Wat doe jij wanneer de bak bevroren is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lienek

Wat doe jij wanneer de bak bevroren is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 18:15

Hallo bokkers.

Leuk hoor schaatsen weer uit het vet halen, maar dit komt er wel op neer dat de bak bevroren is.
Nu heb ik helaas niet een paardje dat ik zo mee neem op een rustig buitenritje.

Zoals vandaag was gepland.
Ik zadel als gewoonlijk m'n paardje op.
En nadat ik de oprit af reed begon het gesodemieter.
Steigeren, draaikonten, huppen etc.
nu voel ik mij op zo'n moment met auto's die er aan komen totaal niet veilig.
Maar rijden in de bak is geen optie omdat hij bevroren is.
Ik vroeg me af hoe jullie bokkers dit doen.
Ik kan mijn paard namelijk gewoon geen week stil laten staan.
En ik wil wel graag kunnen trainen.

( en nee ik heb geen binnenbak binnen handbereik en mijn vader werkt ook overdag en is laat thuis.)

Dus iemand een idee?
Ik hoor het graag.

O ja als dit niet goed staat mijn excuses. heb geen idee waar het anders neer te zetten.

Lydia_

Re: Wat doe jij wanneer de bak bevroren is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:16

Als mijn buitenbak bevroren is ga ik of longeren (overdekte longeercirkel) of binnen rijden..
Rustig buitenritje zit er voor mij niet in met dit weer..

Misschien kan je met hem wandelen?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:17

ja dat probleem heb ik voor het eerst ook (eerst altijd op een stal met binnebak gestaan) Ik kan met mijn paard ook niet de weg op ze rijden daar levens gevaarlijk hard.
Ik heb helaas nog geen trailer dus naar een binnebak toe kan ik ook nog niet.
Gelukkig staat ze wel van 6 tot half 5 5 uur buiten dus tja dan maar niet rijden.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:17

losgooien? en zelf laten gaan? Is hij al zijn energie kwijt voor jij er buiten op stapt, als je naar buiten gaat.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:18

roxxxiejjj schreef:
losgooien? en zelf laten gaan? Is hij al zijn energie kwijt voor jij er buiten op stapt, als je naar buiten gaat.

Dat gaat toch niet in een bevroren bak.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:19

hoezo gaat losgooien niet in een bevroren bak?? De meeste paarden kijken wel uit met wat ze dan doen hoor, de mijne in ieder geval wel, en vaak is een tijdje buiten staan al voldoende voor het koppie om rustig te blijven.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:22

Ik vind het ook link hoor, losgooien in een bevroren bak! Helemaal met kuilen e.d. Kun je niet gaan wandelen o.i.d.? Ik ging altijd wel met m'n paard naar buiten maar zorgde wel dat ik niet teveel langs de openbare weg kwam, maar nam bijv. fietspaden of wandelpaden. Evt. pas daar opstappen als je toch echt langs de openbare weg moet om daar te komen.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 18:24

Helaas is dit voor mijn pony niet het geval.
Ik moet hem rijden anders kan ik de wedstrijden op mijn buik schrijven. En duurt het eeuwen voor hij weer onder het zadel wat rustiger is.

@ liefhelietje; dit is dus het probleem mijn pony vind elk grassprietje al eng. en ziet overal spoken. vandaag ben ik er dus ook afgestapt en in het bos weer op gestapt. Zodra ik mijn voet in de stijgbeugel had vloog meneer al weg. Ondanks dat er niks engs te zien was.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:25

__Nathalie__ schreef:
roxxxiejjj schreef:

Dat gaat toch niet in een bevroren bak.

Waarom niet?
Mijn paarden hebben vandaag van 09.00 tot 16.00 in een bevroren bak gelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:26

Loopt je paard wel buiten? Of staat ie veel op stal?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:27

Lienek schreef:
Helaas is dit voor mijn pony niet het geval.
Ik moet hem rijden anders kan ik de wedstrijden op mijn buik schrijven. En duurt het eeuwen voor hij weer onder het zadel wat rustiger is.

@ liefhelietje; dit is dus het probleem mijn pony vind elk grassprietje al eng. en ziet overal spoken. vandaag ben ik er dus ook afgestapt en in het bos weer op gestapt. Zodra ik mijn voet in de stijgbeugel had vloog meneer al weg. Ondanks dat er niks engs te zien was.

Dan zou ik daar toch aan beginnen zorgen dat hij niet zo bang is.
Zoek uit waar de angst vandaan komt en laat hem zien dat het niet eng is.
Want naar mijn inzicht zit daar het probleem en niet in dat de bak bevroren is.

