monstertje ernaast :( schatje ervanboven op :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisalotn

monstertje ernaast :( schatje ervanboven op :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 23:12

Vreemd geval :) een 9jarig ruintje

Ernaast : happen, oren in nek, bij aansingelen wel eens achterbeen uitzwaaien, als lesgever ernaast komt ook echt kwaad, ...
Erop: heerlijk beestje als hij u mag, oortjes vooruit en zn best doen ( als hij u niet mag rennenrennenrennen)

Gelukkig :) hij mag mij, dus erop geen last van. Maar ernaast ... Nouja echt last heb ik er niet van, hij hapt maar gaat nooit echt bijten.

Nuja heb al lief geprobeerd, al ferme kletsen gegeven ook ( waarbij hij 1 minuut stopt en daarna weer lekker doorgaat :) ).
Hij komt soms ook knuffelen, de oortjes vooruit, likjes geven :) maar dat wisselt gewoon om de minuut.

Gewoon speciaal karaktertje?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:15

is dit je eigen of 1 van de manege?

machtige titel :')

lisalotn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 23:15

eigenaarspaardje die alleen door mij bereden wordt...

_Bitje_

Re: monstertje ernaast :( schatje ervanboven op :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:17

ok.
doet hij ook raar bij andere paarden?

lisalotn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 23:19

Eum,

in het begin was hij het sukkelje van de wei,
nu is hij al een van de stoerdere kereltjes.
Maar hij gedraagt zich zeker niet raar naar andere paarden.
Ik weet wel dat hij bij de vorige eigenaars altijd beet en nooit likjes gaf enzo.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:25

Jouw paard heeft nood aan opvoeding. Jij en je paard vormen een kudde en in een kudde paarden is er een rangorde bepaald, wie is leider en wie is ondergeschikte.
1. Ga op zoek naar het gedrag binnen een kudde tussen" leider" en "ondergeschikte".
2. Maak een lijst met gedrag van leider tov ondergeschikte = zwart, dit mag je niet van hen aanvaarden en moet je dan corrigeren maar moet jij doen tov hen. En een lijst van het gedrag van een ondergeschikte tov leider = wit, dit gedrag moet jij vermijden en bij hen aanmoedigen.
3. Hou je strikt aan dit zwart - wit, een paard denkt ook zo, hij kent geen "grijs". Corrigeer of moedig dit gedrag aan, elke seconde dat je bij je paard bent, consequent en steeds op dezelfde wijze en zolang je je paard hebt. Dit zal niet onmiddelijk alle problemen oplossen maar wel zal je na enkele dagen of weken verbetering zien in jullie relatie, het is een werk met geduld en consequent zijn dat maanden kan duren en dat nooit ophoud.
Zoek eventueel hulp bij iemand die veel belang hecht aan dit opvoedingsaspect, vooral western ruiters doen dit, en opvoeden heeft niets met de rijstijl te maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:06

Als hij nijdig doet met aansingelen zou ik zeker ook even naar het zadel en de rug laten kijken. Het klinkt mij in de oren dat hij mensen om hem heen met nare dingen associeert (opzadelen, aansingelen), en dat hij braaf genoeg is om (bij mensen die hij vertrouwt) onder het zadel geen gekke dingen te doen. Dat hij gaat rennen bij ruiters die hij niet vertrouwt/kent zegt ook al genoeg: vermoedelijk heeft hij echt ergens last van.

kazanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:12

denkdat er ergens wel een waarheid zit in wat ibbe verteld,mischien dat die andere ruiters die hj niet ''mag'' iets teveel aan hem te plukken waardoor hij echt moet werken end at de dan juist er last van krijgt.

IK zou zeer zeker ff naar het zadel laten kijken of even het zadel plek gebied goed na voelen of er geen bultjes zitten of iets.

En ga eraanwerken dat jij de leider wordt hij heeft nu gewoon malig aan je.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:22

1 van de pony's op de zorgboerderij doet dit ook, vreselijk irritant! De pony kan prima lopen onder het zadel maar zodra ik ernaast ga lopen loopt hij continu te bijten, grrrr.... zucht....

*leest even mee*

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:00

Lijkt me ex hengstengedrag }>
NIet accepteren ´terugbijten´ door hem extra aan het werk te zetten AAN DE HAND niet boos worden maar zeer consequent zijn.
Straf is dus dat jij niet gaat rijden of op hem gaat als hij monsterlijk blijft doen als je er naast loopt.
Denk dat het in principe een prettige pony kan zijn, omdat hij wel graag aan het werk wil...
Wat hij met andere ponys of paarden doet kun je niet bepalen maar hij moet van jou afblijven.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:02

lijkt mij ook dat je snel bezig moet gaan met grondwerk en wie de baas hier wel niet is :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:28

Inderdaat dit is een duidelijk dominantie probleem, en het lijkt mssn een beetje onschuldig omdat hij toch niet echt doorbijt , maar ik zou dit toch echt aanpakken, je gaat versteld staan hoe lief je pony kan worden na dit echt op orde te stellen.
En zoals al door een paar anderen werd aangegeven, grondwerk is een heel goede basis.
Ik zou je toch wel aanraden dit samen te doen met iemand die daar ervaring mee heeft.