zeer angstig paard lukt niet om zadelmak te maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heijstek

zeer angstig paard lukt niet om zadelmak te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 00:00

ik heb mijn paard vanaf dat ze 1,5jaar was. ze was toen zeer angstig. niemand kon haar aanraken of zelfs aankijken. als je al naar haar keek, begon ze te rennen naar de andere kant van het land met opengesperde ogen en stond dan stokstijf stil.
uiteindelijk is ze nu na 2jaar al een stuk minder angstig voor mensen. ik kan haar aanraken, aaien, met haar wandelen en naar haar kijken... ik ben op moment de enigste die haar uit het weiland kan halen. dus haar halster om doen. ze begint me nu eindelijk beetje te vertrouwen.
nu wil ik haar zadelmak laten maken maar tot nu toe is dit nog niet gelukt. een trainer is ermee gestopt en is geen stap verder gekomen met haar. nu staat ze weer in training.
is het mogelijk dat sommige paarden niet beleerd kunnen worden? wie hebben ervaring met zeeer angstige paarden en tips?

help aub!!

geerke

Re: zeer angstig paard lukt niet om zadelmak te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:03

waar ging het fout bij de vorige trainer?
Bij het longeren,of met het zadel opdoen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:04

Ze is nu dus 3,5? In dit geval zou ik haar nog een jaar lekker het land op gooien of alles beperken tot poetsen, wandelen, vertrouwen nog meer winnen en haar zelfverzekerder maken.
Dat laatste is denk ik het belangrijkste, dat ze moet leren op zichzelf te vertrouwen, naast degene die haar vast heeft.
Persoonlijk zou ik liever op dat gebied naar begeleiding gaan kijken dan echt naar het inrijden op dit moment.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:05

Ik denk ook dat het belangrijk is dat je paard degene die met haar aan de slag gaat leert vertrouwen. Dus het belangrijkste is dan dat je er zelf ook nauw bij betrokken bent. Verder rustig de tijd nemen, alles stapje voor stapje doen. En inderdaad nog even een tijdje op het land zetten en dan van het voorjaar bijvoorbeeld beginnen?

heijstek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 00:06

met zadelen ging het redelijk goed. alle jonge paarden vinden dit in het begin beetje spannend. maar niemand kan bij haar opstappen. dan rent ze er hard vandoor.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:07

Gewoon even een paar stappen terug doen, eerst weer rustig longeren met zadel, gaat dit goed, dan eerst eens rustig hangen. Vind ze dit al wel goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:08

Ik zou haar nog maar geestelijk laten groeien, misschien een oudere, stuk oudere ervaren merrie er bij zetten. Kan ze afkijken en als je die oudere merrie veel aandacht geeft, aait, borstelt, eventueel zadeltje oplegt, al dat soort dingen, kan ze vertrouwen opbouwen. Van paarden nemen ze vaak sneller over dan als wij een paardenmens willen zijn en zij zich aan ons op moeten trekken. Ik zou met zadeltje er op niet proberen er op te gaan, maar gewoon longeren, wandelen, zodat het heel normaal wordt, dan misschien met wat gewicht laten wennen tot het weer normaal wordt. Jouw paard heeft heel veel grenzen over te gaan.

Ik denk dat je sowieso je handen vol zult hebben aan haar en altijd moet zorgen dat je veilig blijft met rijden. Een angstig dier rijden is niet makkelijk en je zult zelf heel rustig en bedaard moeten zijn.

heijstek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 00:11

zodra je je voet op wilt tillen gaat ze al rennen.
de ene dag gaat het duidelijk beter dan de andere dag. het lijkt soms wel of ze dan alles vergeten is.
de eerste trainer negeerde het rennen op gegeven moment omdat ze vondt dat ze angstiger werdt van het steeds stilzetten. maar uiteindelijk heeft die er nooit op kunnen hangen.
en de trainer die ik nu heb leert haar eerst netjes stilstaan. maar zodra je met dat voetje van de grond komt.....

