Wat is een écht krachtige scheermachine?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boelie5

Wat is een écht krachtige scheermachine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 22:04

Vanmiddag heeft een vriendin van mij mijn pony (geprobeerd) te scheren.
Nu was hij er zelf heel rustig onder, maar wilde de scheermachine niet helemaal meewerken. Hij kwam helaas niet door de hele vacht heen!
De messen waren onlangs nog geslepen. :)

Nu was ik benieuwd welke machine echt door de dikke vacht van mijn pony komt.
Hij heeft nu echt een hele dikke vacht, en ook heel dicht op elkaar zeg maar. ;)

Hebben jullie ervaring ermee?
Welk apparaat kan dit goed aan?

An1985

Re: Wat is een écht krachtige scheermachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:08

volgens mij zijn de scheerapparaten van heiniger het beste, maar zyn ook wel duur!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:25

Herkenbaar. Bij onze shetmerrie kwam ook geen 1 scheerapparaat er door. Ze heeft een giga ondervacht. Heb toen met de haar richting mee geschoren en dat ging prima. Eventueel nadien nogmaals tegen de haar richting in.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:26

Ik heb de Moser Avalon en die komt bij ons door warmbloeden, koudbloeden, shets oftewel alles heen :)

Boelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 11:30

An1985 schreef:
volgens mij zijn de scheerapparaten van heiniger het beste, maar zyn ook wel duur!

Oke! Dankjewel voor de tip. Ik ga eens kijken voor een aanbieding, want ze zijn inderdaad wel prijzig wat ik zag bij de Paardendrogist! :P

Boelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 11:33

aslo schreef:
Herkenbaar. Bij onze shetmerrie kwam ook geen 1 scheerapparaat er door. Ze heeft een giga ondervacht. Heb toen met de haar richting mee geschoren en dat ging prima. Eventueel nadien nogmaals tegen de haar richting in.

Lastig is dat he! We dachten 'even' te scheren, mooi niet dus, haha!
We hebben ook met de vacht mee geschoren, en laagje voor laagje, dat ging nog redelijk uiteindelijk. Maar dan moest je 5 keer over dezelfde plek heen... :Y)

opisop_shop schreef:
Ik heb de Moser Avalon en die komt bij ons door warmbloeden, koudbloeden, shets oftewel alles heen :)

Oke! Ik zal ook eens kijken naar die machine! Dankjewel! :)

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:38

Ik heb een heiniger voor de paarden en koeien(met verschillende messen,maar de dikke vacht van de shetlanders gaat hier met een koeienmes eraf!)
Ik heb een lister super machien maar maakt meer lawaai
en heb sinds kort de moser avalon die zou de kbeste van de drie moeten zijn.

Mijn raad vaal paarden messen snijden moeilijk dik ponyhaar,neem dan een koeienmes

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:50

Nou ik had toen de constanta 3, een heel krachtige machine en het lukte dus niet. Heb nu een Heiniger Progress (hele fijne machine), maar ook bij die moest ik met de haren mee scheren. De andere 2 shets waren geen probleem.

Boelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 11:57

savath schreef:
Ik heb een heiniger voor de paarden en koeien(met verschillende messen,maar de dikke vacht van de shetlanders gaat hier met een koeienmes eraf!)
Ik heb een lister super machien maar maakt meer lawaai
en heb sinds kort de moser avalon die zou de kbeste van de drie moeten zijn.

Mijn raad vaal paarden messen snijden moeilijk dik ponyhaar,neem dan een koeienmes

Zijn koeienmessen dan scherper? Ik wist niet dat dat haar nog stugger was.
Maar dat is dan wel een ideetje. Heb je die dan ook voor 3mm? Want ik wil hem niet veel korter hebben. :)
Meer lawaai maakt in principe niet uit, het is dan niet lekker aan de oren, maar mijn pony geeft er niet om (gelukkig!). :z

Moser Avalon, ziet er klein uit! Wel handig dat ie een accu heeft.

Boelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 12:01

aslo schreef:
Nou ik had toen de constanta 3, een heel krachtige machine en het lukte dus niet. Heb nu een Heiniger Progress (hele fijne machine), maar ook bij die moest ik met de haren mee scheren. De andere 2 shets waren geen probleem.

