Veulenhengst kopen, bij mijn merrie in de wei plaatsen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xlszjuh95

Veulenhengst kopen, bij mijn merrie in de wei plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 12:39

heey! :D

ik wil een tinkerveulenhengstje kopen van ongeveer 7 maand, maar kan ik het veulentje ook bij mijn merrie zetten? gaat het hengstje dan niet boven op mijn merrie duiken? als je begrijpt wat ik bedoel :P :o

En moet ik als mijn merrie hengstig is gewoon de wei in 2delen verdelen en dan mijn merrie aan de ene kant en het hengstje aan de andere kant?

En nog ff 1 vraagje : Kan een veulenhengstje van ongeveer7 maand 24/7 op de wei staan?

ik hoop dat je alle vragen wilt beantwoorden:D

MVG

itsmi

Re: Veulenhengst kopen, bij mijn merrie in de wei plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:41

Ik zou ze niet samen in de wei zetten! Je tinkerhengstje kan makkelijk 24/7 in de wei. Maar misschien is het wel beter om je veulen in de opfok te doen, met andere veulentjes....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:41

Idd niet samen op de wei, met krap een jaar kan een dier al vruchtbaar zijn.

Lekker de komende 3 jaar de wei op in de opfok, met leeftijdsgenootjes!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:42

Ik denk dat dat veulen hengstje wel op je merrie gaat duiken! en al snel ook,zoek een plekje waar hij met leeftijdgenoten kan opgroeien of nog beter in een groep met wat verschil in leeftijd zodat ie ook door een oudere ruin gecorrigeerd kan worden ,daar krijg je de sociaalste paarden van.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:47

Ik weet wel zeker dat een 7 maands veulen op je merrie duikt. Misschien niet de eerste hengstigheid, maar in het meest gunstige geval dekt ie komend voorjaar je merrie wel en dan kun je er ook zeker van zijn dat ze drachtig is. (natuurlijke dekking geeft 98% zekerheid op zwangerschap).

Een veulen kan prima 24/7 buiten wonen, mits goede schuilmogelijkheden en voldoende water en voer. Denk erom zo'n veulen in de groei vreet je de oren van je kop, zeker buiten en in de winter!

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:58

Het kan wel.. Ik heb vorig jaar een hengstveulen gekocht welke ik bij de merries in het land gezet heb. Inmiddels is meneer 1,5 jaar en staat nog steeds bij een merrie op de wei. Voor zover ik weet heeft hij haar nog niet gedekt. Het is wel de bedoeling dat hij vroeg in het voorjaar gecastreerd wordt.
Maar dit is wel een onderdanige hengst. De merrie is hem echt de baas..

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:27

Dan heb jij wel een uitzonderlijk geval Helga,
ik durf mijn jaarlingen echt niet bij merries te zetten, sterker nog, die staan al niet eens meer naast merries. Ons veulentje van ruim een half jaar begint ook al heel speels de merrieveulentjes te bespringen.
Ze zijn heus wel onderdanig naar oudere merries, maar als die hengstig zijn zullen ze zich zeker aanbieden en tegen de tijd dat je doorhebt dat de merrie hengstig is ben je al te laat. Dan is ze hoogstwaarschijnlijk al besprongen.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:03

Sjuimpje schreef:
Dan heb jij wel een uitzonderlijk geval Helga,
ik durf mijn jaarlingen echt niet bij merries te zetten, sterker nog, die staan al niet eens meer naast merries. Ons veulentje van ruim een half jaar begint ook al heel speels de merrieveulentjes te bespringen.
Ze zijn heus wel onderdanig naar oudere merries, maar als die hengstig zijn zullen ze zich zeker aanbieden en tegen de tijd dat je doorhebt dat de merrie hengstig is ben je al te laat. Dan is ze hoogstwaarschijnlijk al besprongen.

Ach, als er een veulen komt dan zien we dat ook wel weer... We hebben er wel plaats voor :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:05

kan wel, veulen castreren, anders kan het niet.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:34

Bij je merrie zetten is geen optie maar zet je jonge hengstje ook niet alleen op de weide achter een draadje. Hij moet kunnen spelen en klieren. Daar worden ze groot, sterk en sociaal van. 24/7 buiten is geen probleem. Lekker in de opfok ermee.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:35

mocht je het veulen perse bij je merrie willen hebben dan zou ik 'm laten castreren, omdat het dier wel degelijk vruchtbaar kan zijn.

