dik been en wedstrijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

dik been en wedstrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 18:24

Mijn paard heeft ten gevolge van vastliggen, botwoekeringen aan een achterbeen en daarbij meerdere breuken aan het griffelbeen opgelopen. Inmiddels zijn we weer de goede kant op aan het gaan met rijden.
Maar hoe kijkt de jury tegen zo een been aan?
Ze loopt rad, heeft geen last, maar het been 'ziet er niet uit' simpel gezegt.
Kan ik hiermee problemen gaan verwachten, of is het zelfs verstandig een DAverklaring te hebben?

Marieke_K

Re: dik been en wedstrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:25

Als ze niet kreupel loopt maakt het volgens mij niet uit. Die van mij heeft ook geen perfecte droge achterbenen meer, en heeft gallen bij zijn kogels achter. Nog nooit commentaar op gehad.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:26

Misschien is het wel verstandig om een dierenarts verklaring te hebben. Maar ik heb ook wedstrijd gereden met een redelijk dik been, maar dan alleen vocht. Nooit problemen mee gehad, misschien viel het ook niet zo gop.
Als je paard rad loopt kunnen ze je volgens mij niet uit de ring zetten omdat het been er niet goed uit ziet. Tenzij het rare wonden zijn oid.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:53

als het been er van een (jury)afstand raar uit ziet, dan zou ik zorgen voor die dierenartsverklaring.
maar off. als het paard rad loopt en geen bloedsporen achterlaat moet je gewoon kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:48

Als het er paard er niet kreupel op is, hoef je geen da-verklaring te hebben hoor, is niet de taak van de jury.

Mijn vorige pony heeft hier eens in de draad gehangen, hele been kapot en jaar op rust gestaan omdat alles moest herstellen. Pony nergens meer last van, alleen heel erg lelijke wond op haar been, wildgroei. Nooit commentaar op gehad van de jury, hoogstens dat jammer was.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 11:50

Okeey, dank jullie wel. Ik zal als we zover zijn om te gaan starten eens aan de DA vragen of hij vaker hiervoor verklaringen afgeeft?
T zal toch wat zijn dat je daar met een wedstrijdklaar paard komt aankakken en je direct kan vertrekken om zo een been :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:13

Barvrouwke schreef:
Okeey, dank jullie wel. Ik zal als we zover zijn om te gaan starten eens aan de DA vragen of hij vaker hiervoor verklaringen afgeeft?
T zal toch wat zijn dat je daar met een wedstrijdklaar paard komt aankakken en je direct kan vertrekken om zo een been :=

Hoeft niet, je kan gewoon starten! Een jury is geen dierenarts en mag je dus alleen naar huis sturen als het paard kreupel is, niet als het gewoon een 'schoonheidsfoutje' is.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:05

met mijn paard ie heeft aan het achterbeen ook een stuk wildvlees en dat is ook echt een dikke plek.. maar loopt ook niet kreupel etc.. maar jury zegt er niks van of later vragen ze wat het paard gehad heeft maar nooit dat je niet mag starten

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:19

Als je bedenkt dat we een combinatie officieel moeten diskwalificeren als er een striem van een zweep te zien is (in het kader van welzijn) dan zou ik bij zo'n been toch maar da verklaring vragen.
Kleine moeite groot plezier. Voorkomt in ieder geval discussies.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:51

jury schreef:
Als je bedenkt dat we een combinatie officieel moeten diskwalificeren als er een striem van een zweep te zien is (in het kader van welzijn) dan zou ik bij zo'n been toch maar da verklaring vragen.

Precies!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 11:23

talented schreef:
jury schreef:

Precies!

mhh.. toch maar even een verklaring regelen dan....

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:44

Ik zou ook zorgen voor een veklaring, misschien hoef je m nooit te gebruiken, maar dan heb je m iig toch.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:54

Ik heb een paard wat meerdere keren een olifantsbeen gehad heeft en hier dus ook een wat dikker/voller been aan heeft overgehouden. De ene keer is het erger als de andere keer, maar normaal formaat heeft het niet :o Kreupel is hij er nooit aan. Wel heb ik altijd een DA verklaring mee, mocht de jury er eens naar vragen. Wat me dus ook wel eens gebeurd is. Is een kleine moeite zo'n briefje te laten schrijven en het voorkomt een hoop discussie ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:48

Mijn paard heeft als veulen in het draad gehanden en heeft daardoor een iets dikker spronggewricht. Heeft ook littekens. Kijk maar naar de foto's. Ik heb nog geen commentaar gekregen erop, heb ook geen dierenartsverklaring o.i.d.. Wat al gezegd wordt, als het paard duidelijk zichtbaar onregelmatig is, moet de jury je wegsturen. Loopt het zuiver, dan mag je gewoon starten lijkt mij! En wat betreft striemen door zweepgebruik: dat noem ik dierenmishandeling, ja, daar zou ik ook iemand om wegsturen. Een litteken door een draadwond o.i.d., daar kun je meestal niets aan doen, is dan ook geen dierenmishandeling.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:27

Ik heb bij een paard met een wond op het voorbeen destijds ook een verklaring aangevraagd. Mocht de jury er toch naar vragen heb je het iig bij de hand.