goede prijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yasmin1

goede prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 19:20

beste bokkers,

ik zit met een probleem...
het is dus zover, we kopen een paard!...maar welke...
mijn favoriet is een merrie, 9jaar (2000), z1 dressuur en L springen en goede papieren.
veel temprament, wel bij het aansingelen wil ze bijten. voor de rest heel betrouwbaar in omgang.
de prijs is 8500euro, is dit te veel? eerst vond ik het een goede prijs maar nu begin ik mijn twijfels te krijgen.
binnen 2 weken is ze wél 10jaar...
hopelijk staat dit topic goed en is er geen soortgelijke, ik heb de zoekfunctie gebruikt en vond weinig.
voordat ik mijn instructrice, DA,... erbij wil halen, zou ik jullie mening willen, dan heb ik een idee.

erg bedankt voor jullie mening!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:36

Ik vind dat een prima prijs voor een gezonde tienjarige die verder niet de capaciteiten voor de subtop meer heeft. Een zesjarige die Z loopt moet meestal al snel het dubbele opbrengen.
Een tienjarige die gewoon gezond is en zich netjes na laat rijden heb je binnen de kortste keren zelf ook weer in het Z, daar hoef je echt geen vijf jaar meer over te doen. Dus stel dat je vanaf nul begint en haar met twaalf jaar terug in het Z hebt, dan kan ze daarna nog wel tien jaar mee. Er is ook nog L mee gesprongen, dus het klinkt als een prima allround paard. Bovendien is het een merrie met goede papieren, dus ook voor de fok kun je haar nog inzetten. Als ze je aanstaat en ze is verder gezond en fijn te rijden (door jou) dan zie ik geen reden om dit paard voor de prijs te laten staan.

yasmin1

Re: goede prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 19:39

dankje voor je reactie!

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:56

volgens mij wel redelijke prijs, misschien kan er nog iets af, maar ik kan ook niet beoordelen over hoe goed de papieren zijn enzo :P
10 jaar is niet oud vind ik, zelfs voor de echte sport niet echt ;)

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 21:14

Lisa_Dries schreef:
volgens mij wel redelijke prijs, misschien kan er nog iets af, maar ik kan ook niet beoordelen over hoe goed de papieren zijn enzo :P
10 jaar is niet oud vind ik, zelfs voor de echte sport niet echt ;)

dat is waar maar het valt me op dat vanaf 10 jaar de prijzen toch wel sterk dalen, daarom :o
de vader heeft 160 gesprongen en vader van moeder ook, dus wel goed springbloed.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:16

Of het paard die prijs waard is, is zo natuurlijk niet te beoordelen, maar het argument dat het paard "wel 10 jaar word" is de grootste flauwekul. Dat het paard gezond en betrouwbaar tussen de oren is, is wat van belang is. Bedenk dat een paard van 10 gewoon volwassen is en mits netjes opgevoed, is zoals ze de komende 15 jaar ook zal zijn. Je hoeft dit slechts te onderhouden, niet meer te corrigeren.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:07

Je kunt een 8 jarige kopen ipv een 10 jarige, die hetzelfde gepresteerd heeft, maar daarmee is geenszins de garantie afgegeven dat je er langer mee "doet".
Koop je een paard voor de "handel" of als fokmerrie, dan worden zaken als leeftijd belangrijker, maar is het voor jezelf en hoop je zo lang mogelijk van je paardje te genieten / rijden, dan lijkt me de klik met en de gezondheid van het paard belangrijkere criteria.
Laatst bijgewerkt door Gem op 22-12-09 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:10

Ik zou zeggen: kijk goed rond, en vraag of het paard ook door een da gekeurd is. Dat is een moment opname maar geeft iets meer zekerheid, desnoods vraag je je eigen da of die het paard kan bekijken.
Succes en veel plezier

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:15

Groompje1975 schreef:
Ik zou zeggen: kijk goed rond, en vraag of het paard ook door een da gekeurd is. Dat is een moment opname maar geeft iets meer zekerheid, desnoods vraag je je eigen da of die het paard kan bekijken.
Succes en veel plezier

F*ck elke keuring, bij dergelijke vraagprijzen moet je ze rondom op de foto's zetten. Niet om het een of ander, maar wanneer je 8 mille neer kunt tellen voor een paard maar niet de 500 euro voor een paar goede foto's, dan vraag ik me af waar je mee bezig bent! Voor TS: trek hieruit je conclusies!!!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:08

Moderatoropmerking:
Ik plaats hier een slotje. Het is namelijk niet toegestaan om een paard te laten taxeren als het niet om een eigen paard gaat. Bovendien is het moeilijk om met deze informatie een goede schatting te maken.