Persoonlijk zou ik de voorkeur geven, het dier nu lekker op stal te zetten en van het voorjaar te laten castreren en dan met de merrie de weide op.
Dit omdat de weide nu eigenlijk zeikenat is en castreren in de stal een verhoogde infectiedruk geeft.

ikke schreef:
Een veulen kan prima 24/7 buiten wonen, mits goede schuilmogelijkheden en voldoende water en voer. Denk erom zo'n veulen in de groei vreet je de oren van je kop, zeker buiten en in de winter!

Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven.
Mijn 2 pony jaarlingen eten samen 1 midi-baal met kuil in de 5 dagen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:26

Andere optie: Kan het veulen niet blijven staan waar ie staat? Heb ik indertijd ook gedaan met de Welsh-Cob, als onderdeel van de koop.
Vervolgens haal je het veulen komend voorjaar op, hakkie-sjakkie en zet het veulen bij een groep paarden voor de correcte sociale paardenopvoeding.

xlszjuh95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:48

vanaf hoe oud kan een veulen gecastreerd worden dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:52

Als zijn ballen zijn ingedaald.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:54

En dan is het nog maar de vraag of de merrie zo'n jong hengstje/ruintje wel lollig vindt. Mijn merrie zou je er niet blij mee maken.. :n

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:57

Een meisje van 14jr. hoort dit niet te beslissen....

En dat je deze vraag uberhaupt stelt geeft aan dat je nog niet toe bent aan een hengstveulen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:01

Dat is vragen om problemen als je je hengstveulen bij je merrie zal zetten. En zeker in 2011 een veulen te verwachten.

kim87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:41

Mijn veulen van 7 maand staat samen met een 4-jarige merrie op de wei.. dit gaat probleemloos...

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:05

Let_be schreef:
Een meisje van 14jr. hoort dit niet te beslissen....

En dat je deze vraag uberhaupt stelt geeft aan dat je nog niet toe bent aan een hengstveulen.

Volledig mee eens!

Mijn antwoord is hetzelfde als van de anderen.
Niet bij de merrie zetten! Ook niet in weilanden naast elkaar, want ze springen er zo over met alle gevolgen van dien.
Veulen naar de opfok of wellicht met enkele andere hengstjes of ruinen de wei op.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:11

Als je merrie hengstig is is het al te laat, in tweeën delen ZEKER niet doen. Met een beetje pech springt het beestje over en zit je alsnog met een drachtige merrie.

Ik zou voor een ruin of een merrie gaan, hengsten zijn een vak apart..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:52

Toen ik de leeftijd had van jou had ik ook zeker geen hengstveulen moeten hebben.

Ik ben begonnen met een super ''koele'' new forest merrie.
Zo'n rustig dier krijg je zeker nooit weer.
Een aantal jaren later een NRPS merrie gekocht, maar wat een kop zit erop zeg. Als dit mijn eerste paard zou zijn geweest dan was dat zeker niet goed gegaan (qua ervaring).
Daarna een veulen gefokt bij m'n merrie, en zowaar een hengstje.
Ik kan je vertellen dat ze o zo schattig zijn, maar je moet wel heel wat mans zijn, anders loopt het dier zo over je heen en heb je zo weer een ''verpest'' paard wat moeilijk goed te krijgen is.

Kun je dit aan, heb je genoeg ervaring en hulp.
Verder heb ik je beginpost nog eens doorgelezen.
Het dier heb je nog niet, mocht je het toch kopen dan zou ik 'm gecastreerd thuis willen hebben.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:54

Ze zouden in principe het eerste jaar wel samen kunnen, maar het is maar de vraag of jouw merrie hem accepteert. Ik zou het persoonlijk niet doen en een opfok zoeken. Over het algemeen kun je ze het 1e jaar wel naast elkaar in de wei zetten, maar ook dat risico zou ik niet lopen. Sommigen zijn al vrij snel 'hengst'. 24/7 buiten zou ik je ook afraden, als ze niet kunnen schuilen op zn minst lijden (vooral veulens) er onder. Zoek een mooie opfok, dan ben je het beste af. Hier had je denk ik ook rekening mee gehouden/mee moeten houden bij aanschaf :)