Dominante merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PreciousViva

Dominante merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 20:34

Hallo,

Ik heb tips nodig.
Ik heb mijn paard nu net een jaar.
Mijn merrie van 7 jaar staat sinds een aantal weken/2 maanden bij een groep merries op de paddock.
Daar is sinds ook een aantal weken de dominanste merrie uitgegaan waardoor mijn merrie nu het dominanste is.
Sinds een aantal weken is ze met poetsen erg vervelend, ze probeert te bijten en tilt haar achterbeen op als ik haar achterhand wil poetsen.
Eerst dacht ik dat het misschien wel iets medisch kon zijn. Dit wil ik nog niet helemaal uitsluiten maar vandaag heeft iemand anders haal heel eventjes gepoetst en deed ze niks. Bleef ze gewoon rustig staan hooi eten.
Toen ik de borstel weer pakte, legde ze meteen haar oren plat in der nek, begon ze met haar hoofd te schudden en probeerde ze weer te bijten en haar achterbeen op te tillen.
Ik heb het idee dat ze de dominantie die ze uit in de groep, nu ook tegen mij aan het uiten is.
Nu probeer ik dat gedrag te negeren en ga ik gewoon door met poetsen totdat ze ophoudt.

Ik doe regelmatig grondwerk met haar. Ook longeer ik haar wel eens en dan komt ze dus ook drijgend naar binnen als ik haar in galop aan wil zetten.
Wat denken jullie, pijn of dominantie? Of misschien wel totaal iets andes?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Dominante merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:36

Ik persoonlijk zou daar niet zo moeilijk over doen, en haar gewoon even op d'r plaats zetten?
Wat ze in hun vrije tijd met andere paarden uitspoken moeten ze zelf weten, maar als jij er bent ben jij de baas, en niemand anders. Klaar.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:41

Jou paard is aan het uitproberen. Ze wil de baas zijn over jou en ik denk
dat ze daarom zo doet tegen jou. Als een ander haar poetst, dan doet ze het niet zeg je.
Ik zou haar eens even goed laten weten dat je hier niet van gediend bent. Verhef je
stem eens goed als ze weer haar achterbeen omhoog wil doen. Of als ze op je af komt met longeren,
loop dan eens meteen flink op haar af met eventueel je hand omhoog en geef eens een flinke tik met de zweep. Geef een flinke tik op haar been als ze die omhoog wil doen. Ze is echt
aan het uitproberen heb ik het idee en daar moet jij meteen iets aan doen. Dus laat duidelijk weten dat
JIJ de baas bent en niet je paard.

succes ermee!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:42

paard op de plaats zetten, wat is eigenlijk de reden dat ze alleen met merries staan? Zijn er geen ruinen op stal?

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 20:43

Jawel, er zijn wel ruinen op stal maar er is bij ons een ruinen en een merriegroep en een aantal gemengde groepen.
Maar van ruinen wordt ze heel snel hengstig en op zich gaat het best prima met de merries samen alleen de dominantie tegen mij is nu het probleem.