paard/pony naar buiten (in wei) met sneeuw??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kristinaaa97

paard/pony naar buiten (in wei) met sneeuw??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 16:05

hoi bokkers!!!!!

ik wilde ff weten of jullie je pony/paard in de wei doen als er sneeuw is...
ik heb namelijk gehoord dat het gevaarlijk is dat ze kunnen uitglijden, been breken etc. maar het lijkt me ook wel weer leuk voor ze om in de sneeuw te spelen enzo........

en als je ze dan naar buiten doet doe je dan nog iets speciaals, sneeuw weghalen of zout strooien ofso ??

ben anders beetje bang dat er iets gebeurt en dat is niet de bedoeling ;) :D

EN NOG FF..... ALLEMAAL EEN FIJNE KERST EN EEN GELUKKIG 2010 MET JE HORSIE!!! :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:06

de mijne staat 24/7 buiten dus die kan niet naar binnen, maar die geniet van de sneeuw.

Maaike_Ma

Re: paard/pony naar buiten (in wei) met sneeuw??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:07

Mijne staat binnen veel te gevaarlijk en te slecht. Als ze gek gaat doen op die gevaarlijke grond met diepe bulten...

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:11

Die van mij staat 24/7 buiten!

Als ze altijd buiten staan gaan ze niet zo heel snel gek doen!
Ze voelen zelf ook wel dat de sneeuw glad is en dat de grond kei hard is.
Ze zijn zelf altijd al een stuk voorzichtiger.
Bij ons op stal staat ook nog een paard die altijd savonds naar binnen gaan en als het mooi weer is en ik zet haar buiten rent ze zodra ze los is lekker weg met beetje bokken enzo.
Maar nu met dit de sneeuw blijft ze rustig staan of stapt ze heel rustig weg.
Alleen vandaag staan ze allemaal binnen.
Omdat het al heel de tijd sneeuwt.
Die van mij komt savonds alleen binnen als de weersverwachtingen heel slecht zijn.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:12

Mijn ene paard staat 24/7 buiten, heeft beschutting van boompjes.
Overdag komt mijn andere paard erbij van 12.00-16.00 momenteel.

Als mijn "stalpaard" naar binnen gaat krijgt mijn "buitenpaardje" een kruiwagen voordroog.

Ze vinden het beide wel prima zo :j :D

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:13

Van mijn mama mogen ze ook niet buiten omdat het te "gevaarlijk" zou zijn.
Stiekem laat ik ze dan toch een uurtje buiten, mijn pony's staan niet op ijzers en ze doen buiten zo gek. Op de slechte stukken zijn ze zelf voorzichtig xD.
Na een uurtje moet ik ze dan verplicht weer binnen zetten. Ik zou ze liever de hele dag buiten laten.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:19

Hangt er denk ik vanaf. Staat je paardje 24/7 buiten, lijkt het me geen probleem. Die voelt zelf wel aan wat kan en niet kan.
Maar zou je nu een stalpaard op de wei zetten; die gaat misschien uit zijn dak gaan en idd dan kan er iets gebeuren..

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:19

Bij ons gaan ze nu 1 uurtje per dag naar buiten om even hun beentjes te strekken. Want de hele dag op stal staan is echt niks voor ze, en worden ze alleen maar superdruk van.

En ze merken opzich ook wel dat het gladder en harder is dan normaal dus doen ze wel voorzichtiger.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:16

mijn pony's staan 's nachts op stal
en overdag lekker buiten! :j

gaat prima hoor, ze voelen dat zelf ook wel aan.
als je nou een heel kostbaar wedstrijd paard hebt ofzo,
die gevoelige benen heeft.
is het misschien niet zo verstandig, maar een "gewone" pony of paard kan dat prima!

