Merk teken verplicht op een trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

olga

Merk teken verplicht op een trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 17:56

Ik kwam op marktplaats de volgende advertentie tegen. Ik heb hier echt nog nooit van gehoord en vraag me heel erg af of het daadwerkelijk verplicht is. Is er misschien iemand die het weet?

Bij constateren bij vervoerscontroles door Politie of AID: Geldboete van maximaal € 480

Veel Paardentrailers voldoen nog niet aan de wettelijke verplichting dat aan de achterzijde van de trailer een merk teken voert, waaruit de aanwezigheid van levende dieren blijkt.

De kernbepalingen binnen verordening (EG) 1/2005 zijn:
Art. 6, lid 3 verplicht het vervoer van dieren volgens de voorschriften in bijlage1.

Bijlage 1 bij verordering (EG) 1/2005: technische voorschriften (als bedoeld in artikel 6, lid 3, artikel 8, lid 1, en artikel 9, lid 1, en lid 2, onder A)

Vervoermiddelen
2. Aanvullende bepalingen voor weg en spoorvervoer
2.1 Voertuigen waarin dieren worden vervoerd, moeten op een duidelijke zichtbare wijze voorzien zijn van een merkteken waaruit de aanwezigheid van levende dieren blijkt, tenzij de dieren worden vervoerdin containers die overeenkomstig pun 5.1 zijn gemerkt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:05

Vroeger moest er een bord 'veevervoer' op een trailer. Veel mensen met paarden hanteerden en hanteren bordjes paardenvervoer, springpaarden, dressuurpaarden etc. Die bordjes mochten officieel niet, 'veevervoer' was verplicht. Er werd in die tijd nauwelijks op gecontroleerd, en zeker niet over gezeurd als er een bordje paardenvervoer ipv veevervoer op de trailer hing. Bij mijn weten is die regel om 'veevervoer' op trailers te moeten zetten echter allang afgeschaft (vooral omdat-ie toch niet werd nageleefd, denk ik). Ik vermoed dat hier iemand handig probeert bordjes te verkopen, met een wet in de hand die over beroepsvervoer en vrachtwagens gaat.

Als je zeker wilt weten zou ik naar een trailerhandelaar gaan. Die weten over het algemeen uitstekend wat de regels zijn. Of bel de politie, die zouden het ook moeten weten.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 18:07

Ik kon het me ook al niet voorstellen.

Ik heb pas mn trailer bij de trailerboer gebracht voor een onderhoudsbeurt, hij heeft er ook niks van gezegd. Ik zal hem van de week eens even bellen voor de zekerheid.

annastasia

Re: Merk teken verplicht op een trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:16

Dan is 3/4 van nederland in overtreding.
Zelfs nieuwe trailers worden niet voorzien/ afgeleverd met het bordje veevervoer.

Dit is dan ook alleen op de beroepssector van toepassing.
Ik zal diegene eens even een mailtje sturen (als ik de adv kan vinden)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:43

De regels in EG1/2005 zijn van toepassing op beroepsvervoer.
Het enige wat je als particulier moet hebben is de goedkeuring dat er dieren op je wagen vervoerd mogen worden. Aangezien de RDW tegenwoordig verantwoordelijk is voor de keuring, zou ik hen als eerste benaderen.

Die bordjes waren vroeger inderdaad verplicht en in tegenstelling tot wat Ibbel schrijft, bestond er wel degelijk een verschil tussen "veevervoer" en "paardenvervoer". Formeel was je zelfs strafbaar wanneer je "veevervoer" op je wagen had staan, terwijl de wagen alleen voor paarden was goedgekeurd. Niet dat er ooit boetes voor zijn uitgedeeld, maar bij de, toendertijd verplichte 5-jaarlijke keuring, werd er wel naar gekeken.

Mocht je echt alle details willen weten, ik heb de richtlijn op mijn PC staan, dus het is allemaal na te zoeken. Googlen op EG 1/2005 levert je een PDF-dokument van 20Mb op waarin de volledige tekst staat.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:53

+ dat je dan ook door de RVV (meende ik) of was het VWA zo'n goedkeuringsplaat op de kar moet hebben.
Dat zijn de ronde platen die meestal op de schuine voorzijde bevestigd zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:05

annastasia schreef:
+ dat je dan ook door de RVV (meende ik) of was het VWA zo'n goedkeuringsplaat op de kar moet hebben.
Dat zijn de ronde platen die meestal op de schuine voorzijde bevestigd zijn.

Toen de 5-jaarlijkse keuringen nog verplicht waren, hoorden daar de ronde rode platen bij; waaruit bleek of de keuring nog geldig was en waar de wagen voor was goedgekeurd. Deze platen kwamen bij de RVV vandaan.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:12

dat is nu bij het professionele vervoer toch nog wel verplicht?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:07

annastasia schreef:
dat is nu bij het professionele vervoer toch nog wel verplicht?

Ja, klopt. Professioneel vervoer moet nog steeds elke vijf jaar worden gekeurd worden.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:20

ik heb degene gemaild en kreeg als antwoord terug dat het volgens hun gegevens nog niet zo lang geleden is ingevoerd.

Daarop heb ik maar eens gevraagd wat de bron hiervan is.
Aangezien wij ook bladen als het agrarisch dagblad etc krijgen had het hier dan ook in moeten staan.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 13:09

Ben benieuwd of je er reactie op gaat krijgen!