mijn paard is helemaal verandert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

mijn paard is helemaal verandert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 21:02

ik hoop dat jullie me kunnen helpen ..
mijn paard is de laatste maanden erg veranderd , in de zin dat ze onrustig ,happerig,beetje chagarijnig is.
het eerste halfjaar dat ik haar had was het een hartstikke lief en leuk paard ,maar ze verandert steeds meer.
ik denk dat het zou kunnen komen door de winter,dan zijn alle paarden een beetje anders . hebben jullie misschien tips om het een beetje makkelijker te maken ?
of manieren waardoor ze wat rustiger wordt.
een 2e mogelijkheid zou kunnen zijn dat het probleem bij mezelf ligt; want als ze onrustig is ,denkt ze ook weinig om mij,loopt zo over me heen ,hapt etc het zou kunnen zijn dat ik te lief voor haar ben,en dat ze weinig duidelijkheid heeft .en dat ze daar onrustig van wordt. ik moet dus meer de leiding nemen ,dat zou dus ook nog kunnen.
ik hoop dat jullie tips hebben. want toen we een paard kochten vonden we het juist zo belangrijk dat het een lief paard zou worden, daar ging het nou juist om .

liefs

PBA_

Re: mijn paard is helemaal verandert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:36

Vaak wil het ook wel eens zijn dat als een paard van gedrag veranderd dat er een onderliggend probleem is bijvoorbeeld pijn wat jij zelf nog niet hebt gezien. Als het erger wordt kan je als je DA langs komt het even na vragen.

Mijn paard werd sjaggie en begon te bijten bleek ze een beginnende vorm van spat te hebben.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:45

Er kunnen heel veel redenen zijn waarom je paard verandert:
- het is blijkbaar een merrie, dan kunnen hormonen van invloed zijn
- de leeftijd speelt een rol
- jouw manier van de leider zijn is misschien niet optimaal
- het winterweer
- een pijntje hier of daar
- paard zit lekker in haar vel en zoekt haar grenzen op
- bedenk er zelf nog maar een paar

Hier vandaan is het lastig om te zien wat er aan de hand zou kunnen zijn. Als je zelf denkt dat het misschien aan jou ligt zou je best gelijk kunnen hebben. Dit kan je zelf aanpakken door consequenter te zijn met je paard en duidelijke grenzen te stellen. Daarbij blijft het belangrijk dat je goed je paard bestudeert zodat je erachter komt waar het aan zou kunnen liggen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:50

Inderdaad kunnen zoveel dingen zijn. Bedenk je wel, dat zo'n paard ook uit z'n vertrouwde omgeving 'gerukt' wordt z'n vertrouwde baasje, vertrouwde routine etc etc. dat zal voor sommige paarden ook niet makkelijk zijn. Nu ik in parijs woon schijnt mijn shetlander ook al niet helemaal zichzelf te zijn.

Ik weet niet hoe bijv. de stalling was? stond die 24/7 buiten en nu niet meer? stond die eerst met veel andere paarden en nu niet meer? of andersom? wellicht ook even laten onderzoeken ja :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:30

Wat is er veranderd, die afgelopen maanden? Stal-/weideregime? Wisseling in de kudde? Andere/zwaardere/minder training? Ander voer?

Even de oorzaak zien te vinden, dan is het simpeler een oplossing te verzinnen ;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 23:54

hartstikke bedankt vor jullie reacties!

wat er zoal is veranderd is; niet meer over hoofd kunnen aaien.
niet stil willen staan .
geen vriendelijke uitstraling .

eigenlijk merk ik het gewoon aan alles , ze straalt gewoon heel veel onrust uit.

we hebben haar nu bijna een jaar . gekocht in de winter. stond de hele winter binnen daar. bij ons staat ze nu ongeveer 3 uur per dag buiten.

