Onzeker met buitenrijden Tips ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Onzeker met buitenrijden Tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 19:12

Hallo bokkers!
Ik ben heel onzeker met buitenrijden doordat ik er al 2 keer met pony´s vandooOr gegaan ben.
Ik heb nu een verzorgpony en die mensen helpen me heel goed
en die pony is nog jong maar wel lief voor me
maar nu heb ik als ik er net op zit en ze is nog fris , heb ik nogsteeds dat ik het liefst de teugels helemaal erbij pak omdat ik zo bang ben dat ze ervandoor gaan

Hebben jullie tips voor me om goed te ontspannen ? :(:)
ZO ja hoor ik ze graag! :D

_Tara_

Re: Onzeker met buitenrijden Tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:35

Misschien is 't een idee om een paar keer buiten te gaan wandelen? Lange lijn mee, pony ook lekker lang laten en de ruimte geven. Hoe meer jij namelijk gaat vastpakken, hoe meer spanning die pony krijgt.
Als dat dan vertrouwd aanvoelt, kun je vanzelf ook erop naar buiten.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 20:51

Jha daar ben ik gek genoeg wel ontspannen mee
Ik heb altijd het gevoel dat ik haar meer in de hand heb aan de hand .
Lekker lang doe ik dan nog niet dus ik ga he tproberen!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:54

zingen op je paard, dat helpt ook goed ontspannen, adem je ook beter door.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:55

Ben je op buitenrit dan constant gespannen of alleen op bepaalde stukken?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:59

Ik probeer altijd te genieten van het buiten zijn,ik voel dan altijd erg dankbaar.En ik ben dan blij dat ik een buitenrit kan maken,dat helpt mij altijd te ontspannen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 21:03

Tara:
Ik ben op het begin gespannen omdat ze dan nog fris is
als ik eenmaal gedraaft heb valt het weer mee
Op het begin word ik Ook altijd vastgehouden , Niet omdat de pony er vandoor ofso gaat maar voor mijn zelfvertrouwen
Toch blijf ik dde teugels beetje kort vasthouden uit angst denk ik

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:24

Als je dan eens dat eerste stukje even wandelt? Als 't dan goed voelt stap je op. Voel je dat je weer gespannen wordt stap je gewoon weer af. Kort vasthouden bereik je echt niks mee. Durf los te laten en te ontspannen. Gewoon heel je lijf ontspannen. Ga maar als een zoutzak zitten, kan jou 't schelen :P

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 10:52

Bedankt!
Ik ga het is proberen :)

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:31

ik heb dit probleem ook heel erg ,
zodra ik voel dat er spanning komt neem ik hem altijd heel erg kort zodat als er iets gebeurd dat ik hem meteen kan terug nemen :o

vandaag ben ik naar buiten gegaan met een vriendin en ben ik midden in het bos er op gestapt zonder cap en zonder zadel :D
mijn vriendin had hem vast en ik had geen teugels , alleen de manen:)
ik voelde me zo vrij!
ik was ontspannen en lisa ook :)
als lisa gespannen raakte dan was ik dat ook maar doordat ik weer ontspannen , werd zij ook weer ontspannen !

echt heel erg fijn dat gevoel

heel veel succes
en ik weet dat het je lukt!
ik duim voorje +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ *\o/*

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:25

Helpt het als je eerst een poosje in de bak gaat rijden, met stap/draf/galop, zodat de frisheid van je pony eraf is? Of samen met een ander paard/pony die heel betrouwbaar is?

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:31

3 tellen inademen door je neus en 4 tellen uitademen door je mond. Teugel los en alleen heel kort ophalen als hij hader gaat dan je wil, als hij langzamer gaat direct loslaten. Dit blijven herhalen tot hij in juiste tempo loopt. Loslaten is een beloning dus rustig aan = beloning. Duurt even maar werkt bij mijn hete kikker perfect.

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:32

En niet zelf naar enge dingen blijven kijken maar gewoon daar waar jij naartoe wilt en rustig blijven ademen.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:36

Ik voel me vaak een stuk zekerder als ik iemand bij me heb, dan wanneer ik alleen ben. Ik weet niet of jij alleen rijdt of met iemand samen, maar als je voornamelijk alleen rijdt kun je misschien in het begin een tijdje met iemand samen rijden (of die ander op de fiets ernaast).
De tips van de anderen vind ik ook goed! ;) Gewoon een aantal dingen uitproberen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:37

_Tara_ schreef:
Misschien is 't een idee om een paar keer buiten te gaan wandelen? Lange lijn mee, pony ook lekker lang laten en de ruimte geven. Hoe meer jij namelijk gaat vastpakken, hoe meer spanning die pony krijgt.
Als dat dan vertrouwd aanvoelt, kun je vanzelf ook erop naar buiten.

hier sluit ik me bij aan, een prima idee :j

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:04

@Kim18a: Juist door de teugels dan kort te nemen, bouw je spanning op. Natuurlijk hou jij je pony ook tegen als 'ie weg wil rennen... Beste is echt om even af te stappen als je voelt dat je gespannen bent. Help je jezelf en je pony het meeste mee!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:27

Nadat ik eens een ongeluk had met mijn (toendertijd) pony, heeft het een hele tijd geduurd voordat ik weer vol vertrouwen langs de weg reed. Toch ben ik weer zo snel mogelijk alleen gaan rijden.
Angst maakt ook een beetje deel uit van paardensport. De zelfoverwinning moet je soms bevechten.
Dat is niet erg. Als je niet te grote risico's aangaat, zou ik voorlopig 'gewoon accepteren' dat je je niet helemaal zeker voelt. Dat hoort er gewoon bij, soms.
Succes.

