Mondelinge overeenkomst wordt ontkend, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Mondelinge overeenkomst wordt ontkend, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 13:06

Ik heb een jaar of 8 geleden 100 gulden betaald om gebruik te mogen maken van een kluisje op mijn manege. Destijds is mij verteld dat dit borg was en dat ik de helft terug zou krijgen wanneer ik mijn sleutels weer in zou leveren. Nu heb ik morgen mijn laatste les daar en wil ik dus ook mijn sleuteltje inleveren en mijn borg terug. Maar!

De staleigenaren ontkennen dat dit borg is waardoor ik dus naar mijn cent kan fluiten. Er zijn echter meer mensen die hun kluisjessleutels weer in gaan leveren en met wie ook ooit de mondelinge afspraak gemaakt is dat het bedrag borg betreft en dat de helft teruggeven wordt na inleveren van de sleutels. We zijn hier behoorlijk boos over.

Wat kan ik hier nu mee? Bij wie ligt de bewijslast nu van de gemaakte afspraak? Het gaat me overigens niet om het geld (€25 omgerekend dus) maar om het principe.

Hananas

Re: Mondelinge overeenkomst wordt ontkend, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:08

Een mondelinge overeenkomst valt niet te controleren. Wij zijn ook moeten verhuizen met de paarden omdat de boer waarmee we een mondelinge overeenkomst hadden overleed..
ik weet wel niet echt hoe het zit als meerdere mensen dit kunnen bevestigen..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:08

Laat 1 iemand eens contact opnemen met zijn rechtsbijstand. Ik vrees echter dat dit vrij moeilijk wordt, maar niet geprobeerd......

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:09

Tenzij een van jullie een stalregelement, lesovereenkomst of iets dergelijks tevoorschijn weten te halen gaat het denk ik niet lukken.
Dat is het nadeel van een mondelinge overeenkomst, het worden altijd welles/nietes spelletjes.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 13:19

Daar waren we al bang voor ja, dat er niet heel veel mee te beginnen valt. Ik dacht, als manege mag er toch wel van je verwacht worden dat je administratie op orde is dus wie weet is er nog wel een kans dat we het terug zien. Ik zal de rechtsbijstandsverzekering even bellen straks!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:26

Gewoon geen sleutel inleveren...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:28

als er meerdere zijn die kunnen bevestigen dat er een mondelinge overeenkomst is lijkt me juist dat je wel sterk staat.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:30

Dit heeft verder niets met administratie op orde hebben te maken... Als er mondeling toegezegd is, 8 jaar geleden, dat jullie € 22,69 terug zouden krijgen staat dat nergens vastgelegd. Er zijn zat mensen die dat geld in hun zak proberen te houden. Al helemaal als er meer mensen zijn... Je zit dan al snel op een goeie € 100 als er 5 man vertrekken.

Ik had het sowieso vast laten leggen, maar dat is achteraf... Ik vind de afspraak 'hfl 100 = borg en je krijgt de helft terug' sowieso apart, borg is borg... Als jij 100 gulden borg betaald krijg je ook 100 gulden terug... Niet 50.

Ik denk dat je er verstandig aan doet om rechtsbijstand te bellen en de situatie voor te leggen. Het enige voordeel dat je kunt hebben is dat er meer mensen zijn met dezelfde mondelinge afspraak. Ik denk alleen dat rechtsbijstand je adviseerd het te laten voor wat het is, omdat het nagenoeg onmogelijk te bewijzen is én het bedrag erg laag is. Ik vraag me af of ze daar echt hard voor lopen...

Maar niet geschoten is altijd mis! :) Succes...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:30

je hebt genoeg getuiger, ga met z'n alle naar de manege baas en vertel hem dat jullie dat allemaal hebben betaald...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 13:30

Zonnetje81 schreef:
Gewoon geen sleutel inleveren...

Dat waren we sowieso van plan als zij morgen nog moeilijk doen ;)

Alja: maar heel het management daar spreekt ons natuurlijk tegen..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 13:47

Rechtsbijstandsverzekering gebeld en die hebben ons advies gegeven waar we wel iets mee kunnen. Kan er helaas niet verder op ingaan want de mogelijkheid bestaat dat er meegelezen wordt ;)

Bedankt voor de adviezen!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:00

Succes :D moeilijk gevalletje denk ik!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:04

[LZP] > [TAO]

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:44

Ben wel benieuwd naar het advies van je rb-verzekering. Zou je het, als deze zaak rond is, alsnog hier neer willen zetten?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:19

100 gulden is volgens mij meer iets van 45 euro. ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:22

Ik ben ook benieuwd naar de uiteindelijke uitslag inderdaad!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 17:27

Ik kan het nog steeds niet online zetten (ivm meelezers) maar er wordt aan gewerkt ;) Manege-eigenaar werd woest op ons toen we het vriendelijk op probeerden te lossen helaas, dus dan maar via de officiële (gerechtelijke) weg. Waarschijnlijk is er ooit wat verkeerd gegaan met degene met wie wij deze afspraak gemaakt hebben (we blijken het allen met dezelfde persoon afgesproken te hebben) maar deze persoon is al jaren weg van stal.