sporen..? maar welke.?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fiiiieeee

sporen..? maar welke.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 18:34

Goedendag bokkers,

Ik rij nu sinds kort M1 en daar moet je zonder zweep je proef in.
Nu word hij al ik geen zweep bij me heb een stuk trager op me been dan als ik
wel een zweep beet heb. Wat raden jullie mij aan?

Nu dacht ik mischien aan sporen met wieltjes.? Maar moet ik dan die fijne of die
grove wieltjes nemen.? rij momenteel met een spoortje die gewoon op een staafje
lijkt.

lucifertje

Re: sporen..? maar welke.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:36

ik rijd met sporen met een groot grof wiel. Vind ik persoonlijk dier vriendelijker dan met kleine fijne, die zijn imo scherper.
Je moet er wel mee kunnen rijden maar dat is met iedere spoor zo ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 06:51

lucifertje schreef:
ik rijd met sporen met een groot grof wiel. Vind ik persoonlijk dier vriendelijker dan met kleine fijne, die zijn imo scherper.
Je moet er wel mee kunnen rijden maar dat is met iedere spoor zo ;)

Ben het met je eens, maar mag je in de M1 al met wieltjes rijden eigenlijk?

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 07:47

ik zou proberen met een iets scherper spoortje

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 08:00

Ja idd. Een scherper spoortje wel, maar zou niet ineens overstappen naar wieltjes.

In principe zijn wieltjes niet erger, omdat die over de buik rollen. Maar toch...IMO zijn wieltjes niet zo prettig.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:40

Goede afspraken met je paard maken!

Een scherper spoortje of zweepje is onzin. Ik ga er altijd vanuit dat een paard een vlieg op z'n huid kan voelen. Die vlieg is vele malen lichter dan mijn lichtste beenhulp. Als hij wel op die vlieg reageert en niet op m'n been, dan klopt dat toch niet? Een paard moet aan heel lichte hulpen kunnen lopen en dat is wat jij hem leert. Als je steeds een scherper spoortje gebruikt, leer je hem het tegenovergestelde, nl. aan steeds grotere hulpen lopen. Hoe hoger je niveau hoe lichter de hulpen eigenlijk zouden moeten zijn.
Als je meer over het 'afspraken maken met je paard maken' wilt weten, dan hoor ik dat graag.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:41

marion71 ik zou daar eigenlijk wel graag wat meer over horen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:50

Marion71 schreef:
Goede afspraken met je paard maken!

Een scherper spoortje of zweepje is onzin. Ik ga er altijd vanuit dat een paard een vlieg op z'n huid kan voelen. Die vlieg is vele malen lichter dan mijn lichtste beenhulp. Als hij wel op die vlieg reageert en niet op m'n been, dan klopt dat toch niet? Een paard moet aan heel lichte hulpen kunnen lopen en dat is wat jij hem leert. Als je steeds een scherper spoortje gebruikt, leer je hem het tegenovergestelde, nl. aan steeds grotere hulpen lopen. Hoe hoger je niveau hoe lichter de hulpen eigenlijk zouden moeten zijn.
Als je meer over het 'afspraken maken met je paard maken' wilt weten, dan hoor ik dat graag.

hier ben ik ook wel benieuwd naar

verder voor de tser zorg idd dat hij goed aan de hulpen staat en rij hem thuis ook met regelmaat zonder zweep maar regel wel dat hij dan super reageert

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:23

Ik heb jullie nieuwsgierig gemaakt!

Eigenlijk is het heel simpel. Door je manier van rijden spreek je met je paard af of je elke pas been geeft (zoals op een manegepaard moet) of dat je 1x been geeft en zolang jij niets veranderd (naar voren of terug gaat) hij in dat tempo blijft lopen zonder dat je daarvoor been hoeft te geven. Dat geldt voor alle gangen en verruimingen.

Hoe je dat leert is even simpel als moeilijk; consequent zijn en niet als hij indut gaan drijven. Voorwaarde is dat je paard actief is, in elke gang. Actief is dus niet hetzelfde als hard gaan. En ook dat moet je hem leren. Een paar voorbeeldjes. Als je van stap naar draf wilt, moet je zorgen dat je staptempo voor elkaar is. Je moet het gevoel hebben zo aan te kunnen draven. Als je dat niet hebt, maak je hem in de stap actiever. Geef je 1x lichtjes been en verwacht daarop direct reactie. Reageert hij niet direct dan geef je een duidelijke beenhulp. Als hij daarop aandraaft of aangaloppeert, is dat niet erg. Je krijgt een voorwaartse reactie en die wil je. Reageert hij niet, dan geef je hem een nijdige tik met je been. Eentje die hij niet fijn vindt. Ongetwijfeld zal hij aandraven, omdat dat de oude afspraken waren. Niet erg, neem hem na een paar passen terug en doe het opnieuw. Net zolang totdat je de gewenste reactie krijgt. Krijg je die, beloon dan. Ga ff wat anders doen, rondje lang, galopje en doe het dan opnieuw. Je moet een paard scherper maken voor je been en dat doe je alleen door een kleine hulp op te laten volgen door een grotere. Een paard leert heel snel dat die kleine hulp plezieriger is dan die grote én dat na die kleine hulp die grote komt.
Ook zijn je zithulpen natuurlijk heel belangrijk en horen die bij je beenhulpen. Een paard dat goed aan de zit is gereden, kan je rijden met bijna onzichtbare teugel- en beenhulpen. Natuurlijk kun je dit niet voor elkaar krijgen in 1x. Ook omdat alleen te doen valt niet mee en is instructie of deskundige hulp van de grond een noodzaak. Zorg hier dan ook voor, zodat je wordt gewezen op je eigen fouten. Mss zit je wel veel te veel terug terwijl je je beenhulpen geeft en verwar je daarmee je paard (naar voren of terug?). Ook het consequent je been stilhouden is lastig om daar zelf allert op te zijn.

Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb en dat jullie hier iets mee kunnen. Ik heb er zelf heel veel plezier van en krijg altijd complimentjes hoe scherp mijn paard aan de hulpen is. Met een spoortje rij ik soms en met zweep nooit (ben er zo onhandig in). Ik werk hard VOOR mijn paard. Als ik OP mijn paard zit, werkt ze hard voor mij en doe ik bijna niks. Zo hebben wij dat afgesproken. ;)

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:20

ok super bedankt dan ga ik daar van het voorjaar maar mee aan de gang met mijn verzorgpony

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:37

Ik ben het volledig eens met Marion. Het is belangrijk je paard licht aan de hulpen te zetten. En sporen kunnen hierbij helpen. Als je echt naar sporen met wiel wil overstappen, zou ik voor een glad of grof wiel kiezen (hoe grote het contactoppervlak, hoe minder "scherp" je spoor inwerkt. Kleine tandjes lijken me echt niet fijn (is mijn persoonlijke mening). Bovendien is een wieltje al vele malen smaller dan een rechte of stompe spoor.
Ik rij sinds kort bijna altijd met sporen, met een zweep ben ik ook niet handig genoeg (en ze zit me altijd in de weg, maar dat zal wel aan mij liggen) toch wil ik iets achter de hand hebben als mijn paard "foert" zegt. Ik probeer mijn sporen dan ook weinig te gebruiken, ik kan op goede dagen stap-draf overgangen alleen op zit rijden en het tempo op zit controleren. Maar al bij het instappen en losrijden zet ik ze onmiddelijk goed aan het been, lichte beenhulp, geen reactie, sterke beenhulp, geen reactie, sporen "erin". heb ik het idee dat m'n paard de derde hulp afwacht durf ik 2 wel eens overslaan. Lijkt misschien hardhandig, maar mijn paard krijgt de keuze, lichte beendruk en reageren of de sporen.
Ik heb verschillende sporen, 1.5cm ronde "punt", 2 cm rechte punt en 3cm glad wiel. Meestal gebruik ik 1.5, maar als er iemand anders met m'n paard gereden heeft of ik krijg de indruk dat ik toch iets vaker de sterkste hulp moet gebruiken, dan rij ik een enkele keer met een iets zwaardere spoor. Moet er dan na 1 of 2x niet meer met m'n sporen aankomen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:01

TS, heb jij iets aan mijn post of kies jij toch voor een scherper spoortje (veroordeel ik niet hoor, ieder z'n keuze)? Ik ben wel benieuwd.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:05

ik denk dat pas als je paard zo aan het been is je dan ook kundig genoeg bent om met een scherp spoor te rijden.

Een spoor is er niet om voorwaarts te krijgen, wel om je al zo fijne hulpen nog meer te verfijnen.

Ga eerst bij de basis werken, dus actie is reactie, als jij iets vraagt gelijk reactie krijgen zoals marion al zei. Om dat die hulpen nog meer te gaan verfijnen kan je een spoor erbij gebruiken.

Niet aanvallend bedoeld hoor

Fiiiieeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 22:20

Ik heb zo even jullie reactie s hierop gelezen en denk wel dat ik wat met jullie advies kan.
Alleen is hij met mij rijden in de bak niet traag. Maar zodra ik een proef moet rijden oftewel meerdere
oefeningen achter elkaar word hij steeds iets trager.

Ik zal hem proberen actief te maken.Alleen heeft hij soms de vervelende gewoonte dat hij dan voor
het nette iets te heet word. Moet nog een beetje leren de juiste middenweg te vinden.

SillieXTanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:22

Ik rij mijn pony met sporen met hele kleine botte wieltjes ,,
grote wieltjes vindt ik niet echt vriendelijk uitzien
Laatst bijgewerkt door SillieXTanja op 29-12-09 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:26

je hebt ook sporen met een rond wieltje ;)
misschien iets voor jou!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:05

Je paard wordt tijdens de proef trager, TS, omdat jij stopt met rijden en druk bent om alle oefeningen achter elkaar te rijden. Je vergeet daarbij je paard een beetje en merkt het dan op als het eigenlijk al te laat is. Train ook regelmatig tijdens je les de proeven en train jezelf erop dat je blijft rijden. Stukje schakelen kun je daarin gewoon meenemen. Verpruts daarmee maar een paar proeven, maar rijdt altijd consequent.

Stap je na de proef je paard direct uit of rij je daarna in de losrijring gewoon door?

Fiiiieeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 17:58

stap na de eerste proef een paar rondjes en pak hem dan weer daarna op met rijden.