zijn de cijfers onderaan wel een weergave van de proef?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

zijn de cijfers onderaan wel een weergave van de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:36

Niet om iemand zwart te maken of naar beneden te halen, maar ik verbaas mij vaker over de totaalpunten in relatie tot de cijfers die onderaan gegeven worden.
Onderdeel 27: rechtgericht, ontspannen en in aanleuning gaande paard
onderdeel 29: rijvaardigheid en effect van de hulpen.
Dit zijn de uitslagen van een L1 proef.

PNT Perc O.27 O.29

204 68,00% 7 7
198 66,00% 7 7
195 65,00% 6 6
194 64,67% 7 7
194 64,67% 6 7
188 62,67% 7 7
182 60,67% 5 5

171 57,00% 5 5
170 56,67% 4 5
170 56,67% 4 5
169 56,33% 6 5
169 56,33% 4 5
168 56,00% 4 5
167 55,67% 5 5
165 55,00% 5 5

Als het niet zozeer zou gaan om hoe netjes je de onderdelen rijdt, maar om hoe je paard loopt en of het eerlijk en goed gereden wordt, hoe kan je dan met voor beide onderdelen een 7 maar 6 punten meer hebben dan iemand met voor beide onderdelen een 5? En hoe kan je met een 4 voor het rechtgericht ed zijn nog 170 punten halen? Ik zie dit vaker maar ik kan het niet helemaal verklaren. Iemand?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:20

Voor onderdeel 27 alleen heb ik wel een verklaring, maar in combi met onderdeel 29?

Edit: (stel nou...) De persoon met 182 punten had een paard onder de kont met enorm veel potentie, maar zat zelf wat te prutsen en had het paard niet helemaal voor elkaar.
Het beeld is onrustig, de hulpen komen niet goed door, maar soms laat het paard opeens iets geweldigs zien... Dan kun je niet anders als een 8 geven, en dus uiteindelijk op een score >180 uitkomen.

Kev

Re: zijn de cijfers onderaan wel een weergave van de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 20:31

maar als een paard met veel potentie niet rechtgericht, ontspannen en met aanleuning loopt dan kan je toch geen winst rijden want dat is waar het helemaal om draait in de dressuur, het scala van de africhting!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:18

Vb. een paard loopt consequent iets achter de loodlijn. Dat verreken ik ook onderin. Maar verder worden de onderdelen goed uitgevoerd en trek ik wel punten af voor het achter de loodlijn lopen (bv. een 8 wordt een 7) Dan kun je onderin wel 5-en hebben maar toch een winstpunt scoren.

Dus nee, ik vind het niet gek.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 15:49

Als een paard constant achter de loodlijn loopt krijgt hij van mij geen 7-ens voor de onderdelen hoor. Als hij het maar 1 of 2 keer doet vind ik niet zo erg, maar constant, dan is er iets in de basis niet ok

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:37

Tja, het ligt eraan of je L of Z jureert. Ik vind een paard dat achter de loodlijn loopt in het L niet dramatisch, zeker als er verder netjes gereden wordt zonder ruk-pluk taferelen.
En dan geef ik idd nog 7-ens voor keurige overgangen die net wat achter de loodlijn zijn. Moeten we niet de positieve insteek houden als juryleden? Er valt altijd wel wat aan te merken.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 21:27

ik jureer L. Ik vind 7-ens als hij constant achter de loodlijn loopt veel te positief. Ik jureer heel positief, maar zie ze toch echt liever wat verder voor de loodlijn komen tijdens een overgang dan erachter.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:15

Waarom vraag je het dan allemaal als je zelf jureert? :?
Nee, ik ben het dus niet met je eens.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:34

Kev schreef:
maar als een paard met veel potentie niet rechtgericht, ontspannen en met aanleuning loopt dan kan je toch geen winst rijden want dat is waar het helemaal om draait in de dressuur, het scala van de africhting!

Maar als het paard een paar geweldige stukken laat zien (voor een 8). Zal je als jury toch echt een 8 geven voor die oefening. Dat het paard tussendoor onrustig is in de aanleuning reflecteerd op de punten bij de onderdelen waar dat gebeurt en op het punt bij onderdeel 27.
Het gaat hier wel om het L, niet om het Z.
Met een paar 'zwabbers' is het in het L best mogelijk om op een wp uit te komen. In het Z is dat een heel ander verhaal.

