wie kan mij helpen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angelzambezi

wie kan mij helpen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 22:22

hooi,

ik en een paar vriendinnen verzorgen een pony.. hij is meerdere keren in gereden en nier vertrouwbaar lees het verhaaltje hieronder maar eens:

hij (dus) al meerdere keren ingereden door wie hij is ingereden wouden hem alleen maar aan de teugel trekken en en in de krul hebben.

in het begin dat we kwamen ging en goed maar later is hij gaan steigeren in de stal tegen een lamp aan achterover gevallen. Toen hij op zijn rug lag en hij had een been naar voren gedaan had hij een vriendin onder uit gehaalt. en die nacht is hij ontsnapt uit zijn wei en hebben we 3 uur nodig gehad om een halster om te krijgen. en nu kunnen we hem dus helemaal niet meer vertouwen...

van wie hij is hebben een koeien bedrijf krijg dus kuilgras en kreeg eerst koeien voer maar dat hebben wei verandert... hij hij voor de eerst keer is ingereden is de dochter er op gegaan maar kon niet rijden ook hebben ze met een paarden hoofdstel gereden en het is een c-pony te groot dus...

weet iemand van jullie hoe we hem kunnen helpen??

xxx angelzambezi
Laatst bijgewerkt door angelzambezi op 23-12-09 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelyne79

Re: wie kan mij helpen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:24

niet zelf mee gaan kloten, laat het over aan iemand die er verstand van heeft

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 22:30

oke maar, als wij niet komen verkopen ze hem....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:34

Oh god, wat afschuwelijk.... zo erg kan het misgaan als mensen zonder kennis van zaken met jonge paarden aan de slag gaan...
Maar nu zitten jullie dus met de ellende.
Je kunt zo'n paard niet verkopen, die raak je niet kwijt.... en naar het slachthuis wil je er niet mee.
Wie is er verantwoordelijk voor het paard, van wie is het paard en wat wordt ermee gedaan?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:34

tja, dat zij dan maar zo.
je kunt hier beter niet aan beginnen tenzij je weet wat je doet en die indruk krijg ik niet van je. sorry

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:57

Ik denk dat jullie moeten beginnen met het "opvoeden" van jullie pony voordat je terug aan inrijden gaat denken. Het is nodig dat jullie pony zijn plaats in de "kudde" leert kennen, jullie en hem vormen voor hem een kudde.
Een paard is een kuddedier en in een kudde is er een rangorde met "leider" en "ondergeschikten".
Jullie moeten leren om de "leiders" te worden en dan zullen jullie terug vertrouwen krijgen in jullie pony omdat jullie dan leren wat jullie moeten doen in alle situaties en jullie pony zal rustig blijven omdat hij weet dat hij zijn leider kan vertrouwen.
1. Ga op zoek naar het gedrag binnen een kudde tussen" leider" en "ondergeschikte".
2. Maak een lijst met gedrag van leider tov ondergeschikte = zwart, dit mag je niet van hem aanvaarden en moeten jullie dan corrigeren maar moeten jullie doen tov hem. En een lijst van het gedrag van een ondergeschikte tov leider = wit, dit gedrag moeten jullie vermijden en bij hem aanmoedigen.
3. Hou jullie strikt aan dit zwart - wit, een paard denkt ook zo, hij kent geen "grijs". Corrigeer of moedig dit gedrag aan, elke seconde dat jullie bij jullie pony zijn, consequent en steeds op dezelfde wijze en zolang jullie je pony verzorgen.
Spreek af met jullie samen dat jullie de pony allemaal op dezelfde wijze behandelen zodat hij jullie allemaal als leider ziet. Er zal wel een verschil in leider positie ontstaan tussen jullie, dit is logisch maar hij moet wel de ondergeschikte worden en blijven.
Dit zal niet onmiddelijk alle problemen oplossen maar wel zal je na enkele weken verbetering zien in jullie relatie, het is een werk met geduld en consequent zijn dat nooit ophoud.
Voor dit opvoedings aspect is grondwerk een goed hulpmiddel.

Eventueel zoek je hulp bij iemand die meer ervaring heeft met het opvoeden van een paard op een paardvriendelijke manier, vooral western ruiters besteden veel aandacht aan dit aspect van het paardrijden.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:46

wat er inderdaad al gezegd wordt niet zo maar met een jong paardje wat gaan doen, dit kan dus helemaal fout gaan. Is het geen optie dat jullie dat doen met professionele begeleiding van buiten af? dan blijven jullie toch komen en is er ook iemand die zorgt dat het goed gaat :)

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:46

Hoi

Zelf zou ik er iemand bijzoeken die ervaring en verstand heeft van het opvoeden van paarden. Inderdaad wel paardvriendelijke manier! een verzorgster erbij proberen te zoeken in overleg met de eigenaar?

verder blijft het natuurlijk wel lastig omdat het je verzorgpaard is en er geen volledige zeggenschap over hebt.

Nadiah_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:10

Ik zou zelf ook er iemand bij halen die er dan toch even iets meer doel over heeft.. zelf heb ik dat nog nooit hoefen doen maar als dit mij zou gebeuren had ik het wel gedaan.

marique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:13

en goede ruiter met ervaring.
-geen sporen
-geen zweep
-rustig blijven
-niet schoppen
-goed praten tegen hem
-als hij its goed doet, direct belonen.

veel paarden worden alleen gestraft bij iets wat ze fout doen, maar nooit beloont bij iets wat ze goed doen..

Nadiah_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:47

Daar heb je wel gelijk in. Maar als die van mij echt niet luistert en ik geef haar even een tik dan weet ze gelijk dat ze verkeerd bezig is. het helpt eigelijk wel. En als ik aan het rijden ben dan beloon ik haar zo vaak mogelijk maar als ze iets fout doet laat ik het haar ook weten.

MrsAtoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:16

Ik denk inderdaad ook dat het het beste is om er iemand bij te halen die er ervaring mee heeft en verder, hoe moeilijk het ook kan zijn, veel geduld hebben. Het paard kan er ook niets aan doen dat mensen zo met hem zijn omgegaan

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:25

Ik vind jullie vrij jong(15 lees ik in je profiel?) voor de verantwoording voor zo'n pony.
Misschien is het verstandig om eens met de boer om tafel te gaan zitten.
De pony mag ooit zijn ingereden, van doorrijden is niks terecht gekomen en de pony is levens gevaarlijk.
Hier moet je een verantwoordelijke meerder jarige bij komen die veel verstand heeft van paarden.
Veel geduld is heel belangrijk, maar hier moeten jullie niet alleen mee doorgaan.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:33

sorry ik geloof dat ik jullie leeftijd niet goed heb.
Hoe oud zijn jullie wel?

Breeze96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:54

iemand met ervaring erbij halen en verder leer hem/haar eerst braaf te zijn aan de hand en in de omgang, bespreek met die mensen dat een paard echt goede passende spullen nodig heeft etc. ( kuilgras is trouwens wel goed. ) longeer hem eerst maar met zadel op etc. dat hij er zo helemaal aan gewend is. als die mensen hem telkens in de krul willen hebben , ga western rijden! dan hoeven ze niet in de krul maar gewoon verzameld.
nou veel suc6! ;)