de training; ze is daar bijna niet bereden ,mensen hdden weinig tijd . toen ze bij ons kwam , zijn we misschien wat te snel gegaan met alles . teveel rijden .teveel vragen .
nu sinds een tijdje doe ik weer rustiger aan . veel buitenrijden etc.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 23:56

maar wat ze doet is ook niet echt iets om haar te straffen.
je kunt een paard niet straffen omdat hij onrustig is vind ik.
eerst de oorzaak vinden waarom hij zo doet.
verder weet ik ook niet goed hoe ik hier mee om moet gaan.
een manier zoeken om ervoor de zorgen dat ze aaien wel weer fijn vindt. of gewoon niet meer doen .

groetjes

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:42

Staat ze bij jullie thuis of op een pensionstal? Als ze op een pensionstal staat, komt er veel volk langs haar box of juist niet? Hoe was dat bij de vorige eigenaar? Wie hebben het paard in handen? Alleen jijzelf of ook andere mensen? En hoe doen die andere mensen het? Staat er een radio aan? Zo ja, welk volume/zender?
Er zijn heel veel redenen voor een paard om het gedrag te vertonen dat je nu omschrijft, dus daar is vanachter de pc geen zekerheid over te geven. Je zult zelf uit moeten maken welke tips bij jouw situatie passen.
Wel heb ik vaak gezien dat een paard heel sterk kan veranderen door in een andere box te worden gezet, sommige paarden willen graag veel passerend verkeer (afleiding), anderen vinden het vreselijk (onrust). Op een pensionstal heb je het gedrag van anderen niet echt in de hand, als je paard in een looproute staat heb je bijvoorbeeld vaak ook mensen die een paard in het voorbijgaan een klap geven als het hoofd buiten de deur hangt.
Daarnaast, hoe is jouw gevoel en uitstraling als je bij het paard bent? Ben je zeker van jezelf? Ben je aan het twijfelen? Ben je druk in je bewegingen? Ben je iemand die geen beweging teveel maakt? Kan allemaal invloed hebben op je paard......

Succes met zoeken ;)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:55

wat er zoal is veranderd is; niet meer over hoofd kunnen aaien.
niet stil willen staan .
geen vriendelijke uitstraling .

ze heeft nu na een jaar alles eens goed kunnen bekijken en in haar ogen ben je te weinig leider.
ze neemt het leiderschap over.

duidelijker zijn in wat jij wilt, niet afwachten wat zij doet. zij moet zich naar jou schikken, niet andersom!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 12:43

waratje; ze staat niet bij ons thuis
-niet op een pensionstal
-ik ben de enige verzorger
-radio staat niet aan
-staat altijd in dezelfde box
- en ja ,eigenlijk ben steeds aan het twijfelen , doe ik dit wel goed dat wel goed? het begint al bij de box inlopen . moet ik haar meteen aaien , of meteen in de achteruit zetten als je binnenkomt? en zo gaat dat bij heel veel dingen .en dat verandert natuurlijk mijn houding denk ik.
dus misschien is het echte prbleem dat ik te onzeker ben ..?

liefs

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:26

1133 schreef:
waratje; ze staat niet bij ons thuis
-niet op een pensionstal
-ik ben de enige verzorger
-radio staat niet aan
-staat altijd in dezelfde box
- en ja ,eigenlijk ben steeds aan het twijfelen , doe ik dit wel goed dat wel goed? het begint al bij de box inlopen . moet ik haar meteen aaien , of meteen in de achteruit zetten als je binnenkomt? en zo gaat dat bij heel veel dingen .en dat verandert natuurlijk mijn houding denk ik.
dus misschien is het echte prbleem dat ik te onzeker ben ..?

liefs

Dat zou inderdaad wel eens het probleem kunnen zijn, goed dat je in die spiegel durft te kijken. ;)
Het geeft op zich niet dat je niet alles weet, er is namelijk geen mens op aarde die alles weet. Misschien is het handig om wat begeleiding te zoeken hierbij, dat is beter voor jou (je wordt zekerder van jezelf) en daarmee ook beter voor je paard (als jij zekerder bent, hoeft zij zich niet te storen aan je onzekerheid/onduidelijkheid).
In welke regio woon je? Mogelijk heb ik wel tips voor je voor geschikte hulp.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:29

staat ze wel met andere paarden op stal en in de wei of staat ze altijd alleen? Ik kan dit niet goed uit je verhaal opmaken....

