vragen over instructeur lessen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liltjuh1

vragen over instructeur lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 16:37

Hallo iedereen,

ik geef op het moment twee mensen priveles op hun eigen paard op ongeveer M niveau
Het lijkt me heel erg leuk om dit uit te breiden tot op een manege lesgeven.
Maar ik vraag me af of je hier papieren voor nodig hebt of gewoon praktijkervaring en of de verzekering voor het bedrijf valt.

weet iemand hier iets van af?

groetjes Lilian

sibond

Re: vragen over instructeur lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:38

als jij bij een manege met veiligheidscertificaat aan de slag wilt heb je zowiezo papieren nodig :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:58

Als je bij een manege aan de slag wilt heb je je papier nodig en zo ook je eigen verzekering.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:52

Ik heb gewoon zonder diploma op een manege lesgegeven, wel kennen ze me daar en weten dat ik ook kan rijden.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:54

Je moet een diploma hebben om verzekert te kunnen zijn.
@Urielle: Erg dom van de manege om jou les te laten geven zonder diploma

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:16

Er geven veel meer mensen les zonder diploma. De manege moet dat wel weten want het kan problemen geven met de aansprakelijkheid als er iets zou gebeuren. Als je het echt leuk vindt is het volgen van een ORUN cursus misschien een idee?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:18

Kan natuurlijk best dat maneges het risico nemen om een onbevoegde instructeur in de bak te zetten. Maar de meeste FNRS maneges beginnen daar niet meer aan.

Ik zou het trouwens ook voor het geven van privelessen en verzekeren een goed idee vinden om een papiertje te gaan halen.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:57

Voor de verzekering mag het in ieder geval niet. Het bestuur kan hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden mocht er iets gebeuren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:34

Anoeska schreef:
Kan natuurlijk best dat maneges het risico nemen om een onbevoegde instructeur in de bak te zetten. Maar de meeste FNRS maneges beginnen daar niet meer aan.

Daarmee lopen ze een groot risico. De kans dat een manege aansprakelijk is, is namelijk behoorlijk groot.
En van verzekeringsdekking is 9 van de 10x uitgesloten aanspakelijkheid wanneer er les gegeven werd door een instructeur die niet beschikt over een instructeursdiploma.
Wel aansprakelijk dus, maar geen verzekeringsdekking.

En het is beslist de eerste manege niet die hieraan failliet gaat dat weet ik toevallig zeker :j .

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:13

Ik weet niet hoe het voor een manege zit, ik kan me voorstellen dat bij zon verzekering het verplicht word gesteld dat er instructeurs met diploma staan te lesgeven. Voor mijzelf heb ik een verzekering afgesloten voor het lesgeven en alles rondom de paarden (als ik bv een paard van een ander rij oid) daarvoor hoef ik geen diploma te hebben. Dus het is net waar je van plan bent les te gaan geven. ;)

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:05

Leuk dat ik toevallig dit topic lees, ik geef sinds een tijdje ook les op een manege (3 uurtjes in de week maar). En ben wel van plan volgend jaar intructeursopleiding te gaan doen. Maar tot dan, hoe zit dat met aansprakelijkheid? Als er iets in mijn lessen gebeurd, is dan de manege aansprakelijk, of ik persoonlijk?
Mij lijkt het het logischt als de manegeeigenaar aansprakelijk is aangezien hij iemand laat lesgeven zonder certificaat..

weten jullie hier meer over?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:11

Idd is een manegeeigenaar eigenlijk verplicht om (terecht) mensen met diploma in de bak te zetten.

De verzekering zal erg moeilijk doen als er wat gebeurd en de instructie had geen diploma.
Ook word naast diploma ook verlangt dat bij ernstigere ongelukken een formulier word ingevuld en ondertekend, dit om evt aansprakelijkheid na jaren te kunnen onderleggen.

Er is namelijk een manege waar iemand de manege aansprakelijk heeft gesteld, jaren na het ongeluk... dit is dus mogelijk.

Zonder dioploma zou ik er niet eens aan willen beginnen als ik manege-eigenaar was.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:13

Myrthe:
Tot voorkort gaf ik ongediplomeerd zowel ponylessen als paardenlessen op een rijvereniging. Het bestuur was ervan op de hoogte dat ik niet gediplomeerd was. Het bestuur kan hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden wanneer een ongediplomeerd iemand les stond te geven op het moment dat er een ongeluk gebeurde of iets dergelijks. Momenteel ben ik daar even 'in de wacht gezet', zodra mijn Orun is afgerond mag ik weer beginnen met lesgeven aldaar.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:40

CM_ schreef:
Er is namelijk een manege waar iemand de manege aansprakelijk heeft gesteld, jaren na het ongeluk... dit is dus mogelijk.

Dit is bijna aan de orde van de dag zou ik zeggen.....al is het maar omdat de ziektekostenverzekeraar zijn verhaal wil halen (en dat met de regelmaat van de klok pas na jaaaaren ;) ).

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:59

Veiligheidcertificaat, enige ervaring en bij sommige moet je in het bezit zijn van Diploma's (orun).
Maar dat zou je bij verschillende manege's kunnen informeren wat hun eisen zijn? ;)