Weet jij toevallig het verschil tussen de Heiniger Progress en de Handy?
De Progress ziet er stuk kleiner uit..
Bij de Handy staat bij de Paardendrogist 'oerdegelijke scheermachine voor het zwaarste werk'.
Misschien heb ik dat wel nodig voor mijn haarbal. :D
En bij de Progress staat dat ie lichter in gewicht is, maar net zo krachtig als een zwaardere..

Bedankt in ieder geval voor het meedenken allemaal, dat is fijn! :)

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:06

Ik heb een ausculap econoom en een Hauptner.Bij hele dikke vachten scheer ik ook met de haren mee en dan gewoon rustig tegen de haren inscheren en de machine het werk laten doen ( dus niet door de vacht heen trekken)Vaak zie je dan wel wat streepjes,maar dat komt dan ook door de enorme vetlaag die er onder zo'n dikke vacht zit en dat trekt na een paar dagen wel weg.

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:12

ik heb een heiniger handy, ben er heel tevreden van
bij mij hangt alles wel van de messen af, ik scheer mijn paarden graag op 1,5 mm (lekker kort) en ik heb gemerkt dat dit toch niet makkelijk scheert, de scheermessen kunnen het vele haar niet aan.
met messen van 3mm heb ik nooit problemen (ik ga er daarna nog eens over met 1,5 mm)

dus ik denk dat je gewoon grove messen moet nemen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:12

Boelie5 schreef:
Weet jij toevallig het verschil tussen de Heiniger Progress en de Handy?
De Progress ziet er stuk kleiner uit..
Bij de Handy staat bij de Paardendrogist 'oerdegelijke scheermachine voor het zwaarste werk'.
Misschien heb ik dat wel nodig voor mijn haarbal. :D
En bij de Progress staat dat ie lichter in gewicht is, maar net zo krachtig als een zwaardere..

Bedankt in ieder geval voor het meedenken allemaal, dat is fijn! :)

Het verschil weet ik zo niet, denk dat de Handy gewoon net wat krachtiger is. Het voordeel van de Progress is, vind ik, is dat ie lekker licht in gewicht is en niet zo´n recht model waardoor lastige plaatsen wat makkelijker te scheren zijn. Heb ´m nu 2 seizoenen gebruikt en vind ´m echt heel fijn.

Boelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 12:13

catalyst1 schreef:
Ik heb een ausculap econoom en een Hauptner.Bij hele dikke vachten scheer ik ook met de haren mee en dan gewoon rustig tegen de haren inscheren en de machine het werk laten doen ( dus niet door de vacht heen trekken)Vaak zie je dan wel wat streepjes,maar dat komt dan ook door de enorme vetlaag die er onder zo'n dikke vacht zit en dat trekt na een paar dagen wel weg.

Nog nooit van die machines gehoord *gaat meteen even spieken*
Zo, die zijn ook duur! :o

Dat wordt een sobere kerst geloof ik. :7

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:22

Vaak kun je 2e hands ook heel goede machines kopen hoor.Bij mijn "dealer" staan vaak 2e handsmachines,waar dan ook nog garantie op zit!

Boelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 12:22

aslo schreef:
Het verschil weet ik zo niet, denk dat de Handy gewoon net wat krachtiger is. Het voordeel van de Progress is, vind ik, is dat ie lekker licht in gewicht is en niet zo´n recht model waardoor lastige plaatsen wat makkelijker te scheren zijn. Heb ´m nu 2 seizoenen gebruikt en vind ´m echt heel fijn.

Oke, ja dat lichte is ook wel fijn. Moest met deze machine die we nu hadden gebruikt, haast 2 handen om hem vast te hebben, zo zwaar was dat ding.

xxx88 schreef:
ik heb een heiniger handy, ben er heel tevreden van
bij mij hangt alles wel van de messen af, ik scheer mijn paarden graag op 1,5 mm (lekker kort) en ik heb gemerkt dat dit toch niet makkelijk scheert, de scheermessen kunnen het vele haar niet aan.
met messen van 3mm heb ik nooit problemen (ik ga er daarna nog eens over met 1,5 mm)

dus ik denk dat je gewoon grove messen moet nemen

Dus eerst bijvoorbeeld 5 mm scheren ofzo, en dan nog een keertje een stuk korter?
Ik ben er nu zelfs met een schaar eerst overheen geweest om het ergste haar te kortwieken voor ze met de scheermachine erover heen ging. Zelfs dat hielp niet.
Maar dit is ook wel een idee, grovere messen! Dat hebben we niet geprobeerd. :)
Dankjewel!!

Boelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 12:24

catalyst1 schreef:
Vaak kun je 2e hands ook heel goede machines kopen hoor.Bij mijn "dealer" staan vaak 2e handsmachines,waar dan ook nog garantie op zit!

Oh echt? Ik had de neiging een nieuwe te kopen, omdat je dan zeker weet dat de messen nog goed/scherp zijn en de machine niet overbelast is of gevallen o.i.d.
Zou ik eventueel dat adresje van die dealer mogen hebben? Kan ik daar eens vragen. :)

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:36

Ik koop mijn spullen bij firma kuiper in breedenbroek.Hij heeft nu alleen nog 2 2ehands schapenscheermachines.Mijn eerste scheerapparaat heb ik gewoon via MP gekocht.Even goed zoeken naar een betrouwbaar adres of wat dealers opbellen. Koop wel een redelijk nieuw apparaat. Ik zie regelmatig vooroorlogse machines te koop.Ook al doen ze het nog goed,er is haast niet aan onderdelen te komen.
Deze heb ik dus ook:http://link.marktplaats.nl/303063540, misschien is het iets??

Boelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 12:51

catalyst1 schreef:
Ik koop mijn spullen bij firma kuiper in breedenbroek.Hij heeft nu alleen nog 2 2ehands schapenscheermachines.Mijn eerste scheerapparaat heb ik gewoon via MP gekocht.Even goed zoeken naar een betrouwbaar adres of wat dealers opbellen. Koop wel een redelijk nieuw apparaat. Ik zie regelmatig vooroorlogse machines te koop.Ook al doen ze het nog goed,er is haast niet aan onderdelen te komen.
Deze heb ik dus ook:http://link.marktplaats.nl/303063540, misschien is het iets??

Dankjewel voor de advertentie! Ik heb zelf de Sectolin Clipper SE-200 al (voor zijn hoofd had ik bedacht, moet nog maar kijken of dat lukt), dus moet even vragen of ze ze los wilt verkopen.
Ik ga eens informeren! :)

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:43

Ik scheer met een Econom II,duur machien,maar wel heel krachtig.
Nog geen enkele tegen gekomen waar ik niet door geraakte.En altijd met fijne messen(1 mm).

Vroeger had ik één van de lichtste modellenvan heiniger.Super handig machientje,lichter en makkelijker om mee te werken dan de econom,maar mijn fjord zijn haar kreeg ik er niet mee af!Heb hem toen eerst met een schapenmachien gedaan,en daarna met het gewone!

Boelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 22:45

Feelsoproud schreef:
Ik scheer met een Econom II,duur machien,maar wel heel krachtig.
Nog geen enkele tegen gekomen waar ik niet door geraakte.En altijd met fijne messen(1 mm).

Vroeger had ik één van de lichtste modellenvan heiniger.Super handig machientje,lichter en makkelijker om mee te werken dan de econom,maar mijn fjord zijn haar kreeg ik er niet mee af!Heb hem toen eerst met een schapenmachien gedaan,en daarna met het gewone!

Wat voor een Heiniger had je dan als ik vragen mag? :)
Bedankt voor je reactie in elk geval!

Boelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 22:48

Ik wilde even zeggen dat ik de Heiniger Progress heb besteld.
Heb besloten (na overleg hier thuis) om toch een nieuwe te kopen, ivm garantie en geen slijtage.
Ik las er veel goede dingen over, dus ik hoop heel erg dat dit wat wordt! Waarschijnlijk wel eerst met de haren mee scheren en dan er tegenin, maar ik zal het wel merken. :D

Hij komt met een beetje mazzel dinsdag aan, ga ik woensdagmiddag proberen. :)

Boelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 22:49

En nogmaals: heel erg bedankt voor al jullie tips en reacties!

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:53

Boelie5 schreef:
Wat voor een Heiniger had je dan als ik vragen mag? :)
Bedankt voor je reactie in elk geval!

De handy-clipper,of daar leek hij toch het meeste op!Is ondertussen wel zo'n 14 jaar geleden dat ik die kocht.

Boelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 23:30

Oke, de Handy.. Daar heb ik ook nog over lopen twijfelen dus!
Naja, ik hoop maar dat de Progress door mijn Fjordje heen komt, met alle tips in acht genomen. :D