Sneeuw opeten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

skins

Sneeuw opeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 18:26

Allemaal leuk die sneeuw en de paarden vinden het superspannend :D.
Maar van mijn ouders mogen ze nu niet naar buiten omdat ze buiten niet veel kunnen doen. Nou vandaag heb ik ze toch even buiten gelaten en ze waren super blij xD. Ik denk dat ze ongeveer 3kwartier op de wei gelopen hebben, daarna heb ik ze terug op stal gehaald.
Ik had ze buiten hooi gegeven maar daar aten ze niet veel van. Nu begonnen ze een beetje te eten van de sneeuw en de ene begon het ijs door te breken van hun drinkbak buiten. Mijn ouders zeggen dat ze er koliek van kunnen krijgen en eentje heeft vorige maand een lichte vorm van zandkoliek gehad. Ik wil dit dus niet opnieuw meemaken ...

Kunnen ze er ziek van worden door een beetje sneeuw te eten?

Alvast bedankt! Katia

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:43

Nou ik hoop het niet want die van mij staan dag en nacht buiten , maar in principe kunnen ze altijd wel ergens koliek van krijgen , bv verkeerde kuil of ze kunnen hoefbevangen raken van veel fructaan in het gras of ze kunnen uitglijden
er zijn zoveel dingen om bang voor te zijn , en zelfs als je denkt mijn paard staat veilig in zijn warme stal dan kan hij zich verdraaien en een blessure oplopen .

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:54

sjonnie48 schreef:
Nou ik hoop het niet want die van mij staan dag en nacht buiten , maar in principe kunnen ze altijd wel ergens koliek van krijgen , bv verkeerde kuil of ze kunnen hoefbevangen raken van veel fructaan in het gras of ze kunnen uitglijden
er zijn zoveel dingen om bang voor te zijn , en zelfs als je denkt mijn paard staat veilig in zijn warme stal dan kan hij zich verdraaien en een blessure oplopen .

mee eens, en het ene paard is er nu eenmaal gevoeliger voor dan de ander :o ik denk niet dat het heel snel gebeurd van een beetje sneeuw, want dan had die van mij het inderdaad ook allang gehad (en nog wel meer als ik zo bij ITP kijk ;) ), als ik jou was zou ik het paard gewoon beetje in de gaten houden, dan ben je er in ieder geval (eventueel) op tijd bij

Naomi_unique

Re: Sneeuw opeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:57

Mijn paardje eet nu ook de hele tijd sneeuw, ze vind het fantastisch als ze in de paddock staat, is dit nu heel slecht dan? Het is toch gewoon water? Of zeg ik nou iets heel raars?

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:01

die twee van mij eten ook sneeuw.
hele happen zag ik ze vandaag nemen.
k denk niet dat het veel kwaad kan.
dat ze er koliek van kunnen krijgen, heb ik nog nooit gehoord.

ik denk hooguit wat buikpijn, omdat het toch wel erg koud is.
ik at vroeger (jaar of 6) ook sneeuw. niks aan over gehouden hoor:)
maar ik ben natuurlijk geen paard.

ik denk dat het per paard verschilt. en als ie heel erg koliek gevoelig is kun je het altijd nog even aan de DA vragen.
groetjes

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:02

koliek is eigenlijk buikpijn he ;)
In 1 keer iets kouds binnen krijgen kunnen ze inderdaad koliek van krijgen. Kúnnen
En als je dat merkt gewoon uit de sneeuw halen, is vaak snel wel voorbij

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:11

Tegen de tijd dat de sneeuw in hun maag zit is de sneeuw allang gesmolten hoor :P. Mijn pony heb ik ook sneeuw zien eten, had een sneeuwpop gemaakt en die ging die opeten. Niks aan de hand.

Koliek is toch meer met de darmen? Daar zullen ze echt geen last van krijgen van een beetje gesmolten water. T is wat anders als je ze hartje zomer helemaal in het zweet werkt en vervolgens ijswater te drinken geeft...

En een beetje frozen brain syndrom is nog nooit iemand doodgegaan :P.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:13

koliek = buikpijn

je hebt verschillende soorten koliek, en dat kan ook in de darmen zitten. Maar de meest voorkomende koliek is toch wel krampkoliek, wat onstaat door o.a. te snel koud water drinken. Gaat vaak vanzelf over.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:15

als ze heel veel sneeuw eten is er wel kans op ja ;)
maar gebeurt niet zo snel hoor, een hapje kan geen kwaad anders was de helft van alle paarden nu al uitgestorven :P

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:15

onze honden eten ook vaak sneeuw en krijgen dan ook vaak pijn aan hun buik .. weet niet of dit bij paarden ook zo is !?

skins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 11:47

Ok als veel paarden het eten zal het wel niet zo erg zijn xD.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:49

Als ik de drinkbakken ijsvrij maak komt mijn paard altijd naast me staan om de klompjes ijs op te eten. En dan heel serieus erop knabbelen natuurlijk :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:53

Als je je toch wat zorgen maakt geef je ze voordat ze naar buiten gaan gewoon een plak hooi.

horsegirl21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:54

Mijn paard eet ook vaak sneeuw (als het er ligt dan tenminste haha), het is nooit in me opgekomen dat dit slecht kon zijn..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:27

bij ons eten ze al 3 dagen sneeuw, nog geen problemen vernomen. Meeste doen ze ook opzij duwen met hun neus om het gras te zoeken.
Heb zelf ook een hap sneeuw genomen net, als je er op zuigt wordt het even wat harder en dan smelt het en wordt gewoon water.
Was minder koud dan ik dacht moet ik zeggen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:14

Het is pas erg wanneer het paard hard heeft gewerkt, en dan GROTE hoeveelheden sneeuw binnen krijgt :) als ze gewoon rustig door de bak loopt, heeft ze geen behoefte aan grote hoeveelheden water in 1x, dus dit is niet iets om je zorgen over je maken ;P