1.5 jarige kan niet in de groep staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niekje08

1.5 jarige kan niet in de groep staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 21:45

Wij hebben een merrie van 1.5 jaar oud. Wij hebben haar gekregen toen ze 8 mnd oud was.
Deze zomer heeft ze lekker met leeftijdgenootjes op het land gestaan 24/7. Ging heel erg goed. Het was direct duidelijk dat ze best wel domonant was, maar dat ze toch wel onderaan de kudde stond. Ze had al snel een "vriendinnetje" een even oud arabiertje en het ging allemaal heel erg goed.

Nu zijn ze allemaal voor de winter naar binnen en staan ze in de groepshuisvesting. Die van ons ging dus in een groep samen met haar vriendinnetje. Al gauw bleek dat zij duidelijk dominant was over het arabiertje en niet zo'n klein beetje ook. Ze liet het beestje alle hoeken van de stal zien. Het andere paardje kwam ook niet aan eten toe, want dat vond die van ons niet goed. Dus zette we die van ons vast als er gegeten werd. Maar het ging van kwaad tot erger en het was gewoon te zielig om ze bij elkaar te laten staan. De eigenaresse van de stal heeft ons paardje toen in een stal met twee oudere merries (bijna 3 jarige) gezet in de hoop dat ze hier iets van zou leren. Maar helaas nu werd ze zelf de hele stal door geschopt en gebeten. Op een gegeven moment is ze zelfs dwars door de staldeur heen gejaagd. Dus weer terug naar het arrabiertje en daar een iets oudere merrie bij gezet, maar toen werd het arabiertje door twee merries op zijn kop gezeten. Het gevolg van dit alles is dat ons paardje nu alleen op een stal staat. Ze heeft vorig jaar toen wijhaar kregen ook twee maanden alleen op stal gestaan, omdat de groepen al gevormd waren op de groepshuisvesting en het risico op vechten dan te groot zou zijn. Ze staat wel midden in de gang en kan andere paarden zien en snuffelen. Ook wordt ze iedere dag in de paddok gezet samen met andere paarden. En komen wij dagelijks naar haar toe om een beetje te lopen, te poetsen etc.
Ik weet dat het niet ideaal is, zo'n jong beest in zijn eentje op stal, maar vreemd genoeg schijnt ze het zelf echt helemaal niet vervelend te vinden want ze is echt veel rustiger en gemoedelijker in de omgang geworden sinds ze alleen staat.

Wie herkent dit en wie weet hoe je hier het best mee om kunt gaan??

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:05

Zoals jij het omschrijft, lijkt het wel of ze zich niet goed aan weet te passen tussen de andere paarden. Als ze de oudere merries namelijk 'gehoorzaamt', jagen ze haar echt niet de hele stal door. Er van uitgaand dat de merries eerlijk zijn, dat neem ik aan, aangezien het om een prof opfokbedrijf gaat (?)
Kunnen de paarden niet naar buiten? Heb je de mogelijkheid om wat anders te zoeken? Op het land kunnen ze veel meer kanten op en zitten ze niet zo op elkaars lip. Bovendien hoeven ze dan niet zoveel samen te eten.
Ideaal is een gemengde groep te vinden, die zetten haar zo op haar plaats en heeft ze het voor altijd geleerd!
Succes!

Karenx

Re: 1.5 jarige kan niet in de groep staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:49

meestal regelen de paarden het inderdaad zelf wel, maar in dit geval zou ik hier ook niet opwachten. Als je echt daar wilt blijven, dan zou ik haar maar alleen zetten maar zodat ze wel kan snuffelen aan andere paardjes bijv. en dan vragen of ze langer op de paddock kan met vriendjes en maar iets meer wandelen en aandacht geven. het is niet ideaal, maar anders klinkt het gewoon gevaarlijk :o

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:55

Op zich niet verkeerd dat ze je paardje met oudere paarden zet, maar waarom dan niet met 1 oudere merrie samen, daar heeft ze waarschijnlijk al genoeg aan..

Ik krijg nu het idee dat ze een beetje als biljartbal werd gebruikt.. ze wordt weg gejaagd, maar weet niet waar ze heen moet, want daar is weer die andere merrie..