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:18

Mijne heeft gister en vandaag 4 uur op de wei gestaan
heeeeerlijk

Tis soms een lomperd
maar hij weet zijn eigen grenzen wel :j
(staan wat foto's in mijn profiel, dat hij even uit zijn stekker ging gister) :)

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:19

Bij mij staan er twee 24/7 buiten en de sportpony van mijn dochter gaat gewoon ook elke dat een paar uurtjes naar buiten. Niks aan de hand hoor. Je moet natuurlijk niet eerst je paard een paar dagen binnen zetten en dan ineens buiten zetten, want ja dan gaan ze wel even uit hun plaat, maar gaan ze gewoon elke dag dan is er niks aan de hand.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:22

Nou die van mij gaan gewoonlijk van 7 's ochtends tot 5 's avonds naar buiten, maar ze waren vanochtend ingesneeuwd, de staldeuren konden niet open dus moesten we door het woonhuis naar stal :'). Dus vandaag hebben ze binnengestaan. Hoop dat ze morgen weer naar buiten kunnen.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:24

onze paarden staan 24/7 buiten met schuilgelegenheid. Hebben wel een dek op. Maar vandaag deed ik bij de mijne zijn dek af en wat denk je......rollen, rollen rollen in de sneeuw en heerlijk dat hij het vond. Wij vinden die sneeuw veel erger dan onze lieve viervoeters.
Mochten ze ijzers hebben dan moet je wel uitkijken met klompen onder de hoeven, maar bij paarden zonder ijzers is de sneeuw geen enkel probleem

Craftly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:34

Mijn paardje heeft deze dag binnen gestaan de sneeuw komt halverwege haar knieeën, dus heeft ze het snel gezien. :z
Ze staat nu lekker samen binnen met ander paard te eten, vind ze veel lekkerder :9

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:36

Maaike_Ma schreef:
Mijne staat binnen veel te gevaarlijk en te slecht. Als ze gek gaat doen op die gevaarlijke grond met diepe bulten...

Paarden voelen zelf het beste aan of ze gek kunnen gaan doen, de mens niet.
Laat ze lekker naar buiten joh, echt niet goed voor z'n paard. De hele dag in een stalletje van 3x3

JD_Mokkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:47

Normaal staat hij 24/7 buiten, is niet anders gewend.
Vanmiddag toch maar binnen gezet, vond hem een beetje zielig, aangezien hij in de sneeuwstorm stond.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:50

Bij mij zijn ze vandaag voor het eerst weer buiten geweest. Had nu pas tijd om het pad begaanbaar te maken. Gelukkig was het zand van de paddock ontdooid en was het dus totaal niet glad. Denk dat het in de wei afhankelijk is van of er ijsplaten in liggen. Die zien ze niet en dan kunnen ze onverwacht uitglijden. En in de winter natuurlijk altijd oppassen met gras als ze het niet gewend zijn. Maar daar moeten ze nu wel veel moeite voor doen om daar hun buik van rond te eten.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:51

Omdat in de wei en paddocks zoveel kuilen zijn vind ik het niet verandwoord om ze naar buiten te doen. Anders zou ik mijn paard gewoon buiten zetten. Nu is de kans dat ze wegzakt en/of vreemde bewegingen maakt wel erg groot.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:56

Mijn pony's komen niet in de wei.
Luna heeft vandaag voor het eerst gezien wat sneeuw was, of iig ze heeft nog nooit ZOOO veel gezien haha.
En ze dacht dus wel te kunnen draven en maffe bewegingen te maken, en gleed dus bijna uit (zonder ijzertjes).

Ze komt bij mij als ik rij in de kleine aangrenzende bak te staan(als er niet gelongeerd word) waar ze mij met haar vriendje en de rest wat rijd kan zien, en veilig kan stuiteren hoe vaak ze maar wil , veel veiliger.
Asra komt ook niet op de wei (ook geen ijzers) , hij is zowieso behoorlijk hyper en ga dus niet het gevaar opzoeken.
Hij draagt wel altijd peesbeschermers en strijklappen maar dat helpt niet bij een val/been breuk oid voorkomen of zo.
Asra word gelongeerd/gereden en/of samen met Luna in de grote bak (als deze niet in gebruik is door rijdende mensen) losgelaten zodat ze met z'n 2en kunnen spelen en stuiteren wat ze willen.
Daarbij als ze al wat gras te pakken krijgen, is de kans groot dat het met zand is, en Asra is al net voor de dood weggehaald met zandkoliek .

