Deken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Deken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 22:59

Oké, weer een zeurtopic van een Penny die denkt dat haar paard het koud heeft.
Ik moet eerlijk toegeven, ik heb geen verstand van dekens en hoeveel gram en hoe je kan weten of hij/zij het warm/koud heeft.

Korte uitleg:
Paardjelief staat in een geïsoleerde stal. Als het buiten -5 is, is het op stal 0 graden. Hij heeft geen deken op, ook (nog?) niet gehad. Als hij de paddock in gaat en het buiten -5 of kouder is en het droog is krijgt hij een 100 gram deken op, als het -5 of kouder is en het regent of sneeuwt krijgt hij een regendeken met fleecevoering op. Dat gaat allemaal goed.

Maar nu het probleem. Hij maakt niet zoveel vacht aan. Hij heeft koele oren op stal en mij is verteld dat dat betekent dat hij het koud heeft? Ik wil hem geen zomerdekentje op doen, want ik heb gelezen dat een te dun deken hem kan beperken in zichzelf warmhouden? Maar moet ik hem dan nu een 100/200/300 grams deken opdoen 's nachts (het wordt -15 vannacht, dus -10 op stal), terwijl hij tot nu toe zonder deken staat?

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat is nu juist?

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:47

het hangt van het paard af, en aan de dikte van de vacht wat via internet errug moeilijk te beoordelen is ;)
zelf heb ik 300 grams erop liggen, en hij staat grootste deel 'v/d dag op stal, maar ik bouw dit al een tijdje op waardoor er minder wintervacht is aangemaakt. als ik jou was zou ik er zeker niet meer als 100 gram opdoen, anders krijgt hij heet snikheet en dat is ook niet plezierig voor het paardje. niks gaat denk ik ook wel goed als hij maar niet op de tocht staat ;) en gewoon voelen is het beste. en onthoud paarden hebben van zichzelf een heel goed systeem om zichzelf warm te houden dus dekens zijn eigenlijk overbodig ;)

Aukelizzy

Re: Deken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:51

Ik zou hem niet dikker onder dek zetten dan hij nu staat. Hij bibbert niet en voelt zich blijkbaar prima zo. Ik zou er bij dit paard eerder voor kiezen om hem extra hooi te voeren. Daardoor kan hij zichzelf warm houden.