Wat voor bodem...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zipster

Wat voor bodem...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 20:20

Oke, ik heb dus een paardje dat dus alles opeet. En daarvan dus ook koliek krijgt.
Nu zitten we dus met een probleem, wat voor bodem gebruiken we.
Stro eet hij op.
Vlas eet hij nog erger op.
Vies stro eet hij ook op.
Dus wat moet ik doen. Ik heb al zitten kijken voor rubberen matten, maar daar heb ik ook al een hele op negatieve dingen over gehoord. Ik heb ook ergens gelezen dat wanneer je over stro azijn doet dat ze het ook niet opeten..
Heeft iemand misschien ook nog meer tips en ideeen?

Ik hoor het iig graag!
Groetjess

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:54

Rubber matten (met een plak stro voor het knabbelen) kan goed werken. Als hij ook vlas (en houtkrullen?) eet, kun je hem nog op zand zetten als je die rubber matten niet ziet zitten.
Krijgt je pony trouwens droog hooi of voordroog? Als hij voordroog krijgt kan het zijn dat hij het te zacht vindt en dus vezels erbij zoekt. Probeer eens wat er gebeurt als je hem (overjarig) droog hooi voert.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:45

Op zand zetten zou ik persoonlijk niet doen. Als hij uit frustratie daarvan gaat eten ben je verder van huis.

Wat krijgt hij te eten overdag? Al eens een hooinet geprobeerd? Zijn ze ook vaak wat langer mee bezig, een voerbal met biks is ook leuk. Misschien gaat hij puur uit verveling lopen eten?

Komt hij ook buiten?

Ik heb een tijdje een paard getraind wat ook alles opvrat, het enige wat bij hem hielp was rubber matten... Hij vrat ook uit frustratie, kwam veel te weinig buiten.. Als je over wilt op rubbermatten moet je wel goed kijken dat de pies ook weg kan lopen, anders word het ook heel goor

zipster

Re: Wat voor bodem...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 16:55

Hij komt elke dag van 9 tot 4 buiten. Krijgt s´ochtends flink wat hooi en biks, smiddags weer hooi en s´avonds biks met nog een plakje hooi. Hooinet is idd ook nog iets om te overwegen.

Dat is idd waar ik met die matten ook mee zit, dat het heel goor en vies wordt.

Bedankt iig voor jullie reacties.

ReinierR11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:22

doe er gewoon elke dag nieuw stro bij!
en als hij dat eet is het niet super erg!
en rubberen matten is best handig!!! *D

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:24

veel meer hooi voeren, gewoon eens een paar weken proberen, meestal beginnen ze aan het vlas als ze niets anders meer hebben om te eten maar het wel willen/nodig hebben....

Ebruhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:51

Een vriendin van me had hetzelfde probleem, volgens mij had zij daarna voorkeur gegeven aan een bodem van kunststof.. iig ik hoor haar niet meer klagen.. :P

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:37

Heb je wel eens zaagsel of houtkrullen geprobeerd?
Een van onze paarden at ook stro, maar aan het zaagsel kwam ze niet. :n

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:59

Er zijn rubbermatten die vocht doorlaten, dus waar de plas doorheen gaat. Als je dus onder die matten een goede afvoer hebt naar bijvoorbeeld een grub wordt het niet vies. Er zijn verschillende versies op de markt, elk met hun eigen voor- en nadelen. Gewoon goed rondshoppen dus voor een type dat in jouw situatie goed werkt.
Hou bij doorlatende matten er wel rekening mee dat je ze 1x per jaar toch uit de stal moet pakken om alles weer goed schoon te krijgen.

Wat je trouwens ook zou kunnen doen is eens een bloedonderzoekje laten doen om te zien of hij geen tekorten heeft. Sommige paarden vreten alles wat los en vast zit omdat ze iets tekort komen, als je dat kunt aanvullen met bijvoorbeeld een supplement of een aanvullend voerprodukt kan het zijn dat ze opeens veel minder vreterig worden.

zipster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 23:06

Een bloedonderzoek hebben we ook gedaan, hij was op papier super gezond..
Zaagsel eet hij ook. Misschien is meer hoor toch de oplossing, maar het probleem is dat hij daar ook snel doorheen is, en hij krijgt toch echt een flinke berg.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:15

dan is misschien toch dat hooinet een goeie oplossing, is ook niet gelijk een grote uitgave om eens te proberen, en als je er 1 gaat kopen kijk dan voor een net met wat kleinere gaten, dan is hij nog langer bezig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:17

Besproei je bodem maar met een mengsel van azijn met groene zeep. Dat eet 'ie echt niet.

Bloempot9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:55

Onze staan door weer en wind op zaagsel en een paard omdat hij het ook opeet azijn en speciaale zeep daarover wel wat stro.