uit de hand eten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luckylinn

uit de hand eten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 23:10

Hallo allemaal, ik heb een veulen van bijna 7maanden!
Het gaat erg goed tussen ons! het is heerlijk om te zien hoe vertrouwd hij met ons is! Als hij iemand van ons ziet komt hij van helemaal achtin de wij naar ons toe gelopen en is hij aan het hinnikken!
We zijn nu ook bezig met wat grondwerk en wat oefeningen!
Ik zou mijn paard graag belonen om hem af en toe een snoepje te geven alleen hij lust niets!!!!!
Hij neemt niets aan uit de hand (buiten brood)
Maar een snoepje of een wortel ofzo dat neemt hij niet!!! Kan het zijn dat hij dat niet kan bijten????
Iemand tips hoe ik hem dat kan leren????

grts

8nnemiek

Re: uit de hand eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:13

Dus brood pakt ie wel, maar een wortel niet?
Lust hij dan wel wortels vanaf de grond/voerbak?

Persoonlijk zou ik het niet zo'n probleem vinden. Als je een paard leert om uit de hand te eten dan gaan ze ook veel sneller bedelen en happen, dus ik zou gewoon altijd alles in de voerbak geven, en gewoon belonen met een aai en een lief woordje :j

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 00:03

Haha, inderdaad, wees blij! Paarden horen niet uit de hand te eten, daar worden ze alleen maar schooierig van. Voor je het weet heb je een paard dat gaat happen, omdat hij wat te eten uit jouw hand verwacht. En als hij 7 maanden is, is zo'n klein hapje misschien nog schattig, maar als hij 'grotemensentanden' heeft en flink doorbijt, ben je niet zo blij. :=

Daarnaast zou ik hem geen brood voeren, ivm kans op slokdarmverstopping. :)

Poekie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:19

MysticTinker schreef:
Dus brood pakt ie wel, maar een wortel niet?
Lust hij dan wel wortels vanaf de grond/voerbak?

Persoonlijk zou ik het niet zo'n probleem vinden. Als je een paard leert om uit de hand te eten dan gaan ze ook veel sneller bedelen en happen, dus ik zou gewoon altijd alles in de voerbak geven, en gewoon belonen met een aai en een lief woordje :j

ja idd! dat hadden we ook met een paar ponys van de manege.
die werden op een bepaald punt gewoon dik door alle hapjes en snoepjes van elk kind dat op ze rijd...

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:24

oefenen oefenen oefenen meer kan ik niet zeggen;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:26

Ik kan me voorstellen dat een stuk peen nog te hard is om zo af te bijten. Mijn paard moest dat met 4 jaar ook echt leren.

Eet je veulen het wel van de grond?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:27

Myukii schreef:
Haha, inderdaad, wees blij! Paarden horen niet uit de hand te eten, daar worden ze alleen maar schooierig van. Voor je het weet heb je een paard dat gaat happen, omdat hij wat te eten uit jouw hand verwacht. En als hij 7 maanden is, is zo'n klein hapje misschien nog schattig, maar als hij 'grotemensentanden' heeft en flink doorbijt, ben je niet zo blij. :=

Grote onzin! Heeft met consequentheid te maken, ik heb twee paarden die ik regelmatig uit de hand voer (VD) en die zijn NOOIT happerig, het voer moet ik echt naar de mond brengen anders nemen ze het niet eens aan.

TS; heb je ondertussen al een oplosing gevonden? :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:32

hannah_menno true :j
Zo hoort het eigenlijk ook, en dat leer je ook aan bij VD

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:43

Mijn 2.5 jarige pony die vers van het land komt (we hebben hem net) en dus niets gewend is vind het heel ingewikkeld dat er iets uit 'een hand komt'. We hebben hem nu een paar weken en het begint te komen maar liever gewoon van de grond :Y)
Denk dus niet dat hij wat mankeert, gewoon onwennig. Wees er maar blij mee dat hij een beetje voorzichtig is!

Overigens geef ik ze ook erg weinig uit de hand, het is meer dat hij nogal schrikkerig is en ik hem zo een beetje handmakker probeer te maken. Gaat stapje voor stapje (lees milimeter voor milimeter) beter. Normaal geef ik ze altijd in de voerbak of als ze hebben gewerkt hooguit een boterham of handje bix/ wortel / appel.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:05

Hannah_Menno schreef:
Myukii schreef:

Grote onzin! Heeft met consequentheid te maken, ik heb twee paarden die ik regelmatig uit de hand voer (VD) en die zijn NOOIT happerig, het voer moet ik echt naar de mond brengen anders nemen ze het niet eens aan.

