Hippiade: dressuur gecombineerd met aangespannen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Hippiade: dressuur gecombineerd met aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 15:43

In 2010 worden de tuigpaardenrubrieken bij de hippiade verdeeld over de wedstrijden. Dit betekend dat de hackneyrubrieken gereden worden gezamenlijk met de pony's, de tuigpaarden bij de hippiade paarden en de friesen bij de menners.
Dressuurpaarden en menners zijn al de slechste combi ooit maar met tuigpaarden........ dat is helemaal een slecht idee
Wat vinden jullie hiervan?

Urielle

Re: Hippiade: dressuur gecombineerd met aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:47

Vroeger bij de NKB-wedstrijden ben ik regelmatig aangespannen combinaties tegengekomen en eigenlijk valt het vaak best mee. Beetje jammer dat je het nu op de Hippiade zou treffen maar je weet het nu en kunt je voorbereiden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:56

Lijkt me goed voor de ontspanning van de dressuurpaarden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:57

Ik weet ook niet in hoeverre alles door elkaar gereden wordt? KNHS terrein is groot genoeg om beide disciplines een beetje gescheiden te houden.
En wanneer je als ruiter nu echt heel erg bang bent van die karretjes, is er ook ruimte genoeg om ergens een stukje losrijgebied te zoeken waar ze niet komen.

Nee, ik voorzie geen serieuze problemen.
Al kun je er nu al zeker van zijn dat het voor een aantal ruiters wel een hoop (onnodige) stress op gaat leveren...

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:00

Ik heb al meermaals meegemaakt dat er tuigpaarden/dressuur rubrieken op door elkaar werden verreden op een concours hippique, en dat verliep altijd goed.

Ik vind het wel erg jammer dat het wordt opgesplitst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:07

jury schreef:
Lijkt me goed voor de ontspanning van de dressuurpaarden.

Ja leuk als dat dan net alleen tijdens het NK gebeurt.. :+

Mijn paard was nooit zo'n goede combi met tuigers/mennen, dus ik zou niet zo blij zijn denk ik.. Maar dat ligt er ook maar net aan hoe het gescheiden worden.. Als ze eigen parkeerruimte en inrijruimte krijgen en de ringen liggen apart van de dressuurringen moet het geen probleem zijn denk ik..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:11

Ik ben er met het NK geweest, en zo groot vond ik het terrein niet? Of is er nog ergens een ander veld?
Het lijkt mij ook niet echt een goed idee, voor de menners lijkt het me ook leuker op op een aparte Mendag je kampioenschap te rijden

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:27

Napie schreef:
In 2010 worden de tuigpaardenrubrieken bij de hippiade verdeeld over de wedstrijden. Dit betekent dat de hackneyrubrieken gereden worden gezamenlijk met de pony's, de tuigpaarden bij de hippiade paarden en de friesen bij de menners.
Dressuurpaarden en menners zijn al de slechste combi ooit maar met tuigpaarden........ dat is helemaal een slecht idee
Wat vinden jullie hiervan?

Leuke kans om de diversiteit in de paardensport eens op een evenement te kunnen zien denk ik en dè kans voor de dressuurruiters om eens een echte uitgestrekte draf te kunnen bewonderen (hoezo Totilas is extreem??)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:39

Wat een slecht plan is dat!
Wil de KNHS graag brokken en aansprakelijk gesteld worden?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:48

Waarom brokken?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:38

Sommige paarden reageren erg op het gerammel. Natuurlijk wennen ze er wel aan, maar om dit nu op de Hippiade te gaan combineren... Wel erg jammer als je juist daar een proef verprutst door spanning.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:00

Kijk en hier heb je dan het verschil tussen een mennen en dressuur:
Schrikt een dressuurpaard is het altijd de schuld van een ander of iets anders en schrikt een menpaard is het de schuld van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:02

Albert schreef:
Schrikt een dressuurpaard is het altijd de schuld van een ander of iets anders en schrikt een menpaard is het de schuld van het paard.

Jemig hier ga je wel heeeel kort door de bocht.. Het gaat toch niet over de schuld geven aan?? Het is gewoon een feit dat dressuurpaarden snel schrikken en niemand geeft hier de schuld aan de ander, zo liggen de feiten..

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:07

De paarden waarmee gemend wordt zijn echt niet anders. Kwestie van opvoeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:16

Albert schreef:
De paarden waarmee gemend wordt zijn echt niet anders. Kwestie van opvoeding.

Dat weet ik niet, heb ik geen ervaring mee.. Maar wat heeft dat te maken met de schuld geven aan?? Als mijn paard schrikt van een boom of vogeltje, wat bereik ik er dan mee om dat de schuld te geven? :?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:20

Albert schreef:

Als je paard nog nooit een aangespannen combinatie heeft gezien dan is het toch helemaal niet zo raar dat ze van het gerammel schrikken, of er op wat voor manier dan ook op reageren? :?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:22

Als je weet dat het komt kan je er op trainen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:24

Mijn schimmel is er op zich wel aan gewend, maar die gaat geheid op de loop als er tijdens een proef een aanspanning langs komt rammelen. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:28

Albert schreef:
Als je weet dat het komt kan je er op trainen.