Janneke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:19

Probeer in je eigen buurt ervaring op te doen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:44

Ga met iemand anders mee, dan ben je aan het kletsen (meestal :P) en dan blijven/worden de paarden vaak ook veel rustiger doordat je niet zo druk bent met je paard maar ook met het kletsen :P. En gewoon vaak doen, vertrouw je het echt niet? Blijf dan gewoon in de bak rijden tot dat je haar goed hebt leren kennen. Dan komt dat vanzelf wel ;).
Ga desnoods eerst een halfuur in de bak rijden dat ze haar beweging al een beetje gehad heeft en daarna nog het bos in.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:51

Ik zou ook zeggen, ga in groep of met iemand mee. Is altijd leuker en paarden die samen lopen zijn ook meestal iets zekerder.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:36

_Tara_ schreef:
Als je dan eens dat eerste stukje even wandelt? Als 't dan goed voelt stap je op. Voel je dat je weer gespannen wordt stap je gewoon weer af. Kort vasthouden bereik je echt niks mee. Durf los te laten en te ontspannen. Gewoon heel je lijf ontspannen. Ga maar als een zoutzak zitten, kan jou 't schelen :P

Dit vind ik ook een goede tip.
Ik heb het namelijk ook heel erg als ik naar buiten gaat.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:55

Ik ken dat ook als geen ander! Ben speciaal verhuisd om meer buiten te kunnen rijden omdat ik daar nogal problemen mee had. Wat mij heeft geholpen is schrik training: dan leer je je paard te vertrouwen en je leert hoe hij reageert in bepaalde situaties. Ik rij zelf western en heb dus een knop op me zadel. Ik hou dus mijn knop vast als ik iets eng vind, dan heb je toch houvast zonder dat je de teugel aan hoeft te nemen, maar goed, dat is natuurlijk niet altijd een mogelijkheid. En in een groep of met mensen samen, als je kletst ben je sneller afgeleid en let je niet snel op de enge dingen. En zoals je met gewoon rijden leert door op te bouwen moet je dat met buitenrijden eigenlijk ook doen. Iemand die voor de eerste keer les heeft/rijdt laat je ook niet meteen in volle galop een hindernis van een meter springen. Dat bouw je op. Dus begin bijvoorbeeld op ene pad waar je het goed vertrouwt, waar het veilig voelt tot je daar de stap draf en galop gewoon goed aan durft en ga dat uit bouwen!!

Succes en gaat echt wel goedkomen, hoop dat je er snel lekker van kunt gaan genieten!!!

Afbeelding

PonyPrinses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:43

Keb wel een paar tips neurie of zing op je paard, dan vergeet je de wereld om je heen en jy en je paard worden allebei rustig.
Koop oowk een uitrijdeken, met die deken hebben paarden het minder koud en schieten ze niet meer zooo snel weg. ;)

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:20

Okee, met die tip over de uitrijdeken ben ik het totaal niet eens ;). Ten eerste kunnen paarden prima zichzelf prima warmhouden door hun wintervacht op te zetten, en ten tweede heeft het koud hebben vrij weinig te maken met snel wegspringen. :)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:48

Palouse schreef:
Okee, met die tip over de uitrijdeken ben ik het totaal niet eens ;). Ten eerste kunnen paarden prima zichzelf prima warmhouden door hun wintervacht op te zetten, en ten tweede heeft het koud hebben vrij weinig te maken met snel wegspringen. :)

Inderdaad, en daarbij komt, als jij gespannen op je paard zit is je paard ook meer gespannen. Een deken dat niet lekker zit, of een klein beetje opwaait kan dan voor een paard al genoeg zijn omdat ze dan op scherp staan.

Zoals eerder gezegd, zingen of als je dat niet fijn vind neuriën. Een paard voelt jou angst, maar als jij zingend op je paard zit krijgt hij twee verschillende signalen, want zingen toont juist onspannening. Daardoor zal een paard op jou gaan letten. in plaats van op zijn omgeving (wat hij wel zou doen als jij volledig gespannen en bang erop zit want dat staat hij op scherp)
Mensen onspannen vaak vanzelf ook als ze zingen dus zo voorkom je een gestrest paard en raak je zelf ook meer ontspannen.

Daarbij is het fijn om iemand mee te hebben, rij dan vooral over paden waar je er niet langs kan en zet diegene voor jou zodat je niet bang hoeft te zijn dat jou paardje ervandoor gaat want dat kan hij niet.
zodra je meer zelfvertrouwen krijgt, moet je stukjes voorop gaan rijden en dat zo opbouwen.

ALs je persé alleen wilt rijden, zorg dan dat je laat weten wanneer je vertrekt, en welke route je gaat rijden. Dan zijn er mensen die weten dat je weg bent, waar je bent en dan kunnen ze ook inschatten wanneer je terug komt. voor als er iets gebeurd.

En verder is het gewoon , veel rijden, het duurt even maar uiteindelijk krijg je je zelfvertrouwen weer terug, bij iedereen gaat dat anders.
Ik heb zelf ook zo'n periode gehad, bij mij is het uit eindelijk over gegaan, doordat ik juist buiten nog een keer aan de kletter was gegaan, maar omdat ik er ondanks die bokken toen op ben blijven zitten en zelf mijn paardje terug heb kunnen rijden kreeg ik weer zelfvetrouwen, omdat ik toen wist dat zelfs als hij er vandoor gaat, dat ik het toch zelf op kon lossen.