trailer paniek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

evelyne_d81

trailer paniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 19:13

mijn jonge cruzado (andalusier x arabier) volgt me in alles,
ook situaties die hij eng vindt (dan kruipt hij vaak helemaal achter m'n rug weg, bijvoorbeeld als we langs de weg wandelen en een vrachtwagen tegen komen),

meestal is hij gelukkig heel brutaal en gaat hij op alles af, ook nieuwe dingen; dat zegt ook wel wat over zijn karakter, hij is vrij dominant en heel intelligent,

we doen veel grondwerk (al sinds hij een jaarling is (vooral ook omdat ik al snel door had dat hij vrij dominant is, en ik wil geen 600 kilo paard dat een 50 kilo eigenaresse onderste boven loopt)), maar werken tegenwoordig ook flink onder zadel, gaan af en toe op buitenrit, een sprongetje, een schrik&obstakel-training, van alles om hem maar telkens nieuwe uitdagingen te geven,
hij is bij mij dus sinds hij een jaarling is en hij is nu vijf (beginnend puber),

trailer laden was eigenlijk nooit echt een probleem, mits je hem maar de tijd gaf om even te kijken,
en die tijd had hij ook echt nodig! toen ik hem ophaalde als jaarling is hij door de fokker letterlijk de trailer ingeschopt: met een hele grote sprong is hij toen over de laadklep gesprongen, uitgegleden in de trailer zelf, onder het tussenschot door geschoven, waarop de fokker met een schop hem weer op zijn benen zette,
ik zag het al voor me: nooit meer de trailer in! maar met geduld en telkens weer proberen, volgde hij mij uiteindelijk toch iedere keer voorzichtig weer een trailer in

maar toen zouden we een paar weken geleden op onze eerste wedstrijd, helemaal klaar voor die L1 proef,
we werden opgehaald, zodat hij met een ander paard samen op de trailer kon, dan zou hij ook in de inrijring daar steun aan kunnen hebben (alhoewel hij zich meestal niks aantrekt van andere paarden voor steun, hij hangt erg op mij en is vaak brutaal genoeg om zelf op ontdekkingstocht te gaan; maar baadt t niet, het schaadt ook niet, toch?)

en inderdaad, voorzichtig liep hij achter me aan de trailer in,
tot hij er bijna helemaal op stond,

toen gaf de eigenaar van de trailer hem een klein duwtje zodat de stang erachter zou kunnen,
heel goed bedoeld, natuurlijk, maar door zijn ervaring als jaarling heeft hij het niet op mannen, en al helemaal niet op trailers...
dus wat doet hij:
recht de lucht in (wat natuurlijk niet gaat in een trailer), stoot zijn hoofd, raakt volledig in paniek, knalt de trailer uit, steigert nog een aantal keren, maait even flink met zijn voorbenen, trilt over zijn hele lijf, en gaat vervolgens wijd beens staan, wit in de ogen, en zet geen stap meer,

tja, en dan krijg je alle goed bedoelde omstanders erbij: longeerlijnen erachter, zweep erbij, bezem,
iets wat met een paard dat zo in paniek is natuurlijk totaal averechts werkt! en dan sta je in je eentje met je paard toch niet sterk tegen een 15 man die allemaal door elkaar praten en allemaal beter weten hoe ze dat paard er wel op krijgen; natuurlijk ook nog altijd allemaal heel erg goed bedoeld, maar als je met een paard staat dat zo in paniek is, dan helpt het niet echt...

mijn reactie: paard op stal gezet, meusli gegeven, en we proberen het de volgende dag wel weer; het zou nog gevaarlijk zijn geweest ook, zoveel mensen erom heen en een paard dat bij de minste druk al even flink met de voorbenen maait,

maar na ondertussen al zeker 5 keer opnieuw geprobeerd te hebben (van ruim een uur per keer (tot zijn concentratie op was)), krijg ik hem nog steeds niet verder dan met zijn voorbenen in de trailer en zijn achterbenen op de klep,
trillend over zijn hele lijf, en zodra hij ook maar 'iets' hoort buiten de trailer, dan knalt hij de trailer weer uit,

het is dat hij zo graag bij mij is, anders had ik hem waarschijnlijk niet eens zo ver gekregen, want hij volgt me met de neus in de rug,
maar helemaal de trailer in, dat durft hij toch gewoon echt niet meer,

je merkt aan hem dat hij vervelend vindt dat hij dan niet meer kan zien wat er buiten gebeurd (hij draait met zijn ogen & zijn oren en is dan half met mij bezig en half met buiten bezig), er zouden tenslotte misschien wel eens mensen aan kunnne komen met zwepen, of om hem een duwtje te geven,
(proberen te laden met iemand erachter is sowieso geen optie meer, dan steigert hij direct)

waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van geduld hebben, weer,
maar hebben jullie misschien nog tips en ervaringen?
misschien zelfs iemand in de omgeving van Groningen, die ervaring heeft met dit soort 'onmogelijke' volbloeden,
alhoewel ik vind dat er geen onmogelijke paarden zijn, alleen onmogelijke mensen die gewoon net op het verkeerde moment het verkeerde doen en zo een onmogelijk paard creëeren

jSophiaF

Re: trailer paniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:26

Hoi,
Ik zie het voor me, bijna precies als mijn merrie. Met geduld en oefenen krijg je hem er uiteindelijk wel weer in, maar het blijft een zwak punt, niet kwaad bedoelt. Ik heb dit probleem al 7 jaar met mijn merr, is vroeger ook iets gebeurt , waardoor de trailer geen leuk iets meer vind.
Ik kan je wel iemand aanraden, maar weet alleen niet of hij vanuit Tilburg naar Groningen wil rijden.

