Aluminium trailers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iceland

Aluminium trailers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 16:24

Hallo allemaal,
Binnenkort wil ik een trailer kopen.
Ik zit alleen nog met het probleem of ik hout of aluminum wil nemen.
Polyester sowieso niet.
Heeft hier iemand goede/slechte ervaringen met aluminium trailers?
En dan bedoel ik specifiek op de volgende punten:
- Temperatuur; (mij lijkt dat aluminium in de zomer heel warm wordt, en in de winter koud. Klopt dit?)
- Corrosie (vooral bij de bevestigingspunten met de RVS bouten)
- Geluid (maakt het materiaal verschil in het geluid als je in de trailer staat en rijdt?)

Alvast bedankt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:42

Daar zal ik je dan heel snel doorheen helpen:
Temperatuur: klopt niet in deze context. Aluminium is een goede geleider van warmte, maar heeft niet de effecten op het binnenklimaat die jij verondersteld.
Corrosie: Staal en aluminium bijten elkaar, heel erg zelfs. Ook RVS is niet lief voor aluminium, maar is minder erg dan gewoon staal. De enige oplssing voor dit probleem is RVS moeren en bouten gebruiken en daar nylon onderlegringen bij gebruiken. Hetzelfde geldt voor die plaatsen waar het aluminium op de stalen constructie is bevestigd. Met name dat laatste punt is een punt van aandacht!!!
Geluid: Hout is iets beter geluiddempend dat aluminium dus strikt genomen zal een alu trailer iets lawaaiger zijn. Of je dat in de praktijk gaat merken betwijfel ik echter.
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 22-12-09 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: overbodige quote verwijderd

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:45

Wij hebben al 16 jaar naar volle tevredenheid een aluminium trailer; dubbelwandig, geïsoleerd, rolbeugels. (Zweeds merk, daar verplicht.) Kleur wit; heerlijk koel in de zomer. Maakt absoluut niet meer lawaai dan een houten of polyester trailer.
Wil nooit weer anders dan aluminium!

Iceland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 19:09

Als ik dit zo hoor zou ik waarschijnlijk toch voor de aluminium trailer gaan.
Bedankt voor het antwoorden. :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:53

Ik heb er net een nieuwe aluminium trailer gekocht. Heb hem nu ongeveer 6 weken in bezit en ben er erg blij mee. Door een geblesseerd paard nog weinig (zeg gerust maar nog niet, op het ophalen na) gebruikt.

Het prijsverschil met hout is wel aanzienlijk. Verder, als je nieuw koopt loont het verschillende dealers langs te gaan. Tweedehands zijn er trouwens weinig te koop, de dealer waar ik hem vandaan heb heeft er iig een wachtlijst voor.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:07

wil je een nieuwe of een oude kopen.
ik heb nog een oude te koop staan, echt dat ding is niet stuk te krijgen.
hij heeft een dikke hardhouten vloer en is bordaux rood.
voor het mooie zou hij wat opgeknapt kunnen worden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:11

Hoe lang is het geleden dat die alu panelen erin zijn gekomen? De strepen van de aluminiumcorrosie zijn duidelijk zichtbaar..........
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 22-12-09 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Re: Aluminium trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:20

wat bedoel je met alu corrosie? dit zijn geen panelen maar planken, dus je ziet gewoon de naden van de planken.
deze trailer is van 1978 en die planken zijn dus ook zo oud.
op miss wat verf na is het een onderhoudvrije trailer.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:30

Mag ik vragen waarom je geen polyester wilt?