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:11

Ik heb een C-pony gehad, die ook ontzettend angstig was. Kreeg haar nauwelijks uit de wei, moest haar echt met brokjes lokken. Toen ze een veulen kreeg werd het iets makkelijker. Kon het veulen wel makkelijk pakken en kreeg haar ook zo te pakken. Ik heb haar wel zadelmak gekregen en heb haar tijdelijk door iemand laten rijden (niet gegaloppeert). Maar ze kon om het minste of geringste compleet in paniek raken. Ik kreeg haar net weer zelf te rijden en toen is ze aan de kletter gegaan. Ik ben eraf gevallen en flink geblesseerd geraakt. Heb haar daarna verkocht. Ze was nl voor mijn dochter bestemd en daar was ze niet echt geschikt voor.

Ik denk dat je met jouw paardje heel veel vertrouwen moet winnen, maar als dat uiteindelijk niet werkt, zul je je er misschien bij neer moeten leggen dat ze voor het rijden niet geschikt is...
Succes

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:13

Ik denk echt dat het een kwestie wordt van een hele goede band opbouwen. Bij zulke paarden duurt het echt een tijd voor ze je vertrouwen, en voor dat ze zich helemaal gewonnen geven aan je zul je denk ik ook geen stap verder komen. Rustig aan doen, stapje voor stapje en ook de tijd geven om het te laten bezinken.
Als je merkt dat het een dag minder gaat, niet veel vragen, gewoon heel simpel houden en dan weer terug op stal. Andere dagen dat het wel beter gaat kun je dan beetje bij beetje kijken of je iets verder kan gaan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:14

Wat doet ze als je op een krukje naast haar gaat staan tijdens het poetsen? Dan kan ze misschien beter wennen aan het hoogteverschil.

heijstek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 00:17

ik heb zelf twee hersen operaties gehad en dus duidelijk op sterven gelegen door een val van een paard. ik ben al ruim een jaar aan het twijfelen of ik haar moet verkopen of houden. ik vraag me dus ook af of ik met dit paard ooit veilig kan rijden.
voor mijn val vond ik pittige paarden geweldig maar nu vindt ik toch mijn gezondheid wel het belangrijkste.
zou ze ooit te rijden zijn en dan ook nog veilig voor mij. aangezien ik nu dus wat angstig voor rijden ben geworden

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:18

Dat kan ik me helemaal voorstellen, maar als je echt gek bent met dit beestje, dan zijn er toch ook genoeg andere dingen te doen dan rijden?

heijstek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 00:19

;(
RianneH schreef:
Wat doet ze als je op een krukje naast haar gaat staan tijdens het poetsen? Dan kan ze misschien beter wennen aan het hoogteverschil.

ik kan al moeilijk met een krukje aan komen lopen want dan wordt ze al gek! ;(

heijstek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 00:22

Babel schreef:
Dat kan ik me helemaal voorstellen, maar als je echt gek bent met dit beestje, dan zijn er toch ook genoeg andere dingen te doen dan rijden?

dat is waar, maar mijn bedoeling en droom is om lekker met mijn paardje door het bos te rijden en over het strand ed. ik ben ook 2 jaar gewoon grondwerk met haar aan het doen en aan onze band werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:22

Wat mij opvalt in je verhaal is dat JIJ de enige bent die iets met of bij haar kan doen. Daar kan ook het probleem inzitten. Ze/Hij(?) vertrouwt alleen jou en niemand anders. Logisch dat het een trainer dan niet lukt. Probeer haar vertrouwd te maken met andere mensen. Nu wil jij op haar gaan zitten dat is natuurlijk al heel vreemd en ze ziet je niet meer. dat kan paniek veroorzaken. Als bijvoorbeeld je vader/moeder/vriend/buurman ook vertrouwd met haar raakt stap jij op en ziet ze nog iemand bekends. En wat mij ook opvalt is dat jij je been optilt en ze raakt al in paniek, ga dan niet doordrammen dat je er toch op wilt maar hou je been lekker in de lucht en laat haar daar eerst aan wennen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:22

Wij hadden er ook zo een, daar heb ik grondwerk mee gedaan en dagelijks even 5 a 10 minuten intensieve aandacht gegeven (echt gekke dingen ook..., ik wilde echt dat hij alles kende, en me leerde vertrouwen).