Dus nee geen wei, gewoon stapmolen/binnenbak (1 van de 2bakken) /rijden/longeren.
Denk ook niet dat het lekker loopt die kuilen en hobbels als ze bevroren zijn, en stilstaan kunnen ze allebei niet dus grote kans op kreupelheid als ik dat doe.

Veulen overigens staat overdag buiten en tegen de tijd dat het donker word , word hij met z'n harem naar binnen gezet
Laatst bijgewerkt door S_uus op 21-12-09 01:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:58

Bij ons ligt er zoveel sneeuw dat de kuilen/gaten ver te zoeken zijn en de wei was altijd wel vrij vlak.
Gaat prima :j

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 01:01

die van mij staat met nog wat pony's op de wei, de kleinste is wel naar binnen gehaald en de merries met veulens ook.
ze krijgen hooi en kuil bijgevoerd 2 keer per dag.
vandaag zag ik de pony's in gallop door de sneeuw gaan, prachtig gezicht, en blijkbaar hebben ze niet zoveel last van de bevroren of gladde ondergrond.
ik vraag me alleen wel af hoe het gras straks is, zal het niet dood gaan onder de sneeuw?

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 01:04

Gewoon naar buiten die handel !!!!

Ze doen niet gek als ze iedere dag buiten komen.
Ze weten precies hoe ze moeten lopen en dat ze vooral niet gek moeten doen.

Als je je paarden een paar dagen binnen houd en maar een uurtje per dag buiten gaan ze juist gek doen omdat ze hun benen willen strekken.

Onze paarden staan iedere dag buiten weer of geen weer en ze staal allemaal rustig buiten en lopen als of ze over ijs lopen ''voorzichtig dus''

sneeuw moet je niet laten zien dat horen ze gewoon normaal te vinden omdat ze iedere dag op de wei komen...

Ze gaan jouw toch ook niet opsluiten op de wc en jouw vervolgens los laten en zeggen wel heel zachtjes lopen hoor want dat witte spul is glad..... Nee denk je lekker even gek doen want ik heb opgesloten gezeten en dat witte spul ken ik niet dus zal wel niet gevaarlijk zijn.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 01:07

Met superrizzo eens :j
Laat ze als de mogelijkheid er is lekker zoveel mogelijk buiten dagelijks.
Hoe meer ze opgesloten worden hoe gekker ze het zullen doen idd.

Ze vinden het heerlijk hoor *D
Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 01:25

wij doen niets bijzonders, ze gaan gewoon de wei op. Hooguit iets korter, ze worden zo eind van de middag tegen 5 uur binnengehaald.
Zowel onbeslagen als beslagen paarden. Is goed te doen. Af en toe trekken ze eens een sprintje en verder staan ze rustig.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 01:51

Ik heb mijn paarden alle dagen los, maar mn friese ruin blijft maar rennen en springen, doet ie overigens altijd al hoor, ook als het niet sneeuwt of vriest. Maar ik hou mn hart vast als ie zo tekeer gaat. Ze blijven dagelijks eruit gaan, de sneeuw is onderhand 45 cm hier en het loopt vreselijk maar mn friese ruin blijft maar rennen en bokken. Tot nu toe gaat het goed. Ik kan hem zeker niet hele dagen opsluiten dan wordt ie echt knetter, dus hij mag elke dag buiten spelen. Mn bejaarde merrie vind het wat minder leuk allemaal en staat alleen maar bij de draad te wachten tot ze weer naar binnen mag. Die vind al die sneeuw wat minder geslaagd, ze staat zowiezo altijd al liever binnen dan buiten, maar ze moet van mij elke dag wel even ene paar uurtjes buiten. Maar ze staat alleen maar voor de draad helaas.
Hoop dat we gauw weer even in de binnenbak kunnen trainen daar zijn ze wel aan toe!