TS; heb je ondertussen al een oplosing gevonden? :)

Mijn paard ook, rustig maar. :) Ik zou er persoonlijk alleen maar erg blij mee zijn als mijn paard niet uit de hand zou eten, dan hoef je er niet eens over na te denken om consequent te zijn.
En zeg eens eerlijk, hoeveel mensen zijn écht consequent in het uit de hand laten eten op een nette manier? En hoevaak komt er een stalgenootje langs die hem wél een wortel naar binnen duwt zonder aan jouw regels te denken, of een jong kindje, je ouders, verzorgster.. Dan is het makkelijker als hij gewoon helemaal niets uit de hand aanneemt, heb je het hele 'schooi'-probleem ook niet. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:11

Tuurlijk, er zijn zat mensen die er niet-consequent mee omgaan, ben ik met je eens. Maar om uit de hand eten nou meteen gevaarlijk te noemen gaat IMO iets te ver! _O-

Ik denk niet dat als een paard een keer een wortel van een stalgenoot o.i.d. krijgt dattie meteen bij jou gaat schooien. Paarden kunnen heel goed onderschijd maken tussen de mensen waarbij ze het wel kunnen 'maken' en waarbij ze weten dat het niet kan.

En ik vind best dat je je paard iets uit de hand mag geven hoor, anders moet je bijv. met VD constant naar de voerbak lopen! Schiet ook niet op! :')

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:52

Hannah_Menno schreef:
Tuurlijk, er zijn zat mensen die er niet-consequent mee omgaan, ben ik met je eens. Maar om uit de hand eten nou meteen gevaarlijk te noemen gaat IMO iets te ver! _O-

Ik denk niet dat als een paard een keer een wortel van een stalgenoot o.i.d. krijgt dattie meteen bij jou gaat schooien. Paarden kunnen heel goed onderschijd maken tussen de mensen waarbij ze het wel kunnen 'maken' en waarbij ze weten dat het niet kan.

En ik vind best dat je je paard iets uit de hand mag geven hoor, anders moet je bijv. met VD constant naar de voerbak lopen! Schiet ook niet op! :')

Waar noem ik het gevaarlijk? :)

Ik doe ook aan vrijheidsdressuur met mijn paard, maar nogmaals, als hij niet uit de hand zou eten, zou ik dat heel handig vinden! :D

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 02:09

Heb hier een minishetje van 7 maanden,en die eet ook niet uit de hand.(ik laat het lekker zo!).
Mijn zwarte ruintje van een jaar of 7,is altijd gruwelijk verwend,en is dus ook vrij happerig.(verwend door vorige eigenaar,en vriendlief van mij heeft er ook een handje van!).
Mij hapt hij niet,omdat ik hem nooit voer uit de hand(hij weet dus precies wie hij moet hebben!).
Mijn veulentje van 7 maanden ga ik het dus zeker niet aanleren.
Zij krijgt wel lekkers af en toe,maar in haar voerbak of op de grond.
Belonen kan ik haar toch wel door een lekkere kriebel(te zien aan haar lipjes die ze dan trekt) :D
Mocht ik toch met eten willen belonen,dan mag ze dat van de grond pakken ipv uit mijn handen.
Het is sneller aangeleerd als afgeleerd dat eten uit de hand.(dat merk ik wel bij mn op eten beluste ruintje!)

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 02:11

Kan het niet zo zijn dat hij snoep en andere dingen niet kent, en hierdoor terughoudender is?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:00

Kan goed zijn dat hij wortel nog niet zo goed kan bijten. :j Als ie wel brood eet, kan je ook gewoon met stukje brood belonen?

Mijn jonkie (6 maanden) moest eerst ook niets van snoepjes weten. Maar denk dat ze ook gewoon vrij hard zijn voor hem. Het gaat wel in hele kleine stukjes, wortels ook trouwens. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:24

Myukii schreef:
Waar noem ik het gevaarlijk? :)

Je zegt;
Myukii schreef:
Voor je het weet heb je een paard dat gaat happen, omdat hij wat te eten uit jouw hand verwacht. En als hij 7 maanden is, is zo'n klein hapje misschien nog schattig, maar als hij 'grotemensentanden' heeft en flink doorbijt, ben je niet zo blij. :=

Dat klinkt IMO als 'gevaarlijk' ;)

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:27

Ik zou er persoonlijk ook niet blij mee zijn als mijn paard niet uit de hand wilde eten... Natuurlijk is een schooierig paard ook niet fijn, maar dan hebben we het natuurlijk ook over twee uitersten. Netjes uit de hand zonder schooien kun je aanleren.