Mocht je zijn vertrouwen weer zo ver hebben dat hij er in gaat, houdt dan wel in je achterhoofd dat als er iets voorvalt, hoeft maar iets heel kleins te zijn dat je weer van voren af aan kan gaan beginnen.

Zo heb ik besloten dat mijn merrie niet meer met de trailer weg gaat, komen we er onder de man niet, dan maar niet, genoeg leuke dingen te doen op onder de man afstand.

Succes.

ps. ik heb mijn merrie iedere keer het vertrouwen weer terug gekregen door puur alleen te voeren als ze volledig op de trailer stond, zonder stang er achter en niet er gelijk weer uit rende, uiteindelijk liep ze er zo weer in, maar dat is op vertrouwd terrein, op vreemd terrein wilde ze nooit makkelijk laden, en uiteindelijk helemaal niet meer, nu ook niet meer op vertrouwd terrein.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:28

Citaat:
maar na ondertussen al zeker 5 keer opnieuw geprobeerd te hebben (van ruim een uur per keer (tot zijn concentratie op was)), krijg ik hem nog steeds niet verder dan met zijn voorbenen in de trailer en zijn achterbenen op de klep,
trillend over zijn hele lijf, en zodra hij ook maar 'iets' hoort buiten de trailer, dan knalt hij de trailer weer uit.

ik zou op dit punt dus stoppen.
even een paar stappen terug gaan doen.

zet hem op de laadplank,ga er af en laat het daarbij.
doet dit net zo vaak tot je merkt dat hij helemaal relax een dutje gaat staan doen op die laadklep.
( en dan bedoel ik dus geen uur proberen,maar elke dag 1 of 2 keer)
vraag hem dan een pasje verder en laat het daarbij.
niet daarna op stal zetten met een bak voer, des te harder zal hij de volgende keer weer naar zijn voer willen.
geef hem een aai over zijn bol,zeg dat het een knappe jongen is en zet hem in de wei/paddock of wat dan ook,maar ga zeker niet voeren.
heb je zelf een trailer?
ga dan wel elke dag even bezig, op de plank en er weer af.stapje verder,even staan en er weer af.
steeds een stap verder tot hij rustig in de trailer staat en van daaruit dan verder werken aan geluiden om hem heen,pratende mensen etc?
denk dat ik het zelf op die manier zou aanpakken.

er zijn ook homeopatische middeltjes te koop om hem wat rustiger te krijgen.
http://www.nmlhealth.com/p,34,444/Puur-Onrust.aspx

misschien ook nog een idee om te ondersteunen met bach bloesem therapie?

er zijn zo vele methodes om een angstig paard weer in een trailer te krijgen.
elke paarden "goeroe" kan wel bij je langs komen om je er mee te helpen, ik weet dat volgelingen vab monty roberts kunnen helpen, of van emiel voest en nog wel meer.
misschien dat je hen kunt benaderen daarvoor?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:31

Ik had ook een paard wat totaal niet te laden was, wat we ook probeerde..
Helemaal in paniek en gemiddeld 4 tot 5 uur bezig met laden als we hem al erop kregen.

Uiteindelijk Petra Vlasblom van http://www.2moons.nl laten komen.
Ze heeft 1 avond met Silence gewerkt bij ons op stal en nu zijn we eigenlijk altijd binnen 5 minuten op weg.

Kost behoorlijk wat, maar je heb wel resultaat voor altijd.
En als ik kijk hoe het altijd ging.... dan merk ik nu wel hoe fijn het is als je een paard hebt waar je gewoon mee weg kunt.
Laatst bijgewerkt door Silence op 21-12-09 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:34

Ach jeetje.. poe kan me goed voorstellen dat dat dier t helemaal heeft gehad met trailers.
Heb je het ook al weer geprobeerd zónder tussenschot en met deurtje open?
Als ik het zo lees dan heeft hij er grote moeite mee om opgesloten te zitten. Als je nou s t tussenschot eruit haalt, vooraan kuil/hooi gooit en hem langzaam in de trailer probeert te leiden? Jij blijft bij hem al die tijd. En dan niet de stang erachter doen + deurtje open laten. Misschien een ander paard bij het deurtje laten staan?
Zodra het paard erin staat hem even een paar hapjes laten eten om vervolgens hem weer gelijk uit de trailer te laden?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:40

Dit is iets wat thuishoort bij TAO.
OPG-->TAO.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:58

Misschien een heel dom idee. Maar doe je paard eens een menhoofdstel aan en gebruik dat eens een paar dagen als je met hem aan het werk bent. Na die paar dagen nogmaals proberen of hij dan met jou mee de trailer in zou willen. Gewoon zoals je het altijd gedaan hebt met rust en geduld.
Sterkte

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:03

Ik zou er een professional bijhalen. Die kan je de juiste handvaten geven om het weer op te bouwen. Kost tijd maar uiteindelijk kom je er met rust en vertrouwen. Zelf "aanmodderen" hoe goed bedoeld ook lijdt uiteindelijk toch tot frustraties en wanhoop (bij paard en ruiter). Ik heb gehoord dat 2moons goed is idd. Ik ben zelf ooit met een paard begeleid door De Balingehof. Hierover ben ik nog steeds heel tevreden (en ze zitten in Friesland dus redelijk in de buurt). Succes!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:15

Ik stuur je vanavond of iig snel een uitgebreide pb. Waarmee je zelf aan de slag kunt, zonder stress. En met succes.
Heb zelf bij Petra van 2 moons de cursus gevolgd en inmiddels meerdere paardjes, waaronder mijn eigen getraumatiseerde merrie, ook rustig weer de trailer in gekregen.
Komt goed! Ga daar maar alvast vanuit.