Dat zeg je wel zo makkelijk, maar hoe dan? Mijn paard was buiten bijvoorbeeld altijd verschrikkelijk bang/kijkerig, toch ging ik bewust iedere zondag het bos in, hij moest er maar aan wennen.. Nou 6,5 jaar later lag ik er nog steeds wel eens naast omdat ie ineens ergens van schrok :+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:32

Hier kan je wel op trainen door ergens te gaan rijden waar op een RV ook een aangespannen vereniging is. In Exloo hadden we wel 4-tal training naast een aangespannen les. In de winter ging ik er ook wel eens bewust tussen rijden, ze wennen er best snel aan, dat is best handig want op buitenrit kan je ze natuurlijk ook tegenkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:35

KarinvdM schreef:
Hier kan je wel op trainen door ergens te gaan rijden waar op een RV ook een aangespannen vereniging is. In Exloo hadden we wel 4-tal training naast een aangespannen les. In de winter ging ik er ook wel eens bewust tussen rijden, ze wennen er best snel aan, dat is best handig want op buitenrit kan je ze natuurlijk ook tegenkomen.

Dat is idd ideaal, maar bij Sydney had ik al moeite genoeg met 'gewone' andere paarden en de eigen manege vond ie ook eng :+ Dus om dat er ook bij te gaan doen had niet veel zin denk ik ;)
Maar als de gelegenheid er is is het zeker ideaal om eens te oefenen!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:37

Ik vind het best wat goeds, ik vind dat paarden mensen wat teveel met zichzelf bezig zijn en denken alleen aan hetgene wat er mis kan gaan bij hun 'rubriek'.

Laat ik het zo vertellen, ik zie hier al verscheidene posts staan waarin mensen dit of zoiets dergelijks zeggen: mijn paard gaat hier geheid van op de loop onder een proef.
Laten we het eens vanaf de andere kant bekijken, wat voor nadeel heeft een menner hier aan?

Er zal van beide kanten een beetje aanpassing en gewenning moeten komen. En voordat ze dit willen gaan invoeren is er ook echt wel over na gedacht wat de voor en na delen kunnen zijn.
Als iedereen nu gewoon eerst eens gaat kijken hoe het nu daadwerkelijk veranderd is en dan een conclusie trekt, zou het tenminste op gegronde redenen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:41

Mirrrriii schreef:
Ik vind het best wat goeds, ik vind dat paarden mensen wat teveel met zichzelf bezig zijn en denken alleen aan hetgene wat er mis kan gaan bij hun 'rubriek'.

Laat ik het zo vertellen, ik zie hier al verscheidene posts staan waarin mensen dit of zoiets dergelijks zeggen: mijn paard gaat hier geheid van op de loop onder een proef.
Laten we het eens vanaf de andere kant bekijken, wat voor nadeel heeft een menner hier aan?

Er zal van beide kanten een beetje aanpassing en gewenning moeten komen. En voordat ze dit willen gaan invoeren is er ook echt wel over na gedacht wat de voor en na delen kunnen zijn.
Als iedereen nu gewoon eerst eens gaat kijken hoe het nu daadwerkelijk veranderd is en dan een conclusie trekt, zou het tenminste op gegronde redenen zijn.

Ik vraag me vooral af of de menners het leuk vinden dat hun kampioenschap als het ware 'uit elkaar getrokken' wordt.. Ik kan me voorstellen dat hun het juist leuk vinden om met hun eigen discipline 1 kampioenschap te hebben. Je ziet het op de gewone concoursen ook, de menners/tuigers zijn echt een leuke club samen, maken er een hele dag van.. Heel anders dan bij dressuur en springen, das allemaal individueel..

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:43

@relaxed
Dat ben ik ook zeker wel met je eens.
Maar ik probeer te zeggen dat wanneer zo'n besluit gemaakt wordt, het nu eenmaal niet anders is en men zich gewoon zou moeten aanpassen. ( en dan bedoel ik dus alle rubrieken ).

Ikzelf rijdt dressuurconcoursen en tuigconcoursen, voor mij zou het een uitkomst zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:45

Mirrrriii schreef:
@relaxed
Dat ben ik ook zeker wel met je eens.
Maar ik probeer te zeggen dat wanneer zo'n besluit gemaakt wordt, het nu eenmaal niet anders is en men zich gewoon zou moeten aanpassen. ( en dan bedoel ik dus alle rubrieken ).

Ikzelf rijdt dressuurconcoursen en tuigconcoursen, voor mij zou het een uitkomst zijn :)

Ja dat is ook zeker zo. Ik denk dat er voor beide partijen voor- en nadelen zijn.. En de tijd zal uit moeten wijzen of het een goed besluit was..