helm die nek en achterste deel hoofd beschermt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stefanievdb

helm die nek en achterste deel hoofd beschermt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 18:57

hey,

ik ben op zoek naar een nieuwe helm, maar ik ben er totaal niet uit. Ik heb nu 2 GPA's (titanium en Jump kids), maar ik ben dit weekend gevallen en ik had zo'n pijn aan mn achterhoofd. Ze schuiven gewoon naar voor en zitten niet goed aan het hooft, ze zitten er percies gewoon boven op. Ik zoek er dus een met een beter neksteun als je achter op je hooft valt. De prijs is max 250 euro. Heeft er iemand ervaring met de charles owen en in het bijzonder de Whitaker helm of de LAS Vega? Zijn er nog andere merken waar iemand goede ervaring mee heeft?

Groetjes

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:33

Lastig punt.

Het heeft een heel goede reden dat valhelmen in de nek ruimet vrij laten, omhoog lopen.
Een helm welke de nek beschermt kan deze ook breken.
Het is dus een afweging tussen de kans je hoofd daar nét nog wat te stoten of je nek breken.

Als je een betere valhelm wil kan je voor wat referentiekader kijken naar die voor motorfietsen. De eisen daarvoor zijn veel, véél zwaarder.
Het nadeel is dat ze zwaar zijn en dat weegt bij paardrijden letterlijk zwaar, ook mbt de risicos bij val. Het geeft je echter wel veel informatie over wat veilige constructies zijn.

Idem de helmen bedoeld voor wedstrijden afdalen met atb. Die zijn en licht en hebben ook gezichtsbescherming.
Wederom goed voor je referentiekader.

Met kennis heb je basis voor kiezen.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:38

Je zou eens kunnen kijken naar een hit-airbagvest. Deze beloofd de ruggegraat en nekwervels te beschermen.
Is gewoon een dun vest, totdat de vergrendeling van je zadel af wordt getrokken(door je val), dan heb je rondom een airbag.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:41

Ik heb een Tipperary Sportage, die zit tot vrij ver achter in je nek.
Afbeelding

Afbeelding

Kiwipitje

Re: helm die nek en achterste deel hoofd beschermt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:42

Ik heb een cap van LAS en ben er super tevreden over. Zit als een huis, maar is niet extra lang o.i.d. aan de achterkant.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:07

WendyBZ schreef:
Ik heb een Tipperary Sportage, die zit tot vrij ver achter in je nek.
Afbeelding

Ik ben ervaringsdeskundige vrees ik, ik heb een blijvend nekletsel door mijn valhelm. Achteraf gezien was ik veel beter af geweest zonder. De bovenstaande helm had in mijn ongeval simpelweg mijn nek gebroken.. game over.

Mijn advies is dus om niet zomaar wat op je hoofd te zetten, maar even na te denken over wat je van je helm wil. Bij paardrijden is dat eigenlijk alleen impactbescherming (tegen tak van boom knallen, hoef tegen hoofd als je op de grond ligt, hoofd op beton vanaf 2 m hoog enz..).
Verder gaan mensen wel eens in vreemde zwiepers van hun paard, en wordt je hoofd daarbij rondgeslingerd. Een goeie reden om net hoog uitgesneden in plaats van laag doorlopende helmen te gebruiken, die ook nog eens goed op zijn plaats blijft bij plotse en stevige bewegingen. Op die manier kan je jezelf niet beschadigen MET de helm ZELF.
Ben je dan nog bang voor je nekwervels, ruggewervels..ok, maar daar bestaat aangepaste (elastische) bescherming voor.

In paardensport heb je vreemd genoeg momenteel een berg totaal onverantwoorde helmen. Het type waarbij ik nu zeg, 'dan liever zonder'. Goed doordachte modellen op vlak van pasvorm en uitsnijding die voorzien is om extreme bewegingen van je hoofd en hals bij een val zie je vooral als eventing en jockeyhelmen. En verder in extreme sports.. skaten, snowboarden enz..

Ik kan me geen tweede klap op mijn nek veroorloven, en ik rij met een goeie snowboardhelm 8-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:30

Bandida schreef:
In paardensport heb je vreemd genoeg momenteel een berg totaal onverantwoorde helmen. Het type waarbij ik nu zeg, 'dan liever zonder'. Goed doordachte modellen op vlak van pasvorm en uitsnijding die voorzien is om extreme bewegingen van je hoofd en hals bij een val zie je vooral als eventing en jockeyhelmen. En verder in extreme sports.. skaten, snowboarden enz..

Ik kan me geen tweede klap op mijn nek veroorloven, en ik rij met een goeie snowboardhelm 8-)

Dat zag er prima uit, die snowboard-helm +:)+

Hier, zoals je weet, idem veel-ervaring.
Rij meestal zonder, soms met Xtreme ParaChute (dus met gezichtsbeugel), soms wat ertussen. Niets voor paardrijden: is me goedgekeurd te link ;)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6UBEU6U8.jpg

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:39

Ik zou nooit een helm kopen die in je nekt loopt, als je hier op valt geeft dat alleen maar meer schade dan dat er niets zit. Als je op je achterhoofd valt blijft je nek juist vrij bij de klap doordat het stuk cap wat erboven zit de klap opvangt en je nek ruimte heeft om een beetje te veren, zeg maar. Zit je cap wel over je nek klapt deze net zo hard mee op de grond en krijgt je nek deze klap veel harder te verduren. Bovendien zitten in je achterhoofd/nek de delen van je hersenen die de vitale functies besturen schade hieraan en het is afgelopen.

stefanievdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 19:32

ja ok, maar ik bedoel zo'n helm als de GPA met neksteuntje geen heel nekding

Kauwgom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:34

Heb je al eens bij ruitersportzaken gekeken? ;)
(zelf heb ik ze nog nooit gezien maar wie weet)

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:42

Ik heb een HH Pro plus synthetic leather. Deze past prima en heeft ook een zachte gepolsterde nekbescherming door de vorm van de bevestigingsriemen. Daardoor sluit ie ook goed aan op je hoofd zonder je nek te kunnen beschadigen als je cap een klap van voren krijgt. Is dat misscien wat je zoekt?