Paard behoorlijk fris

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Froemel

Paard behoorlijk fris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 18:45

Hallo,

Mijn paard heeft ook last van het gewoon normaal temperatuur (10 graden) en nu opeens heel veel graden onder nul overgang. Nu heeft hij altijd al last gehad van het warm naar koud toe, maar nu weer even iets extremer.

Mijn paard is altijd lekker alert en ziet ook echt alles, maar nu met de kou ziet hij dus nog meer (ook dingetjes die er niet zijn). Dus nu moet ik hem nog meer bij me houden en nog meer aan het werk zetten om hem bezig te houden. Maar dat is nou best wel moeilijk. Wat mijn paard nu doet is het volgende:
Hij stapt/draaft/galoppeerd lekker ontspannen door de bak en dan barst de bom plotseling! Dan galoppeerd hij kei hard weg en bokt niet. Als ik alleen rij, vind ik het niet vervelend. Ik pak hem terug en rij hem gewoon verder met wat ik bezig was, alleen probeer ik hem wat meer bij mij te houden. Maar laatst reed ik met behoorlijk wat meer mensen in de bak en toen was het niet zo grappig, ik verstoorde dus voor anderen ook het rijden. Nu heb ik al wat tips gekregen om tijdelijk met mexicaanse neusriem te rijden, of eens met slof.. Ik rijd hem hier (nog) niet mee, ik rij met een D-trens (enkel gebroken) en als hulpteugel martingaal. Ik heb wel altijd les gehad met mijn paard, op stage en op mijn vorige stal.
Dat wegrennen heeft ie wel in één bepaalde hoek.

Over mijn paard:
Hij staat overdag in de weide, 6-8 uur.
Krijgt 3x per dag hooi
2x per dag brokken (1 kilo bij elkaar) en wortels
Is niet geschoren
Open stallen zodat ze contact hebben met andere paarden

Misschien hebben jullie wat tips? En anders krijg ik wel de nodige tips en hulp in januari! ;)
Groetjes Michelle

Nibbit

Re: Paard behoorlijk fris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:47

Even kort longeren voordat je er op stapt?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 18:48

Hij wordt er echt niet moe op, hij heeft zich zo weer opgeladen ;) Het helpt wel een beetje, maar het is een paard wat echt niet snel 'moe' zal worden

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:52

Het is exact hetzelfde wat mijn paard doet. Echt tot op de letter. Zelfs de manier van houden is hetzelfde.

Wat volgens mij het beste werkt is voor het rijden ff losgooien. Ookal staan ze buiten, met dit weer trekken ze vaak in een paddock oid geen sprintjes. Door ze ff in de (longeer)bak uit te laten razen zijn ze met rijden relaxter.
En niet te veel proberen bij je te houden. Juist omdat jij weet dat hij in die hoek weleens gek doet, pak je hem (onbewust) misschien wel wat strakker vast, gaat wat gespannener zitten etc. Daarop reageerd je paard (die die hoek toch al eng vind) door te denken 'zie je wel, tis eng!' en dan schrikken ze van iedere woezel. Ga voor de lol eens liedjes zingen. Niet alleen in die hoek, maar gewoon tijdens het rijden. Doordat je ademhaling dan anders en dieper wordt, ontspan je vanzelf.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 23:26

Ik heb net nog gereden en heb met een zweetdeken losgereden en voor het 'echte' werk zweet deken eraf gehaald en verder gereden. Dit hielp al heel wat en heb er ook weer mee uitgestapt. Tips zijn evengoed nog altijd bruikbaar!

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:10

een grote misvatting is, je paard nog korter oppakken op het moment dat iets eng lijkt.
juist in die "enge" hoek moet jij je teugels los geven.
daarmee zeg je tegen je paard: ik vertrouw jou!
je paard zal dit belonen met vertrouwen in jou en relaxed doorgaan.

NikkiiiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:01

ik zou m eerst losgooien, en ook lekker laten rennen, en daarna eropstappen. werkte bij mij altijd super

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 20:07

Met bij me houden bedoel ik: Meer binnenstelling vragen en loslaten als hij dat geeft en gewoon buitenteugel op spanning houden, niet dat ik hem inhoud ofzo! Als die gaat, gaat die toch, daar werkt toch geen kracht bij.

Losgooien en longeren zal wel iets werken, maar dit paard blijft dingen zien en blijft zijn kracht erin gooien, daarom vraag ik om tips hoe ik het rijtechnisch op kan lossen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:11

Bij mijn paard helpt het om een dekentje op te doen. In de binnenbak deed ik altijd alleen warmstappen met een fleecedekentje en eventueel als het erg koud was ook even warmdraven. Nu ik alleen buiten rijd krijgt ze een waterdichte uitrijdeken op en hiermee blijft ze ook rustiger. Bij haar is het vooral als ze het koud krijgt dat ze dan frisser wordt en ook overal overdreven op reageerd.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:13

Als je heel veel overgangen rijdt (ook schijn) moet/gaat hij ook op jou letten.