__Nathalie__

Ylana schreef:
Waarom niet?

Als het bij lopen blijft zie ik daar ook de erg niet van in. Maar om energie er uit te gooien? Nee daar zou ik mijn paard niet voor in een harde bevroren bak zetten.

liefhelietje

losgooien of gewoon laten lopen voor een paar uur vind ik een verschil ;) Bij losgooien denk ik meer aan 'm even lekker laten rennen een paar minuten. Bij lopen meer als gewoon in de bak zetten. Laten rennen op zo'n harde onregelmatige bodem, daar krijg je echt blessures van als je het mij vraagt.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 18:29

@ moontje1991
Kijk hier werk ik al heel lang aan.
En ik accepteer zijn angst.
Het is geen recreatie pony. het is een pony die veel training en wedstrijden nodig heeft.
Ik kan overal wel 100 keer langslopen maar toch blijft alles 'eng'
Normaal train ik hem thuis in de bak maar in dit geval lukt dat dus niet. dus zoek ik hierbij een tussenoplossing.
Laatst bijgewerkt door Lienek op 15-12-09 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:29

Losgooien of erin zetten zijn 2 verschillende dingen voor mij. Losgooien zou ik zeker niet doen. Bij mij waren ze vandaag op het land ook een beejte gek in het hoofd, maar zodra ze bij de stukken kwamen waar er veel bevroren hobbels waren gingen ze stappen.
Ik ben bang TS dat er alleen een mogelijkheid is om ergens met een binnenbak te gaan rijden als je paard niet buiten wil rijden. Heb je nog een stuk land wat "glad"is? Wellicht kan je daar wat op doen?

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:30

nu het vriest en de bak bevroren is wil ik gaan beginnen aan vrijheidsdressuur zodat hij toch zijn aandacht heeft.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:30

Ik heb ook wel van die paarden gehad, maar een keer flink op hun donder geven kan ook heel wat helpen hoor. Want op den duur wordt het een spelletje. En weten ze dat ze dan gauw weer naar huis gaan. Was van 1 een keer zo zat, 1 keer een beste tik verkocht en daarna heeft ze het nooit weer gedaan.

myrzzaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:31

In ander topics heb ik wel gelezen dat mensen zout in de bak gooiden (volgens mij wel voordat het ging vriezen).
Ook de bak slepen schijnt te helpen, zodat je tenminste niet zoveel kuilen hebt, waardoor je wel een beetje kunt stappen en draven. Maar dit moet eigenlijk ook voordat het gaat vriezen, maar in ieder geval iets voor de volgende keer, voordat het gaat vriezen...?

superwoman

Mijn bak is redelijk glad getrokken voor het begon te vriezen.
Gooi ze dus ook los in de bak.
rijden heb ik geen zin in als dat niet in de bak kan :o

Moontje1991

__Nathalie__ schreef:
Ylana schreef:
Waarom niet?

Als het bij lopen blijft zie ik daar ook de erg niet van in. Maar om energie er uit te gooien? Nee daar zou ik mijn paard niet voor in een harde bevroren bak zetten.

Als ze altijd in de bevroen bak gaan is er geen rede voor problemen.
Een paard wat je altijd buiten houdt doet het buiten veel beter dan een paard dat wordt opgesloten die die "lekker" warme stal.
Een paard dat altijd buiten komt zomers en zwinters is een echt paard en past zich aan in omstandigheden en zal ook in een bevroen bak prima buiten kunnen.
Pas als je je paard gaat betutelen gaat het fout en niet omdat een bevroren bak gevaarlijk is maar omdat het paard betuteld en niks gewend is ofwel geen weerstand heeft.

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:32

Naar de binnenbak of wandelen alleen naar buiten lukt nog niet.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:32

Ik snap wat jullie bedoelen :j
Ik dacht dat jullie bedoelden dat je paarden niet in een bevroren bak kon zetten :D

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:34

bij ons wordt de bevroren bovenlaag van de bak losgesleept met een tractortje voordat we gaan rijden, dan is hij gewoon prima te rijden hoor!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:34

Moontje: daar gaat het niet om. Iedereen is het ermee eens dat je ze wel gewoon in de bak kan zetten. Het gaat om losgooien in de bak.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:36

__Nathalie__ schreef:
Ylana schreef:
Waarom niet?

Veel paarden worden al rustig van een tijdje los staan. Zodat ze zelf kunnen bepalen wat ze willen, en kunnen lopen hoeveel en wanneer ze willen. Ze hoeven niet per se opgejaagd te worden.