Ik heb met hem gewandeld over doeken, tot aan zijn staart trekken aan het laatst.
Hij was op den duur helemaal mak, en ontzettend braaf. Wel zal het altijd een beetje een pony blijven die de kat uit de boom kijkt, en dan pas iemand vertrouwt. Maar hij is ontzettend opgeknapt.

Daarna pas ben ik hem gaan beleren. Inmiddels heb ik gehoort dat er een 10 jarig meisje met plezier op rijd.
Nou dat is echt leuk om te horen! Van een pony die als de dood voor alles was, tot een brave kinderpony.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 20-12-09 00:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:23

Zoals je al in je begin stukje schrijft, ze begint jou nu eindelijk een beetje te vertrouwen. Als dat vertrouwen nog niet sterk genoeg is, is het dan wel slim om nu al te beginnen met iets dat veel paarden vaak al eng vinden?
Ik zou dan toch wachten tot jullie band sterker is, voor je zo'n grote stap gaat nemen. En je hebt toch ook geen haast?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:24

Je hebt pb :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:24

Ajaj, dat is nog een heel werk dus.
Persoonlijk zou ik dan nog niet eens begonnen zijn met inrijden, als het vertrouwen op de grond al niet te groot is.
Verder lijkt het me ook niet het type paard dat je even weg brengt, omdat ze zoveel tijd en aandacht moet hebben voor het vertrouwen.

Ik zou, maar wil wel geloven dat je momenteel wat wanhopig bent, weer beginnen bij het begin. Geen druk leggen, maar haar dingen leren en belonen, belonen, belonen zodat haar zelfvertrouwen gaat groeien.
Eerder zou ik er idd ook niet op stappen.

Danie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:27

Jullie moeten terug naar af!!!
Vertrouwen is hier het kernwoord.
ga met haar lopen in de bak, leg een zadel neer zet een krukje neer ga er voor bij laat haar ruiken enz....

Balinghof ( http://www.balingehof.nl/ )zou je is moeten vragen of ze je hulp kunnen bieden als je echt zelf niet verder komt...

En verder wil ik zeggen dat als je echt het vertrouwen 100% hebt zijn het wel de paarden die voor je door het vuur gaan..Maar dan moet je zelf ook 100% willen. Paardjes zoals die van jou hebben echt door al je het niet aandurft, twijfeld enz...

Wens je veel sterkte succes en wijsheid..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:42

Ik ga hier zeker niet zeggen dat het niet goed gaat komen met je paardje, maar het zal zeker niet makkelijk worden.
En als ik dan idd ook jouw ongeval mee in rekening ga brengen, en je vraag of je er echt veilig mee kan gaan rijden, dan zou ik eerlijk zeggen nee doe het niet,laat er een ander mee worstelen en zoek een betrouwbaarder paard.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:47

Enerzijds ben ik het met de mensen hier eens dat alles rustig en in vertrouwen opgebouwd moet worden. Aan de andere kant zou ik zeggen; zet zo'n paard een aantal weken bij bijvoorbeeld Gert van het Hof neer. Hij neemt de leiding en kan het paard ook vertrouwen geven. Dus iemand erop zetten die doorzet en die net zo lang door rijdt tot ze het vertrouwt. Zeker bij zulke paarden mogen er geen fouten gemaakt worden. Succes in elk geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:54

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 02:02

Zou haar zeker niet weer een jaar het land opgooien. Je moet juist met haar bezig gaan. Doe grondwerk, lange lijnen, maakt niet uit, als jullie maar elke dag samen bezig gaan.
Zelf doen alsof alles de normaalste zaak van de wereld is. Als je haar aan het poetsen bent zet het krukje er dan gewoon neer als ze er bang van is. En negeer het verder. Als ze daar aan gewend is zet je het iets dichterbij, dan na verloop van tijd zet je je voet erop terwijl je aan het poetsen bent, etc.
Gewoon uitbouwen dat soort dingen.

Verder kijken of je haar aan wat verschillende mensen kunt laten wennen. Gewoon een paar keer mensen meenemen, dat zal ze moeten leren.

Als het met veel geduld niet lukt, zou je haar een paar keer wat verdoving kunnen geven, dit is wel een laatste redmiddel. Ik heb het zelf een paar keer gedaan, en meestal is het daarna goed, hoewel dat soort paarden altijd wat "ril" blijft.