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:36

staat ze alleen en krijgt ze genoeg x per dag voldoende hooi ?
Wellicht zijn er meer factoren die meespelen, leiderschap geef je al aan, zoek naar mogelijkheden om daar wat mee te gaan doen...
En je geeft aan dat jullie te snel zijn gegaan, daar heb je ook een punt.....misschien een rustperiode inlassen met wat ander en lichter werk, niet stilzetten,
Verder voldoende ruwvoer, daglicht, vers water, schone stal dat zijn allemaal factoren die belangrijk zijn en een van de belangrijkste is sociaal contact met andere paarden...

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:21

Ik dacht ook meteen dat gebrek aan sociaal contact met andere paarden weleens de oorzaak van dit gedrag kan zijn.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 14:54

ze staat met een (eerst 2 ) paarden op stal ,ze kunnen naar elkaar kijken, en zodra het weer het toelaat komen ze ook weer meer samen buiten.
vanwege de sneeuw eet ze nu weinig gras,en als ze buiten komen is dat in de bak .
dus ze krijgen wel hooi .en 4 blikken biks per dag .

groetjes

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:53

Ik denk dat je zelf al een goed punt hebt gevonden door te beseffen dat je onzeker over kan komen.
Natuurlijk kan het vanalles zijn, van veranderingen in de routine/leefomgeving tot inderdaad pijn waar de dierenarts misschien meer van weet, maar persoonlijk denk ik dat het inderdaad gewoon aan jouw houding kan liggen. Dat jouw paard in de nieuwe situatie zich eerst goed heeft gedragen en inmiddels zich zeker genoeg voelt om jou uit te gaan testen.

Als je niemand weet die je hiermee kan helpen is het voor jou misschien een nuttige tip om van tevoren te bedenken hoe je je paard gaat aanpakken die dag, zodat je niet hoeft te twijfelen op het moment dat je de stal in loopt. Dan kom je misschien al zekerder over.

In ieder geval veel succes ermee, ik hoop dat je de echte oorzaak van het probleem kunt vinden en aanpakken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:27

Ze gaan dus wel minder naar buiten dan eerst vanwege het weer als ik het goed begrijp?
Snap eigenlijk niet zo goed wat het weer kan doen dat een paard niet naar buiten kan, ze zijn gebouwd om buiten te leven, 24/7, zolang ze maar ergens droog kunnen staan.

Mijn paard wordt erg vervelend als ze niet naar buiten kan, dat jullie te snel zijn gegaan (waarschijnlijk juist omdat ze zo lief was) is ook bij ons een bekend verhaal.
Wij zijn toen ook helemaal overnieuw begonnen, alles wat wij haar geleerd hadden vergeten, en opnieuw begonnen.

Ik raad dit dus ook aan, daarbij, 4 blikken biks en soms niet naar buiten kunnen of maar een paar uurtjes? Daar zou ik ook onrustig van worden! Paarden die teveel energie hebben en het niet kwijt kunnen, worden ook vervelend.

Wat betreft de stal inlopen, ik zou haar niet naar achteren zetten en ook niet meteen aaien. De stal is van je paard, zij kan nergens heen dus zal zich eerder aangevallen en ingesloten voelen als jij je op dat moment dominant gedraagt en dus terug aanvallen. Aaien zou ik ook niet doen, laat je paard maar naar jou toe komen, ga in de deuropening staan en wacht tot ze naar jou toe komt. Dan geeft ze toestemming om te aaien. Als ze met rust gelaten wil worden zal ze niet van d'r plek afkomen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 18:39

sassol; ik vind dat je wel gelijk hebt ivm het naar buiten gaan ..
helaas heb ik hier niets over te zeggen ,de staleigenaar bepaalt dit . ik zou haar zelf ook meer naar buiten willen doen ,maar helaas.
misschien kan ik het krachtvoer verminderen , ook omdat ze met dit weer minder bereden word.

dankjewel voor je tips!

groetjes

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 19:00

Mijn paard word er ook stront chagrijnig van als ie niet buiten komt. Dit kan een mogelijk oorzaak zijn. Krachtvoer verminderen is idd een goed idee, aangezien paard niet de topsport beoefend.