druk paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

delles4

druk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:42

heey,

Wat zouden jullie doen in deze "slechte" tijd van paardrijden met dit weer!
ik ben net wezen rijden en de bak was nog wel te berijden maar wel al best hard.
Vanaf morgen zullen we er niet meer in kunnen rijden.

Nu heb ik een paard dat van zichzelf al best een heethoofd is.
Zouden jullie dan juist wel 4 keer per week een rondje stappen over straat of wat vaker of juist minder vaak?
Ik heb thuis geen bak dus het enigste wat ik kan is over straat.
ik hoop op tips.

Groetjes.

P.s wiens paard staat er in een bevroren wei?
Ik ben namenlijk bang voor blesures als ik hem in een bevroren wei laat is natuurlijk niet helemaal vlak.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:48

Ik kan door de weeks ook alleen 's avonds na mijn werk.
De paddocks zijn gevlakt zag ik vanavond, en ze zijn vandaag nog een paar uurtjes lekker buiten geweest midden op de dag, dus dat is wel heel lekker!

Verder ga ik wandelen of over straat stappen, evt. rustig wat in de bak stappen en draven als die goed gevlakt is en ik kan erin...

Ik geef mijn merrie sowieso al heel weinig krachtvoer, omdat ze snel druk is, maar als je wel redelijk veel krachtvoer geeft zou ik dat in deze periode van weinig doen zeker minderen...

delles4

Re: druk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:50

hij krijgt ongeveer anderhalve kilo per dag maar dat is basisvoer van hippostar en dat heeft hij ook wel nodig want hij is al iets dunner geworden sinds hij bij ons staat(anderhalve maand) en anders ben ik bang dat hij nog dunner word en dat heb ik liever niet.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:52

wat voor soort paardje heb je?
sommige paarden hebben hardere hoefen en kunnen beter tegen bevroren ondergronden.
misschien kan je hem lekker buiten uit laten leven naast de fiets of zo? (weet natuurlijk niet of dat gaat)
ik zou hem idd niet te veel krachtvoer geven en hem/haar evengoed lekker veel beweging geven :D
Laatst bijgewerkt door xxnienke94 op 14-12-09 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:53

Veel goed ruwvoer geven en weinig krachtvoer in de periode dat je 'm weinig werk kunt geven.
Teveel krachtvoer geeft teveel energie en dat werkt alleen maar tegen je, zeker als je weinig kunt doen door het weer...
En dikker worden ze dan ook niet als ze zich zo druk maken...
*spreekt (helaas) uit ervaring* :+

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:54

het is een kwpn hij liep eerst zonder ijzers maar dan zach je hem heel voorzichtig lopen. nu heeft hij ijzers dus dat is ook nog eens vervelend met vriezen enz.

Maar vinden jullie anderhalve kilo per dag veel basisbrok?
het is een ruin van 8 jaar 1.62.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:01

De mijne moet naar buiten, ook al is de grond niet vlak. Dan heb ik iig minder kans op blessures dan wanneer ze de stal kort en klein slaat :+
Buiten stappen doe ik niet als ze zo heet is, verhoogt alleen maar de kans op ongelukken (lees fietsers die ondersteboven getrapt worden). Maar verder is ze heel lief :j
Als de bak hard is blijf ik wel rijden, maar doe dan alleen stap en draf :)

Ik vind 1,5 kilo niet veel hoor. Dat krijgen de mijne ook, minder worden ze mager en 's avonds nog een halfje muesli :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:02

Nee hoor, dat is inderdaad niet veel...

als hij in valt zou ik eerst proberen meer ruwvoer te geven en dan pas meer krachtvoer, omdat je aangeeft dat hij snel druk wordt...

als het veilig kan zou ik lekker veel gaan wandelen en over straat stappen zolang de bak niet goed is, heeft 'ie in ieder geval lekker beweging!
kan hij wel even los?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:03

Mijn paard gaat ook gewoon naar buiten, de paddock is best vlak. En we hebben een binnenbak :)

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:22

Hier staan ze ook elke dag in het weiland ongeacht het weer of de bodemgesteldheid. Dat kan heel goed, als je ze er ook maar echt elke dag eventjes uit doet.

Wbt. rijden, heb je geen binnenbak in de buurt waar je zo nu en dan mag rijden?

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:46

Onze weide is ook bevroren, ze staan er dag en nacht in.. gaat prima. ze lopen er heel voorzichtig op..
en buiten rijden lukt helaas niet meer..
als ik een heethoofd paard zou hebben zou ik er niet zo snel mee langs de weg gaan ook omdat het best glad kan zijn...

mijnne heeft gelukkig het voordeel da ik haar zo kan weg zetten.. en als ik dan over 3 week op stap is ze gewoon heel rustig...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:55

Ja hier ook rijbak bevroren. GELUKKIG! Is vorige week de longeerbak vervangen omdat deze neti droog werd. Dus nieuwe drainage erin en nieuw DROOG zand haha! Dus longeren kan ik gelukkig wel en vind paardlief ook erg leuk om te doen (en ik ook)
Niet dat ik nou elke dag ga longeren maar kan dat in elk geval dus wel doen. Verder op de bevroren rijbak wel stappen en Lange Teugelwerk. Dat is ook intensief voor mijn Fries en daar haalt ie genoeg werk uit, 30 tot 45 minuten.