Dat ze het nu allemaal prima vind alleen kan wel nadelen hebben voor later. Ze moet leren wat communiceren is, en dat wil ook zeggen dat ze gecorrigeerd moet worden van tijd tot tijd.

Ik zou dus toch proberen om haar met 1 oudere merrie te zetten.. en als dat eenmaal goed gaat, kan je verder kijken..

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 02:57

femmefatale brengt me op een idee! Als je paarden samen zet kun je dat het beste in even aantallen doen. Als je er 3 samenzet kan er al snel 1 de dupe zijn. Als ze met 4 of 2 zijn hebben ze altijd een eigen vriendje. Dus inderdaad met 1 oudere merrie klinkt als een goede optie. Een merrie die zich niet op de kop laten zitten maar die zich verder niet al te druk maakt. Dan krijgt jouw paardje problemen als ze vervelend doet, en als ze zich gedraagt wordt ze met rust gelaten. Ik denk dat dat voor jou beestje op dit moment wel het beste en het duidelijkst is.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:45

emre2003 schreef:
Ze staat wel midden in de gang en kan andere paarden zien en snuffelen. Ook wordt ze iedere dag in de paddok gezet samen met andere paarden.

Dan zou ik me er niet druk over maken. Misschien nog eens goed opletten wanneer ze buiten staat, misschien is er 1 paardje waar ze het echt goed mee kan vinden en dan kun je het nog eens proberen, maar zolang ze dagelijks voldoende contact heeft met andere paarden en ze zelf rustig is in de box, geen behoefte lijkt te hebben aan een ander in haar box, zou ik het zo laten.

Wij hebben er 1, zelf gefokt (wordt 5 komend jaar) en altijd met anderen gestaan, die kan nu nog niet zomaar overal bij. Zij jaagt of wordt opgejaagd, de merrie's moeten haar niet of zijn bang voor haar. Alleen de hele oude merrie's, de 20+ers, die laten haar een beetje met rust. Hengsten is een ander verhaal, die zijn wég van haar, zelfs de grootste watjes veranderen in vurige hitsige woeste hengsten in haar buurt... Ze flirt ook graag met ze, zelfs wanneer ze drachtig is....

Ze zijn niet allemaal over 1 kam te scheren, soms zit er gewoon een aparte tussen ;) Volg de behoeftes van je paard, dan merk je vanzelf wat voor dát paard het beste is!

overigens, ik sluit me aan bij even getallen, oneven getallen brengen hier ook ruzie, even getallen gaat meestal beter.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:46

Als ze wel buiten komt overdag met andere paarden is het toch niet zo erg dat de (korte?) tijd op stal in haar eentje is? Niet ideaal natuurlijk maar ze er zelf rustiger van wordt lijkt me dat niet zo'n probleem

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:02

Hoe gaat het in de paddock? Is er dan geen geknok? Eigenlijk zou je één dominante (écht) oudere merrie (want een 3-jarige is ook nog een kleuter) in de groep moeten hebben die haar een keer op haar nummer zet. Mijn vroegere paard was een ontzettend goede opvoeder wat dat betreft. Wie zich goed gedroeg, had het super in haar kudde. Maar zeker de jongere dieren met een te grote mond werden door haar een keer 'streng toegesproken'. Dat ging er dan stevig aan toe, zag er vervelend uit, maar nooit raakte er iemand gewond en het jonge dier wist waar het aan toe was. En de rest bemoeide zich er niet mee, vooral dat was ook erg prettig.
Mijn tip dus: zet haar samen met een volwassen merrie van wie bekend is dat ze goed kan opvoeden, zorg dat ze de ruimte hebben om (weg) te rennen.
Weet je trouwens hoe de eerste acht maanden van je paardje waren? Heeft ze wel 'geleerd' hoe ze zich moet gedragen? Over hoe ze nu op stal staat zou ik me niet al te druk maken als ik jou was. Liever zo, dan op stal klem gezet, want op een stal is het echt moeilijk vluchten als de situatie te gevaarlijk wordt.