En zelf niet al, o daar is die hoek, daar gaat hij rennen denken maar gewoon zelf ontspannen doorrijden, er is niks aan de hand :).

KayleeKlein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:52

Praat met hem dat help zeker

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:19

Ik heb ook zo'n frisse draak :P
Ik ben nog niet volop aan het trainen (vanwege een blessure van mezelf) en doe wel stap draf en galopje, maar rustig aan. Wat bij mij helpt, is rijden met een nierdekentje op d'r billen. Ik merk echt verschil. :)

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:21

Whaha, waar ken ik dit toch van :+

Ikzelf denkt dat longeren wel helpt; mijn verzorgpaard is ook een frisse die niet snel moe wordt.
Maar als je longeert, geef je de kans om de frissigheid eruit te rennen. Bij mij aan de longe mag hij zo gek doen als hij maar wilt, maar als ik erop stap moet het kláár zijn. In het begin begon hij nog aardig te drammen, aangezien hij nog jong is, maar als we al een tijdje aan het rijden zijn dan accepteer ik het gewoon echt niet meer.
Tuurlijk, een vreugde bokje in een overgang naar galop lig ik niet wakker van, maar wees dan wel gewoon consequent. Ho is ho enz.

Conclusie: Ik denk dat longeren altijd een optie is, ookal worden ze absoluut niet snel moe. Dan kunnen ze in ieder geval even lekker gek doen ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:38

Zou eens een keer met je paard aan de hand die hoek uitgebreid bestuderen. Wat is er nou precies eng aan die hoek? Blijf (mits hij rustig is) gewoon maar eens 10 min in die hoek staan.

Verder rijtechnisch: meteen binnenbeen erin en op de volte zetten, niet aan de teugels gaan trekken natuurlijk maar een gebogen paard kan slechter rennen dan een recht paard, zo schiet ie dus ook minder snel naar de andere kant van de bak waar dan ook die andere mensen rijden.

Misschien ook wat minder brok? In de natuur lopen paarden 24/7 buiten rond, zonder brokken.

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:43

Ik zette de muziek altijd aan, zodat ik afgeleid was, en dan pas ging ik echt 'rijden'

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:48

En een beetje sleutelen aan de brokken, is dat geen optie?

eliese85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:54

dat doet mijn verzorg paard ook heel erg !
ik rij nu ook met martingaal maar ze is er al zo aangewent dat ze daar nog maar een klein beetje op reageert,
ze loopt wel relaxt enzoo maar als het hard waait ofzo krijgt ze het helemaal in haar bol!
dan zet ik haar net zo lang op de volte tot ze rustig word.
volte openen en sluiten enzoo. word ze ook nog lekker los van ook ;)
en op een gegeven moment is ze wel weer rustiger en kan ik relaxt rijden..

succes!

Kuss :D

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 00:26

Dabo: Ik ben nu ook begonnen met steeds een zweetdeken op doen met losrijden en met uitstappen, dit helpt al zeer zeker!

xLotte: Voor mij is longe ook werken, dus gewoon dressuurmatig aan het werk gezet worden. Ik heb hem nu wel 2x los laten rennen in de bak, waar hij wel helemaal blij van werd en rustiger met rijden. Dus als de bak vrij is laat ik hem eerst los en rijd hem daarna.

Sassol: In die hoek aan de hand is echt geen probleem, met de longe ook niet. Als ik hem gewoon niet goed aan het werk heb, "ziet" hij gewoon dingen en gaat hij er tussenuit. Daarvoor ook tips gevraagt ;) Want ík sta vaker ook in de hoek te praten met mensen, of laat hem alle "enge" dingen snuffelen/zien, hij kijkt het dan niet aan. Onder het rijden juist wel :)..

Aria_yy: Heb hem op dit moment op 2x een kwart muesli staan en 4x per dag hooi, dus heb er al idd aan gesleuteld ;)

De martingaal heeft alleen functie als hij zijn hoofd te ver naar achteren gooit, dus dat heeft bij mij wel functie. Want voor de rest van de tijd is hij gewoon lekker ontspannen en nageeflijk.

Verder bedankt voor tips, meer is altijd welkom!!!

KayleeKlein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:01

Als je in die hoek bent, en ze doet niks? Belonen, dan weet ze namelijk dat het niet eng is.
Als je in die hoek komt en ze rent weg dan moet je haar Direct in een andere hoek stil zetten, en omdraaien en weer naar die hoek toelopen, praat met haar zet netzoals wakiki de radio aan.
Succes

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:39

Haha, dat van longeren en dressuurmatig werken ken ik ook inderdaad.
Met mijn verzorgpaard doe ik daar niet aan, maar ik moet soms ook andere paarden daar longeren, en dat is dan ook wel echt dressuurmatig werken ;)
Wel fijn dat je hem af en toe in de bak kan loslaten :D

Succes verder!