Bovendien (correct me if I'm wrong) is het een combinatie van rechtgerichtheid, ontspanning en aanleuning waarop het cijfer gebaseerd is. Het kan best zijn dat het paard voldoende rechtgericht en ontspannen is maar loopt te ouwehoeren qua aanleuning. Kun je altijd nog op een 5 uitkomen.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 20:14

Fitzroy schreef:
Waarom vraag je het dan allemaal als je zelf jureert? :?
Nee, ik ben het dus niet met je eens.

Omdat er blijkbaar juryleden zijn die er anders over denken! Wil altijd graag de meningen en ideeën van anderen horen!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:21

Maar als ik dan een andere mening geef, ben je het meteen niet met me eens. Volgens mij wil je alleen maar horen dat je gelijk hebt, maar ik kan me vergissen?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 20:32

Dat ik het met 1 mening niet eens ben wil niet zeggen dat ik wil horen dat ik gelijk heb. Ik heb alleen geleerd dat de cijfers onderaan een afspiegeling zijn van de proef, maar in de praktijk blijkt dat dus anders en ik vraag me af waarom

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:09

Het kan gerust afwijken... omdat je onderin toch dingen idd verrekent waar je in de gehele proef tegenaan bent gelopen... zo heb ik zelf onlangs in de L2 190 punten gereden... met voor punt 27 een 4 en punt 29 een 7. En imo terecht... door een berg spanning bij het paard was mijn aanleuning onrustig en was ze weinig losgelaten in een aantal onderdelen en voor ontspanning en aanleuning imo een terechte 4, echter zaten er ook onderdelen in de proef die erg fijn gingen en is bij rijvaardigheid de wijze van omgaan met de spanning beloond... zonder commentaar dat bij deze punten vernoemd stond en de daarmee samenhangende argumentatie kun je met de cijfers denk ik niks... In mijn geval was het gemiddelde van de punten onderin in totaal wel een afspiegeling, punt 27 en 29 vormen een lager gemiddelde dan mijn totale proef en dat an sich was weer een zeer correcte afspiegeling van onze prestatie.

Over het algemeen denk ik wel dat de cijfers onderin een redelijke afspiegeling zijn dan de proef, maar er zijn altijd situaties die uitzonderingen veroorzaken...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:40

Ik vind dit ook niet raar hoor, en kom het zelf regelmatig tegen. Afgelopen weekend bijvoorbeeld ook, een paard wat toch regelmatig net iets te diep liep en daar dus onderin een 5 of 6 voor kreeg van mij (ik onthou ook niet alles). Daarentegen liep dat paard qua lossigheid in lijf, buiging etc. toch echt heel goed en kwam het totaal aantal punten dik in de 190 uit. Onderdelen die voor een 8 of 9 gereden worden kun je simpelweg niet afstraffen met een 4 alleen omdat ie te diep komt, zeker niet in de L1.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:10

Precies, daffodil, dit is wat ik bedoel.
Maar Kev doet dit dan blijkbaar anders?
Geef je dan overal 5-en of zo? Dat kun je toch ook niet hard maken als het paard verder mooi door het lijf loopt ? Dat is ook 1 van de onderdelen van het Skala.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 20:42

@doffodil: als het enige wat 'mis' is, is dat het paard iets te diep loopt en verder alles heel goed, dan hoor je daar geen 4 voor te krijgen, maar kan je nog 6en of 7ens krijgen, maar in dat geval krijg je onderin geen 4 voor het rechtgericht, ontspannen en in aanleuning gaande paard. Daar krijg je pas een 4 als hij heel erg scheef is, of extreem gespannen, of een slechte aanleuning, of een combi hiervan. Dat moet je dan gedurende het grootste deel van de proef zien, waardoor er voor de losse onderdelen in dat grootste deel van de poef geen 7ens/8en krijgt.
Als je een proef rijdt die zo goed is dat je daar dikke winst voor krijgt, zou dit moeten betekenen dat de basis voor elkaar is en dat zie je onderaan terug.
Daffodil, wat had je voor cijfers onderaan gegeven?