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:57

Zilfstar: dan moet de bak toch wel redelijk vlak zijn. want onze bak, (zand) is nu hard hobbelig.. ik ga daarin niet stappen.. lijkt me niet goed voor de pezen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:16

onze paarden gaan gewoon buiten, ze zijn bovendien wel iets voorzichtiger als anders. Ik hou er niet van een paard meerdere dagen zonder beweging op stal te houden, worden ze alleen maar stuitiger van, wat meer risico's op glijers en blessures met zich meebrengt. Onze galopbaan wordt meermaals/dag gesleept en is dus berijdbaar en we hebben een binnenbak.

Als jou weide echt te bulterig is, door zware modder enkele dagen geleden, dan zou ik zeker proberen elke deg te gaan stappen en als weg niet glad is en niet teveel straten met voorang van rechts kan je ook stukjes draven.

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:21

De weide niet hoor.. de bak. maar mijn paardje staat gewoon 24/7 buiten.. ik ga er alleen niet opzitten en haar in de bak sturen omdat ik dat een beetje link vind. in de paddock kunnen ze zelf lopen zonder iemand op de rug die wat van ze vraagt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:07

tinkerSophia schreef:
Zilfstar: dan moet de bak toch wel redelijk vlak zijn. want onze bak, (zand) is nu hard hobbelig.. ik ga daarin niet stappen.. lijkt me niet goed voor de pezen

Oei, nee inderdaad. Onze rijbak is vrij vlak. Nog voor het vriezen losgemaakt met punten (trekker met zo'n loswoelding) en daarna gesleept geloof ik.

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 18:11

hij heeft vandaag nog in de wei gestaan, de wei is opzich niet heel slecht maar zitten hier en daar wel wat hobbels in.
ik zag al dat hij wel voorzichtiger liep en de man die ze vamorgen naar buiten heeft gedaan zei wel dat hij rustiger de wei in liep dan een paar dagen geleden(in galop).

Maar nog een vraag over het voer ik zag ergens dat als hij invalt dat je dan beter meer ruwvoer dan krachtvoer kan geven maar van ruwvoer worden ze tog niet dikker?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:16

een paard moet in de eerste plek voldoende ruwvoer terbeschikking hebben om opgewicht te blijven en daarnaast kan wat extra krachtvoer en/olie helpen om aan z'n energiebehoefte (tijdens het rijden) te voldoen. Heethoofden krijg je met kilo's krachtvoer nooit dik, die lopen het er zo weer af bij de eerste de beste gelegenheid die ze krijgen en worden er in het slechtste geval nog gestresseerd van zichzelf ook.

gewoon buiten laten en voldoende ruwvoer, minder rijden betekent minder krachtvoer tenzij je merkt dat je paard ondanks voldoende hooi toch invalt.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:17

Paarden zijn geen watjes hoor, ze kunnen best op een bevroren wei..
onze paarden lopen dag en nacht op een bevroren wei..

myrzzaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:18

Die van ons staan ook gewoon overdag in de wei, ze lopen gewoon stuk voorzichtiger, ze weten zelf wel heel goed wat ze doen vind ik.

Ruwvoer moet sowieso voldoende worden gegeven, zeker nu in de winter.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:59

wat voor ruwvoer geef je?
mijn perdjes krijgen zaadhooi en doen het daar prima op. dit krijgen ze dan ook overvloedig.
voor het lekkere krijgen ze een halve beker muesli en een pavokoek voor de vitamientjes.

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 23:24

hij krijgt hooi(voor zover ik weet gewoon hooi ik zou niet weten wat er anders voor hooi is??) hij krijgt dit sochtends tot een uur of 11 dn gaat hij naar buiten tot 3 en daarna krijgt hij weer hooi gewoon genoeg voor de hele avond.

en ik denk ook niet dat paarden het snel koud hebben buiten of dat het watjes zijn maar ik ben bang voor blesure's aan zijn benen als ik hem op een bevroren wei zet.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:57

buiten het feit dat hooi een natuurproduct is en derhalve jaarlijks zeer verschillend van kwaliteit,
zijn er diverse soorten verkrijgbaar. zo heb je bv kuil-, voordroog-, eerste snee -, tweede snee -, zaadhooi. ook is er een diversiteit aan grassoorten, zoals engels raai-, italiaans raaigras, dat hele groffe kan niet op de naam komen, iets met bunt??

zo zie je, er is dus een groot aanbod in soorten ruwvoer (ik ben d'r vergeten), en ze zijn ook nog eens verschillend in grofheid (hoe groffer hoe meer ze moeten kauwen) en in hoeveelheid voedingsstoffen.

kweet 'm weer: rietzwenk! als je het ziet, denk je dat het stro is, zo grof. maar het is wel degelijk hooi, en ze vínden dat toch lekker!