Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lauwyyy schreef:Ik heb een jong paard van 2,5. Ik ben sinds kort begonnen met longeren, nu is alleen het probleem dat zij heel brutaal is. Ze verzint gewoon smoesjes om niet te hoeven werken. Linksom wil ze de hele tijd omdraaien. Ze is totaal niet bang voor de zweep, ze heeft totaal geen respect voor mij.
Ik krijg al hulp van iemand, alleen zou ik graag willen weten wat jullie ervan vinden? En of iemand dit heeft meegemaakt en wat diegene eraan gedaan heeft?
gelukzoeker schreef:ben benieuwd hoe sassol met een steigerend paard om zal gaan! hahaha....
aai hem omver zijn hals als ie steigert omdat ie niet wil werken??
misschien wil ze het wel even voor je doen lauwyyy?
ben het eens dat je niet een paard hoefd te meppen en dat is ook zeker niet waar je mee begint als je je paard probeerd te beleren.. daar gaat eerst een hoop ellende aan vooraf!!
Lauwyyy schreef:Ik heb een jong paard van 2,5. Ik ben sinds kort begonnen met longeren, nu is alleen het probleem dat zij heel brutaal is. Ze verzint gewoon smoesjes om niet te hoeven werken. Linksom wil ze de hele tijd omdraaien. Ze is totaal niet bang voor de zweep, ze heeft totaal geen respect voor mij.
Ik krijg al hulp van iemand, alleen zou ik graag willen weten wat jullie ervan vinden? En of iemand dit heeft meegemaakt en wat diegene eraan gedaan heeft?
Monica_1987 schreef:Slaan, slaan en slaan tja werkt alleen maar averechts als je het mij vraagt.
Bedoel hallo we hebben het over een zeer jong dier. En gun je hem de tijd niet om het hem goed te leren met rust en geduld. Tuurlijk zweep erover maar komop snap dat beestje als je zelf niet duidelijk bent hoe kan je paard je dan snappen.
En al heeft je instructrie 1000den paarden beleerd. Dat wil niet zeggen dat die goed beleerd zijn. Bedoel ik niet verkeerd maar omdat ze het al zo vaak gedaan heeft wil niet zeggen dat ze het geweldig goed kan. Daarbij kan ze misschien niet met dit "soort" paarden omgaan.
Ik zou persoonlijk iemand zoeken die daar ervaring mee heeft en daar wel mee om kan gaan. Bedoel als er ook maar iemand met een zweep achter die van mij aan gaat jagen/slaan kan die het echt op een lopen zetten. Sorry maar vind het niet erg slim.
Daarbij als je de signaal niet op kan vangen dat je paard wil omdraaien heb je daar hulp bij nodig..
En paard een flinke tik geven vind ik echt associaal. Je bent zelf degene die te laat reageerd.
Apacheshadow schreef:Dit komt me bekent voor. Wij hebben hier ook verschillende paarden gehad die zo brutaal waren bij het beleren
Dit omdat ze vanaf hun geboorte eigenlijk maar een enkele keer in de hand zijn geweest tot hun derde.
Het helpt om met een dubbele longe te longeren, zodat je haar kan begrenzen aan een kant. Ook als ze echt niet om je heen wilt een bepaalde kant op kan het meestal ook helpen om haar zo kort mogenlijk te pakken (dat ze nog een kleine ronde om je heen kan lopen) In de andere hand neem je een kort zweepje (deze gebruik je vrijwel niet) en zorg dan dat ze voorwaards om je heen loop. Als dit goed gaan kun je de ronde groter en groter maken
Sassol schreef:Ah kijk, dat was een stukje missende informatie. Is het geen idee om een wei te zoeken met veel grotere en oudere paarden? En hem daar een tijdje neer te zetten? Waar die gewoonweg de baas niet over kan worden als jong guppie?
Dit is geen jong brutaal paard, maar meer een sociaal gestoord paard, wat wel begrijpelijk is zonder moeder op die leeftijd. Ik zou dus eerst daar aan werken voordat je verder gaat met het longeren.
Je zei dat hij met grondwerk wel heel braaf was, wat ik dan niet zo goed snap. Want als een paard totaal geen respect voor je heeft, zal dit zeker laten merken tijdens het grondwerk. Hier neem je namelijk ook een leidende positie in, het zij als leidende merrie of hengst.
Welke grondwerk oefeningen doe je allemaal? En dit doet ie wel heel braaf?
loulou schreef:als je er zelf niet uitkomt; professionele hulp erbij halen!
we kunnen hier wel mooi theorietjes geven, maar om daar mee te gaan experimenteren met een jong paard lijkt mij vragen om problemen.
zoek dus iemand die ervaring heeft met zo'n gedrag, laat hem een paar keer komen helpen of breng hem een maandje weg. Dat zal waarschijnlijk veel problemen in de toekomst voorkomen.
Sassol schreef:Dan ben ik toch nog benieuwd welke grondwerk oefeningen je allemaal doet, een hele belangrijke is namelijk 'the circling-game'. Dit komt eigenlijk een beetje neer op los longeren (dus zonder touw en zweep), waarbij je de positie van de leidende hengst inneemt.
Ben je bekend met the seven games?