re kan je rijden met je paard in de sneeuw op het weiland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jannie8

re kan je rijden met je paard in de sneeuw op het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 10:41

hoi
mijn vraag is kan je rijden met je paard op het weiland waar sneeuw op ligt
op het weiland ligt geen water of ijs
het paard staat wel rond op ijzers
ik hoop dat jullie me kunnen helpen met deze vraag !

CM_

Re: re kan je rijden met je paard in de sneeuw op het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:43

Nee dat kan niet, de ondergrond is hard, en de sneeuw plus de ijzers maakt samen een en al gladheid...

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:43

Ik zou het niet doen. De grond is waarschijnlijk niet gelijk dus hobbelig en keihard omdat het bevroren is.
In mijn ogen is dat vragen om blessures.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:44

ik zou het niet doen..al helemaal niet als je paard op ijzers staat..onder en tussen de ijzers vormen door de sneeuw klompen met ijs waardoor je ijs op ijs heb en je paard gaat glijden..
en de ondergrond is ongelijk bevroren waardoor je paard zn benen kan breken..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:44

Met ijzers absoluut niet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:47

Met ijzers kan dat niet, zonder kan wel, maar veel meer als stappen zit er dan niet in. Onze paarden lopen, zonder ijzers, gewoon in hun ( hobbelig bevroren) paddocks; daar zijn ze heel voorzichtig maar in de vrijwel gladde bak galoperen ze wel.
Maar ijzers en sneeuw gaat niet samen, de sneeuw bevriest op het ijzer en maakt enorme, keiharde klonten.

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 10:55

ik had gisteren wel haar gelongeerd toen zag ik geen klonten aan de ijzers zitten
maar ik denk dat ik beter niet kan rijden omdat ze ook erg heet is altijd met rijden

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:00

nou zou het idd ook niet doen en die ijsklopjes onder haar ijzers die komen echt wel hoor en loopt echt niet lekker . je kan namelijk helemaal niet zien waar je rijd en dat maakt het best wel link want je ziet geen kuilen en bij ons ligt er ook ijs onder de sneeuw en dat zie je dus niet xxx

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:07

Intensief rijden en ook wendingen? Wel met ijzers met kalkoengaten, ff goeie stiften inschroeven, en sneeuwringen of zolen. En een beetje vertrouwen op je paard he ;-) Op vele plekken in de wereld wordt gewoon gereden tijdens sneeuw en ijs, het vergt wat aanpassingen maar geen probleem. Ik rijd trouwens in deze omstandigheden gewoon zonder ijzers, gaat ook prima, lekker rechttoe rechtaan toffelen buiten. Paarden zijn echt niet van porselein hoor!!!

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 12:29

[quote="peer2005" bedankt voor je reactie paarden zijn inderdaad niet van suiker :+
ze is heel voorzichtig met zig zelf zo als net ook weer en ging super ze had niks onder de hoeven

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:32

Jannie, wat wil je nu eigenlijk horen? Dat het wel oke is om te rijden en dat het geen enkel probleem opleverd?
Helaas, een paard op ijzers in de sneeuw is vragen om moeilijkheden. Het is zoals een mens op schaatsen, die zijn ook van ijzer en dan glij je dus uit.
Denk even aan je paard en wacht totdat de sneeuw weg is en de grond ook weer wat zachter is, tot die tijd is rijden en longeren erg gevaarlijk en je paard kan ernstige blessures oplopen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:37

Ben het eens met Storm76.. maar even niet rijden.. ik rijd nu ook gewoon niet. ach er komen zat dagen dat je wel veilig kunt paardrijden.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:41

Even geduld hebben. waarschijnlijk gaat het vanaf dinsdag dooien. Ijzers en sneeuw gaan niet samen. Je kan ze er ook af halen en dan alleen stappen, maar een korte vakantie vind je paard vast ook weleens fijn.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:41

Storm76 schreef:
Jannie, wat wil je nu eigenlijk horen? Dat het wel oke is om te rijden en dat het geen enkel probleem opleverd?
Helaas, een paard op ijzers in de sneeuw is vragen om moeilijkheden. Het is zoals een mens op schaatsen, die zijn ook van ijzer en dan glij je dus uit.
Denk even aan je paard en wacht totdat de sneeuw weg is en de grond ook weer wat zachter is, tot die tijd is rijden en longeren erg gevaarlijk en je paard kan ernstige blessures oplopen.

Precies wat ik ook dacht.................niet doen dus!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:43

Ik heb gister wel even gestapt in het weiland, met een berg sneeuw en ongelijke ondergrond maar zonder ijzers. De paarden galopperen zelf ook op deze ondergrond zonder blessures of uitglijden, dus stappen terwijl ik erop zit lijkt mij dan geen enkel probleem.

EllekeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:44

Ik rij nu ook niet, veel te gevaarlijk.
Hij is al ontzettend fris, en het is glad. Lijkt me geen goede conbinatie!
Gewoon even wachten tot het weer beter wordt.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:45

_Cindy schreef:
Ik heb gister wel even gestapt in het weiland, met een berg sneeuw en ongelijke ondergrond maar zonder ijzers. De paarden galopperen zelf ook op deze ondergrond zonder blessures of uitglijden, dus stappen terwijl ik erop zit lijkt mij dan geen enkel probleem.

Hmm ja. Maar dat is ook wat anders dan met ijzers longeren. Dat is een continue bocht / draai maken. Dus dat vraagt om uitglijden.
Recht uit lopen is idd niet zo'n probleem, ookal vind ik het voor je paard alsnog niet fijn over een bobbelige ondergrond met een mens op je rug.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:59

Sabinee__ schreef:
_Cindy schreef:

Hmm ja. Maar dat is ook wat anders dan met ijzers longeren. Dat is een continue bocht / draai maken. Dus dat vraagt om uitglijden.
Recht uit lopen is idd niet zo'n probleem, ookal vind ik het voor je paard alsnog niet fijn over een bobbelige ondergrond met een mens op je rug.

Zowiezo zit er een heel verschil in MET of ZONDER ijzers. Mijn paarden racen ook lekker door de sneeuw, maar wel zonder ijzers. ;)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:48

als je graag een kreupel paard wil, dan moet je het vooral doen :')

ik zou het dus niet doen als ik jou was om de redenen die hierboven staan, en helemaal als je paardje zo druk ik kan je het beter niet doen als je niet wilt dat jij samen met je paard (misschien wel eronder) in de wei liggen ;)