Ik heb ongeveer 2 jaar geleden Petrie Anky's op maat laten maken en heb ze net kunnen inlopen en een enkele keer mee gereden voordat ik zwanger werd. Nu ben ik inmiddels weer druk met rijden en heb ik een groot probleem met de laarzen. Na mijn zwangerschap ben ik helaas niet alle kg's weer afgevallen en nu zijn de laarzen bij de kuiten te smal (2 a 3 cm) geworden. Ze hebben me bij aankoop bijna 500 euro gekost, dus vind ik het erg zonde als ik nu weer andere laarzen moest gaan kopen.
Omdat het verschil vrij groot is (reken maar 3 cm meer die ik nu moet hebben) volstaat oprekken niet. Daarom ben ik op zoek naar een andere oplossing om mijn laarzen weer passend te krijgen. Ik wil graag weten hoeveel speling in cm's je krijgt als je een rits laat plaatsen in de laarzen? En ook wilde ik vragen of er ook mensen zijn die er ervaring hebben om ipv een rits, een stuk zeer sterk elastiek in de laars te laten zetten? Zijn er mensen die nog andere methoden kennen om zoveel ruimte extra te krijgen in de schacht?
Ik heb mijn vragen vorige week al gemaild aan Petrie zelf maar heb helaas tot heden geen antwoord gekregen op mijn mail.
ibikus
Geplaatst: 11-12-09 15:30
Ik zou eens rondvragen bij de plaatselijke rijvereniging oid waar bij jullie in de buurt een handige schoenmaker zit die er wat feeling voor heeft. Als je het via Petrie zou laten doen ben je een vermogen kwijt, je moet er lang op wachten en echt klantvriendelijk zijn ze niet. Ik denk dat je ze het beste eerst kunt laten oprekken en dan ritsen laten plaatsen. Met een rits alleen redt je die 3 cm niet.
Ik ben een tijdje terug naar de schoenmaker in de buurt geweest. die had er 3cm elastiek tussengezet. Rits zat er al in. Daarnaast een nieuwe rits, en nieuwe hakken. was totaal 35 euro kwijt.
kimmysan
Geplaatst: 11-12-09 15:35
Ik heb zelf dit probleem ook gehad, niet door zwangerschap maar gewoon dikker geworden... Ik heb het gewoon via een zadelmakerij laten doen toen, en heb er een rits in laten zetten. Bij mij is de schacht wel 3 a 4 centimeter wijder geworden daardoor.
ibikus
Geplaatst: 11-12-09 15:36
justahorse schreef:
Ik ben een tijdje terug naar de schoenmaker in de buurt geweest. die had er 3cm elastiek tussengezet. Rits zat er al in. Daarnaast een nieuwe rits, en nieuwe hakken. was totaal 35 euro kwijt.
Dat bedoel ik, bij Petrie ben je zo 100 euro kwijt voor alleen ritsen.
Ik heb bij de ruitersportzaak ritsen erin laten zetten. Ze vroeg of ze extra breed moesten worden (ze konden ze tot 3 cm wijder maken). Ik ben er tevreden over.
Of nog eventjes doorrijden zonder de laarzen. De omtrek van je kuiten varieert namelijk erg. En als je weer meer gaat rijden zullen ze wellicht weer slanker worden. Bij mij was de 2 cm er zo af toen ik na een pauze weer begon te rijden.
Je hebt ritsen met elastiek erlangs, ik denk dat je daarmee in totaal wel extra 3 cm kunt halen. Zou ik gewoon eens naar informeren bij de laarzenboer.
Ik heb een hele goede schoenmaker die in mijn vorige laarzen destijds ook heel keurig een rits heeft gezet en idd dat scheelt een hele hoop geld. Punt is echter, dat ik niet weet of een rits alleen wel voldoende ruimte geeft en of ik dan beter een combinatie van rits met elastiek kan nemen, of alleen elastiek. Ik stelde de vraag aan Petrie zelf om er achter te komen of de laars niet helemaal uit zn verband gaat door er iets dergelijks in te laten plaatsen.
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met alleen elastiek en hoe bevalt dat?
nee ik val helaas niet echt meer af.. ben al een maandje of 6 weer aan het rijden, en ga vanaf januari weer starten met een paard. Daarom moet ik mn leren laarzen ook weer in orde hebben.
Oprekken geeft te weinig ruimte en is in het begin al een keer gebeurd toen ik ze net had (ze waren op maat gemaakt en bij divoza opgemeten en bleken toch te krap toen ik ze kreeg)
kim_dori
Geplaatst: 08-01-10 16:48
Ik denk dat een schoenmaker het goedkoopst is of bij een zadelmaker...
Utrolig
Geplaatst: 08-01-10 16:59
Ik ben van mijn zwangerschap(correctie: teveel eten tijdens de ..)15 kg gegroeid. Mijn Cavallo winner plus waren ook te smal. Gelukkig had ik mijn oude petrie's nog. Daar had ik al een keer een rits in laten zetten omdat ik er zo moeilijk uit kwam. Het was een extra stimulans om weer eens te gaan dieten. Moet nog 5 kg, maar mijn oude nwe laarzen (cavallo) kan ik weer aan. Ik train met jodphurs om de laarzen te sparen.
Misschien eerst oprekken en dan een rits of elastiek erin? Het kost misschien wat meer via Petrie, maar het wordt wel mooier gedaan. Mijn rits is er door de schoenmaker ingezet, koste niet veel, maar dat het nou echt mooi is gedaan...
ik heb uiteindelijk toch maar andere laarzen aangeschaft, heb geluk gehad dat ik via internet laarzen heb gevonden in mijn maat tweedehands. Ik wil ook zeker mijn best doen om weer terug te passen in mn andere laarzen over afzienbare tijd maar aangezien ik deze maand ga starten heb ik nu toch echt passende laarzen nodig.
Ik had ook het zelfde probleem. Ik heb er ook een rits in laten zetten. Ik was 50 euro kwijt bij de schoenmaker. Alleen niet alle schoenmakers doen dat. Het is nu 2 jaar geleden en nog steeds zijn ze harstikke goed.
__denise
Geplaatst: 10-01-10 17:28
Dat het gekrompen is komt door 't leer. Als je ze uitgelopen hebt en ze dus wat breder zijn, en je gebruikt ze een tijd niet, gaat 't leer gewoon weer terug. Ik zou ook naar een schoenmaker ofzo gaan.