Ik zou in dit geval de situatie nog maar even aankijken... Ik denk dat hij het gewoon nog een beetje raar vind om uit de mensenhand te eten, alles wat je nu met hem doet is tenslotte nieuw voor hem ;) Misschien beginnen met dingen die wat zachter zijn dan worteltjes.
Bovendien hoef je een paard met grondwerken niet altijd met snoepjes te belonen, je kunt ook werken via het principe druk en rust. Wanneer het paard iets van je wil zet je druk op hem door middel van je houding, stem, etc. Wanneer hij het goed doet doe je niets meer, wend je je blik af, gaat zelf 'op rust' staan. Die rust is voor het paard dan de beloning. Hiermee ziet je paard je eerder als natuurlijke leider dan als wandelend snoepjesautomaat (hoewel dat in dit geval niet het probleem lijkt te zijn :D). Maar wat ik maar even wil zeggen is dat het belonen met snoepjes niet zo belangrijk is. Misschien weet je dit allemaal ook al wel ;)
Als je merkt dat je paardje ook met het normale eten problemen heeft zal ik even bij de tandarts/DA langs gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:22

TS! Zou je misschien wat minder uitroeptekens willen gebruiken! Dat leest erg irritant! Dank je wel alvast!
:+

Waarom zou je je paard willen leren om wat uit de hand te eten? Ook al kun je hem leren om alleen op commando wat aan te pakken, ik kan je als eigenaar van een verwend en bedelend paard vertellen dat, ook al ben je consequent, het misschien wel zo handig is als je paard jouw hand niet als voerautomaat gaat zien :+

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:05

Misschien kun je hem eerst een een klein stukje appel geven, dat vinden ze meestal erg lekker, een wortel is nog erg hard voor een kleintje, daar moeten ze echt aan wennen, misschien kun je een klein stukje wortel geven? ze moeten alles leren kennen, ook een wortel :)

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 02:46

Een wortel wou de mijne ook niet eerst hebben, brood is daarentegen iets makkelijker denk ik. Ik denk ook dat wortels bij vele jonge veulentjes gewoon niet zo lekker zijn :) Kan je misschien met ons vergelijken.
Je kan anders ook eens iets tussen suiker rollen wat hij eerst niet wilt nemen :)

MrsAtoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:19

Misschien iets anders proberen, appel bijvoorbeeld, of inderdaad gewoon op de grond/in de voerbak leggen en zien of het dan wel opgegeten word. En veel geduld hebben denk ik, het is allemaal nieuw en dus misschien nog een beetje eng.

biancaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:01

Mijn shetland veulen wou eerst ook nix eten uit mijn hand wat vreemd was, nu eet ie alles.
Maar kan zijn omdat het een typische shet is :D
Ik denk een kwestie van wennen, en idd wat hier boven al word beschreven, is uit de hand voeren niet het beste ivm met schooien en happen, al doe ik het zelf wel regelmatig, maar die van mij gedragen zich tot nu toe nog uitstekend

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:49

Ik zou heel veel gaan oefenen.
denk dat hij dat dan na een tijdje wel gaat doen!

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:35

Kijk zo heeft ieder zijn eigen ding
Die van mij heeft voedernijd en die leert dat hij netjes moet vragen om zijn eten.hij bijd niet niks en hij krijgt ook uit de hand dus

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:06

Mijn dier is ook gek op voer en doet daar echt alles voor. Schooien kan ze als de beste en vanwege dr omkoopgedrag vind iedereen t ook nog s schattig dat ze zo om voer bedeld met dr gehinnik waarmee ze iedereen een 'ahh-gevoel' geeft.
Bij mij doet ze dit niet. Ik beloon dr ook uit de hand, maar het is echt een kwestie van consequent zijn. Beloon je dr schooigedrag, dan krijg je uiteindelijk een paard die over je heen loopt. En dat wil je niet.

Je kunt je veulen toch ook belonen met een hapje hooi oid?
Mijn paardje heb ik vanaf jaarling en zij 'luste' in het begin ook niks, omdat ze t niet kende. Appels at ze ook niet. Komt vanzelf. Maar wil je je veulen belonen, dan zou ik t met wat gras doen of hooi/kuil.