Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
troi schreef:Klinkt als basis dominantie probleem. Blijkbaar is er in de communicatie tussen jou en je paard iets mis gegaan waardoor je paard nu denkt dat hij de baas is! Je zult dus met hem aan de slag moeten om dat grondig recht te zetten (en niet simpelweg een pak slaag geven want dat lost het communicatie probleem tussen jou en het paard niet op). Ik hoor veel goede dingen over begeleid grondwerken in dit soort gevallen. Leer je ontzettend veel van ook mbt communicatie tussen jou en je paard.
Maar het is echt niet een probleem dat onoplosbaar is hoor! En het betekent ook echt niet dat de klik weg is, enkel dat je goede begeleiding moet zoeken en er echt goed mee aan de slag moet. Als je je paard weer op de rails hebt heb je een band die 10x zo goed is als voorheen!
JaneJansen schreef:Komt je paard genoeg buiten, kan het wel paard zijn. Hij is nog jong!
troi schreef:Ik zou eerst naast hem aan de gang, hij moet eerst op de grond weten dat jij de baas bent, dmv grondwerk (en zoek daarbij goede begeleiding!), als je dat in orde hebt (geen gebijt/getrap, hij gaat opzij als jij er aan komt dat soort tekenen) en je paard je respecteert zou ik er pas weer op stappen. Als de basis goed is kun je daaruit weer verder werken. Anders blijft het een halfzachte oplossing en blijf je tegen bepaalde problemen aanlopen. Hij accepteert je nu alleen als hem uitkomt (op buitenrit want dat is veel leuker dan in de bak), als hij weet dat hij zich koest heeft te houden (want immers, jij bent de baas), zullen dit soort dingen ook een stuk minder spelen. Dan ben je er natuurlijk nog niet en er zullen rij-technisch dingen blijven waar je aan moet werken maar dat is dan stap 2. Dit is echt een gevalletje haastige spoed is zelden goed!
_Bitje_ schreef:weet je, dat is nou het probleem van: ik ga een paard doorijden en ik weet niet hoe ik aan de slag ga.
waarom beginnen mensen aan jonge groene beestjes die een ruiter nodig hebben om hen verder te krijgen
alles te leren en controle?
als ze zelf niet weten hoe het moet, en het paard begint het verkeerd te leren..
als gevolg, het word een probleem paard genoemd...oei en dan?
TangoMeisje schreef:_Bitje_ schreef:weet je, dat is nou het probleem van: ik ga een paard doorijden en ik weet niet hoe ik aan de slag ga.
waarom beginnen mensen aan jonge groene beestjes die een ruiter nodig hebben om hen verder te krijgen
als ze zelf niet weten hoe het moet, en het paard begint het verkeerd te leren..
nou ik heb juist een jong paard genomen omdat ik dan een band met hem kan bouwen. en ik ehb toch hulp van mijn zus? maar wij komen der zelf ook niet uit. en hij is niet groen maar hij wqeet het alemaal nog niet zo goed. voroderest is die heel braaf. ik weet super goed hoe ik aan de slag moet gaan maar DIT PAARD KOMT OOK IN DE PUBERTEIT. hij is nog maar 5 hallo? het is een paard die koel in zijn hoofd is maar hij heb ook een verleden achter zich. !? dus niet gelijk pittig reageren als je het zelf niet weet.
TangoMeisje schreef:_Bitje_ schreef:weet je, dat is nou het probleem van: ik ga een paard doorijden en ik weet niet hoe ik aan de slag ga.
nou ik heb juist een jong paard genomen omdat ik dan een band met hem kan bouwen. en ik ehb toch hulp van mijn zus? maar wij komen der zelf ook niet uit. en hij is niet groen maar hij wqeet het alemaal nog niet zo goed. voroderest is die heel braaf. ik weet super goed hoe ik aan de slag moet gaan maar DIT PAARD KOMT OOK IN DE PUBERTEIT. hij is nog maar 5 hallo? het is een paard die koel in zijn hoofd is maar hij heb ook een verleden achter zich. !? dus niet gelijk pittig reageren als je het zelf niet weet.
_Bitje_ schreef:weet je, dat is nou het probleem van: ik ga een paard doorijden en ik weet niet hoe ik aan de slag ga.

) dat ik dan met gemak een paard in kan rijden.

) dat ik dan met gemak een paard in kan rijden.

_Bitje_ schreef:ik bedoel het ook negatief
waarom>?
*a fijn, je zus geeft je hulp...maar hoe oud is je zus dan? een jaar ouder? ik bedoel
dat je niet alleen een beetje manege hobbelen moet kunnen om een paard goed te kunnen
rijden en wat te bijleren. Je moet vooruit denken,controle hebben (en een groot paard vind ik al
helemaal een beetje 'dom')
* je werd verliefd, dat zal maar werd dat paard ook 'verliefd' op jou? het paard heeft GEEN plezier met
rijden als hij niet weet wat hij moet doen met een jong sprietje op zijn rug die misschien amper de hulpen
nog kent.
* je WEET dat het paard ooit in de puberteit komt, vroeg of laat. Dat weet je. dus het feit dat je het paard
de schuld geeft van zijn puberteit vind ik dus nergens op slaan. Ik rijd nu een net ohz gereden haflinger en die
vertoont ook puberstreken, dat hoor je aan te pakken .. nee niet met de harde hand , met beleid..je moet het voelen.
Alleen dan kun je een paard geestelijk gezond houden en dus puberstreken? basta, als je dat niet aankunt en kunt voelen
..neem je geen jong paard
simpel zat! snap je het nu een beetje wat ik bedoel?
TangoMeisje schreef:_Bitje_ schreef:ik bedoel het ook negatief
waarom>?
*a fijn, je zus geeft je hulp...maar hoe oud is je zus dan? een jaar ouder? ik bedoel
dat je niet alleen een beetje manege hobbelen moet kunnen om een paard goed te kunnen
rijden en wat te bijleren. Je moet vooruit denken,controle hebben (en een groot paard vind ik al
helemaal een beetje 'dom')
* je werd verliefd, dat zal maar werd dat paard ook 'verliefd' op jou? het paard heeft GEEN plezier met
rijden als hij niet weet wat hij moet doen met een jong sprietje op zijn rug die misschien amper de hulpen
nog kent.
* je WEET dat het paard ooit in de puberteit komt, vroeg of laat. Dat weet je. dus het feit dat je het paard
de schuld geeft van zijn puberteit vind ik dus nergens op slaan. Ik rijd nu een net ohz gereden haflinger en die
vertoont ook puberstreken, dat hoor je aan te pakken .. nee niet met de harde hand , met beleid..je moet het voelen.
Alleen dan kun je een paard geestelijk gezond houden en dus puberstreken? basta, als je dat niet aankunt en kunt voelen
..neem je geen jong paard
simpel zat! snap je het nu een beetje wat ik bedoel?
nou me zus is 18. dus ik denk dat ze wel veel weet.
en ja ik snap wel dat het beetje dom is maar hallo ik ben ook super groot hoor!!
ik ga ook in de groei daaro mhebben we een groot paard genomen omdat ik met hem mee kan groeienn.
niet dat ik over 1 jaar weer een ander paard hoef te nemen. maar je zit alleen maar af te kraken maar niet te helpen?