dus van HAR-->SV.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:12

Ik gebruik geen dekens. Ik vind het veel gedoe en ik ben bang dat ik het lastig kan inschatten wanneer welke dikte deken erop moet en dat ze daardoor juist verkouden worden. Ik moet met rijden wel rekening houden. Ik rijd nu niet in de les, want dan is ze niet meer droog te krijgen. Dus ik stap veel tussen het rijden door en ik stap goed uit. Het is iets meer werk.

Een deken kan wel handig zijn, je paard wordt niet meer zo snel vies en hij zweet minder hard. Dus dat is een afweging die je moet maken.

Bedenk wel dat je nu niet meer zomaar met een deken kan beginnen, je paard heeft al een wintervacht, dus je zult moeten scheren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:17

Als hij na het rijden erg bezweet is, kun je best een zweetdeken opleggen, tot hij weer droog is. (dan er weer afhalen)

Dekens zijn niet ongezond, maar het is wel belangrijk dat je er goed mee om gaat en de juiste deken gebruikt.

rii1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:08

superwoman schreef:
Als hij na het rijden erg bezweet is, kun je best een zweetdeken opleggen, tot hij weer droog is. (dan er weer afhalen)

Dekens zijn niet ongezond, maar het is wel belangrijk dat je er goed mee om gaat en de juiste deken gebruikt.

mwaa.. vind een zweetdeken niet echt nodig. de vacht van een paard heeft namelijk een cappilaire werking (het zweet gaat via de haren naar het oppervlak van de haren, zodat hij dus niet af kan koelen). net zoals een zweetdeken dus. daarom is een zweetdeken ook nat aan de bovenkant als je paard gezweet heeft en je legt er een zweetdeken op.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:32

Als je paard nooit een deken op heeft gehad, zou ik er nu ook geen opleggen. Ook geen zweetdeken. Zijn vacht regelt het allemaal zelf. Als je graag wilt dat je paard een minder dikke vacht krijgt en dus minder zweet tijdens het rijden, moet je volgend jaar winter optijd beginnen met een deken. Daar is het nu te laat voor.

kim_dori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:34

Ik vind van wel, is wel handig als hij nog niet geschoren is groeie de haren niet zo snel met de deken op:D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 03:53

Je moet nu idd niet meer beginnen met een deken. Scheren in deze tijd, is ook niet mijn idee.

Bij osn worden de paarden geschoren voordat het echt koud wordt en dan lekker onder een deken. Nu met deze temperaturen.....zou ik het afradenm om te scheren. Ook omdat je aangaf dat je het moeilijk vond wat voor deken met hoeveel gram te nemen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 09:34

Ik zou nu ook niet meer aan een deken beginnen. Trek wat meer tijd om hem droog te krijgen: zweetdeken op.
En voor het volgende jaar kun je altijd nog overwegen om hem te laten scheren en er een deken op te doen. Nu nog scheren zou ik niet doen, de dagen worden alweer langer en de nieuwe vacht wordt alweer aangemaakt, straks heb je een paard met een mottige zomervacht omdat je laat in het jaar geschoren hebt.

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 09:38

Ik zou er nu ook niet meer aan beginnen. Een tip voor volgend jaar is om eerder een deken op te doen. De regel die ik aanhoud, is op mezelf gebaseerd. Zolang ik nog in een t-shirt buiten kan lopen, krijgt mijn paard geen deken op. Als ik met trui buiten moet lopen, krijgt hij er één op en als ik met jas en trui naar buiten moet, krijgt mijn paard er twee op. Vind ik persoonlijk goed werken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:57

Ik zou er ook niet aan beginnen. Je moet je voortdurend af vragen of je paard het niet te warm of te kous heeft. Met zijn wintervacht heb je dat probleem niet, dat reguleert hij zelf.

Je kunt wel een goede fleece of wollen deken kopen en die na het rijden 15 minuutjes opleggen. Dat trekt het meeste vocht uit de vacht, daarna kan hij zelf opdrogen. Maar voldoende uitstappen en even laten rollen na het rijden is ook een manier om hem snel op te laten drogen.

Met droog bedoel ik dan droog op het vel, de buitenkant van de vacht zal niet zo snel opdrogen, maar dat hoeft ook niet.

watercitroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:27