24h per dag buiten: wel deken, geen deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chantycom

24h per dag buiten: wel deken, geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 21:51

Mijn 3-jarige merrie staat nu voor het eerst 24 uur per dag buiten (zonder schuilstal). Hiervoor stond ze in de opfok waar het zeker 's winters lekker warm was op stal (warmte van de groep). Als ze buiten kwamen was het altijd één groot speelfestijn en dus volop in beweging.

Verder is ze presies goed in conditie (zeker geen reserve) heeft voldoende ruwvoer en hoeft weinig tot geen arbeid te verrichten.

Ze heeft zeker geen dikke wintervacht aan gemaakt. Haar weidemaatjes hebben het veel dikker/langer of vetter.
Ik zit nu dus echt te twijfelen of ze het koud heeft. Bij de oor aanzet is het niet warm, maar ze loopt niet te rillen. Daarbij kijkt ze niet blij van zich af. (ze weet niet wat ze met de sneeuw aan moet)

Als er sneeuw valt, blijft het liggen op de andere paarden alleen bij haar smelt het weg en staat ze dus met deze vrieskou met een natte vacht. En zo gaat ze dus ook de -10 nachten in.
Op stal zetten snachts is geen oplossing want dan zou ze alleen moeten staan.

Wat denken jullie? toch een deken opdoen? enzoja gewoon een 0 grams regendeken? (want ze heeft toch een vacht aangemaakt) of toch een iets gevoerde?

Aan de andere kant denk ik moet een super gezonde 3 jarige toch in staat zijn zich warm te houden...

Help :Y)

Captain

Re: 24h per dag buiten: wel deken, geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:53

Ik zou voor een 0-grams regedeken gaan, dit even aankijken en als écht blijkt dat ze het koud heeft misschien een iets dikkere deken erop. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:56

Mmm, in ieder geval zorgen voor onbeperkt ruwvoer met deze kou. Dat hebben ze echt nodig, dus hooi of kuil.
Eerst komen ze wel een klein beetje aan, maar dat stabiliseert zich.
De meeste paarden bij ons staan nu ook op onbeperkt om hun kacheltje warm te stoken en worden geen gram zwaarder.... kun je nagaan hoeveel energie er gaat zitten in het warm houden van zichzelf.
Kijk wat dat oplevert...
Wanneer het gaat dooien en er veel nattigheid komt, of er harde wind staat, kun je misschien eerst eens een ongevoerde regendeken op doen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:58

Een 0-grams zou ik nooit doen.
Dat geeft namelijk bijna geen warmte en zorgt er alleen maar voor dat de haren plat gaan liggen en ze zichzelf helemaal niet meer warm kan houden.
Heeft ze tot nu helemaal geen deken opgehad? Zo ja dan zou ik het lekker zo laten dat regelt zichzelf echt wel.
Mocht je echt merken dat ze het koud krijgt zou ik eerder een 200 grams opleggen.
Toevallig staat nu mijn 14-jarige ruin dit jaar voor het eerst vanaf zijn 3de zonder deken en heeft ook altijd s'winters een dek op gehad. Gaat prima zit ook niet echt heel erg in zijn vacht.
Regelt zich allemaal prima zelf.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:00

Ik gooi altijd óf wel dekens op, óf niet. Dus wanneer je dekens op doet, zorg er dan ook voor dat het voldoende warm is. Je drukt de vacht plat met de deken, waardoor die zijn natuurlijk werking niet of verminderd kan doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:01

Mijn bonte idem dito, die heeft nog steeds herfstvacht als het ware (http://www.mijnalbum.nl/Foto-BC3H6DZR.jpg), staat ook voor het eerst 24/7 buiten. Heeft twee grote schuilstallen en vriendjes en onbeperkt ruwvoer en hij vindt het zaaalig :D

Moet volgens mij wel goedkomen hoor, tenzij ze echt gaat staan bibberen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:01

Hannah_Menno schreef:
Ik zou voor een 0-grams regedeken gaan, dit even aankijken en als écht blijkt dat ze het koud heeft misschien een iets dikkere deken erop. :)

met een 0 grams deken erop gaan de haren plat liggen die met kou juist overeind staan en zo isoleren....
of een echte goede deken op en de rest van de winter ook ophouden of niets, maar geen 0 grams aub...

edit: onbeperkt ruwvoer is super, dan blijft het kacheltje lekker stoken...

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 22:22

Ze heeft onbeperkt ruwvoer.

Waar ik weer bang voor ben als ik richting gevoerd ga is dat ze gaat zweten. Dat is juist helemaal funest.

Het probleem is dus dat ze nat wordt. Normaal isoleerd een vacht zo dat sneeuw erop blijft liggen. Dat is dus bij haar niet het geval. En met die natte vacht moet ze weer de koude nacht in.

Er is dus geen plek om uit wind/sneeuw te gaan. Alleen de groep zou ze kunnen gebruiken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:24

Wat raar, dan isoleert haar vacht idd niet goed en raakt ze juist aldoor warmte kwijt? Vaag

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 22:25

ja dat vind ik dus ook.
terwijl de anderen met sneeuw op hun rug lopen loopt zij met een nat pak :(

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:59

Geen deken! :j Paarden hebben een hele goeie vacht die zichzelf aanpast aan de weersomstandigheden! Ze zal uit zichzelf een mooie dikke vacht ontwikkelen die haar voldoende tegen het gure weer zal beschermen! :) Dekens zijn een uitvinding die puur dienen voor het gemak van de mens ( een paard die een korte vacht heeft is niet alleen mooier, maar is ook rapper droog na het rijden etc etc ) maar als je paardje enkel in de weide zal staan, dan hoef je echt geen deken op te leggen :)

edit: ik lees dat je vindt dat ze bijna geen vacht heeft aangemaakt! In dit geval zou ik zeker niet voor een 0-grams deken gaan, daarmee duw je namelijk de vacht plat zonder extra warmte te bieden! Doordat je de vacht plat duwt, verliest ze daarboven ook nog eens haar natuurlijke warmte! Dus als je je echt zorgen maakt, zou ik een licht gevoerde outdoordeken opleggen, maar zeker geen 0-grams! :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:50

Lekker makkelijk om te zeggen dat een paard een wintervacht heeft om zich te redden. TS schrijft tenslotte dat bij haar paard de sneeuw op de rug smelt en het paard dus nat wordt op de huid. Dit betekent dat de vacht NIET voldoende bescherming geeft voor dit weer.

Je paard met temperaturen ver onder 0 met een natte vacht + huid laten staan geeft grote kans op onderkoeling. Ik zou er dus voor kiezen je paard tijdens de sneeuwbuien een ongevoerde regendeken te geven of een 100gr regendekentje. Ze zal daar met deze temperaturen niet snel onder gaan zweten.

Zodra de sneeuw ophoudt en het niet meer onder de -5 graden komt kan de deken dan wel weer af. De vacht neemt het dan weer over.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:35

Djilna: daarom net dat ik zeg: "ik lees dat jij vindt dat ze bijna geen vacht heeft aangemaakt" en mijn bericht ge-edit heb! ;)