Iceland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:30

Ik wil graag een nieuwe kopen.
We denken nu aan een Weijer. We gingen eerst voor hout, maar tijdens het kijken kwamen we de aluminiumvariant tegen. Bij Weijer zeggen ze dat de onderkant volledig verzinkt is. Er worden geen nylon legeringen gebruikt bij het RVS. Wijer beweert dat de erosie op zo'n kleine schaal is dat het geen problemen veroorzaakt.
Ik wil geen polyester omdat vrienden van ons er een erg slechte ervaring mee hebben. En in het begin zien ze er wel mooi uit, maar daarna gaat het hard achteruit.
Oude trailers die je ziet zijn vooral van hout... aluminium zie je niet zoveel in de tweedehands-verkoop.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:06

Maar heel veel kleine plaatsen zijn toch een boel problemen. Mocht je willen weten wat aluminium corrosie echt doet, kom dan eens langs, laat ik je wat voorbeelden zien.
Ik snap wel waarom Weijer zegt dat het niks uitmaakt. Wanneer ze die nylon ringen wel zouden gebruiken is zo'n trailer soort van onverwoestbaar en verkoop je dus geen trailers meer.......
Het onderstel is tegenwoordig standaard verzinkt, bij elke nieuwe trailer. Het probleem ontstaat waar het aliminium tegen het zinkwerk aan komt (of tegen de bouten). Daar ontstaan de problemen.
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 22-12-09 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:39

Wij hebben altijd aluminium trailers van Böckman en dat bevalt prima. Omdat ik polyester om te zien ook heel mooi vind heb ik hem eens ingeruild tegen eentje van polyster, maar die heb ik na 9 maanden weer ingeruild op een aluminium trailer, ik vind dat veel steviger.

boef85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:56

Hoi Barbar,

Mag je jouw trailer met een B-rijbewijs rijden , als er een pony is staat ??

Groetjes M

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:33

boef85 schreef:
Hoi Barbar,

Groetjes M

Die pony maakt niet uit, hoor. Als je met B-rijbewijs wilt rijden gaat het om het maximum gewicht dat de trailer mag hebben (MTM) in combinatie met de MTM van je trekauto.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:37

*strooit de FAQ nog maar een keer rond, voordat er weer discussies komen over BE rijbewijs :D *
Amanda @ [TAO] FAQ TAO

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:33

boef85 schreef:
Hoi Barbar,

Groetjes M

ik weet niet zeker maar ik denk het niet, het is een 2-paards trailer en dan is volgens mijn het max laadvermogen te hoog.

Iceland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 21:03

ikke schreef:
Maar heel veel kleine plaatsen zijn toch een boel problemen. Mocht je willen weten wat aluminium corrosie echt doet, kom dan eens langs, laat ik je wat voorbeelden zien.
Ik snap wel waarom Weijer zegt dat het niks uitmaakt. Wanneer ze die nylon ringen wel zouden gebruiken is zo'n trailer soort van onverwoestbaar en verkoop je dus geen trailers meer.......
Het onderstel is tegenwoordig standaard verzinkt, bij elke nieuwe trailer. Het probleem ontstaat waar het aliminium tegen het zinkwerk aan komt (of tegen de bouten). Daar ontstaan de problemen.

Weijer zei volgens mij juist dat het niet erg was als het verzinkt was.
Het probleem ontstaat volgens mij pas als de zink eruit is.
Dan kan het namelijk corroderen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:40

Iceland schreef:
ikke schreef:

Weijer zei volgens mij juist dat het niet erg was als het verzinkt was.
Het probleem ontstaat volgens mij pas als de zink eruit is.
Dan kan het namelijk corroderen.

Zink en aluminium bijten elkaar ook, al zijn de reacties wat minder heftig dan bij staal. Staal roest zodra het zink eraf is, echter aluminium en zink tasten elkaar ook aan, zodat dat proces sneller op gang komt dan bij andere trailers.

Denk je werkelijk dat een waterschap EIST in z'n bestekken dat alle RVS en aluminium delen van elkaar geisoleerd moeten worden middels nylon ringen omdat ze het zo mooi vinden? Geloof me, dat heeft een funktie! Ik heb twee jaar geleden een rioolwaterzuivering in Winterswijk gerenoveerd en één van de afnamepunten voor enkele aluminium constructies was dat er gecontroleerd werd of ELKE bout van RVS was en onderlegd met een nylon ring. Die controles hebben twee dagen geduurd! Jij denkt dat een waterschap dat voor de grap doet, 16 uur aan 150 euro per uur?
Om precies dezelfde reden als dat er op een waterzuivering rvs met nylon wordt onderlegd, daarom moet dat op een trailer ook, namelijk het voorkomen van contactcorrosie.