met of zonder kunst leren zitvlak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ron1

met of zonder kunst leren zitvlak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 16:35

hallo

wat is fijner voor dressuur een paardrijbroek met of zonder leren zitvlak
nu heb ik alleen maar broeken met leren zitvlak maar met wedstrijden valt het me op dat de meeste een gewoon gladde broek hebben dus zonder leren zitvlak.

Yess

Re: met of zonder kunst leren zitvlak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:38

Hangt van je persoonlijke voorkeur af denk k. Ik hou dr absoluut niet van om met leren zitvlak te rijden. Reed me er ook mee open bij m'n knieën.

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:40

De meeste mensen die rijbroeken dragen met leer, willen geen rijbroek zonder leer meer! Zelf vind ik zonder prima, heb met nog nooit geprobeerd!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:41

Idd, ze zeggen altijd eens leren zitvlak altijd, en ik vind zonder prima dus waarom zou ik leren nemen.
Is inderdaad een eigen keuze wat je lekkerder vind zitten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:43

ik weet enkele dressuurruiters die zweren bij rijbroeken met (kunst)lederen zitvlak. Zelf heb ik het nog niet geprobeerd, maar rij eerlijk gezegd zelf wel liever met lederen knielappen als gewoon stoffen. Dus ik ga binnenkort een nieuwe aanschaffen.

Romyjuh_Xx

Leren zitvlak zit niet zo comfortabel als een gewone maar bij het doorzitten is een hulpje als ik het zo mag zeggen

Erna_

Dat is heel persoonlijk.
Ik vind het niks, een ander wil niet anders. Je zal het zelf moeten uitproberen om te zien wat voor jou geldt.

Ron1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 17:05

Maar is het niet zo dat je zonder kunst ledere zitvlak minder stuitert als je een x verkeerd doorzit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:08

Romyjuh_Xx schreef:
Leren zitvlak zit niet zo comfortabel als een gewone maar bij het doorzitten is een hulpje als ik het zo mag zeggen

Vind het wel comfortabel zitten. Maar het was bij mij niet echt een hulpje, had nogal wat moeite met doorzitten in galop.
Dus daar moet je zelf dus echt wel aan werken, een zeemleertje onder je kont helpt daar niet bij hoor :P

Vind dit wel een interessant topic, moet zelf straks toch echt eens een nieuwe broek... Hmmmm...

Over het algemeen werkt een leren zitvlak niet verbeterend aan je zit. Je schuift alleen wat minder in je zadel.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:09

Ron1 schreef:
Maar is het niet zo dat je zonder kunst ledere zitvlak minder stuitert als je een x verkeerd doorzit.

Denk eerder andersom: met leer 'plak' je meer aan je zadel. Het is stroever, dus blijf je makkelijker zitten.
Zelf vind ik zo'n hele zit niets. Hele tijd het gevoel dat het kruis van de broek halverwege mijn knieën hangt. Vind het overigens wel prettig om (kunst)leren kniestukken te hebben, maar een fijn model daarmee is heel goed zoeken.

Denise_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:47

Ik blijf bij de broek met een leren zitvlak, heb zelf nu de eurostar klarissa. hiervoor har ik er één van NedHorse en wanneer ze goed op maat zijn, hoeft het kruis helemaal niet halverwege te hangen... Ik vind het prettiger zitten, ik zit meer vast, schuif minder. Maar het verschilt wel per zadel. Wanneer je in het zadel al lekker vast zit is het misschien niet nodig, terwijl je het in een groter zadel (of boomloos) weer wel prettig vindt. Ik blijf er in elk geval bij!
(De NedHorse broek heb ik te koop, hij is beige, maat 34/36)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:18

Ik heb ook alleen nog maar broeken met (kunst)leren zitvlakken :) Heerlijk, wil ook niet meer anders :D

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 08:57

Ik heb beide, op de manege rijd ik altijd met broeken met kunstlederen zitvlakken. Dit omdat daar de zadels (heel) glad zijn. Thuis met het rijden met mijn eigen zadel moet ik er helemaal niet aan denken. Dan rijd ik altijd zonder kunstlederen zitvlakken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:29

Ik heb altijd zonder gereden en kreeg vorig jaar een broek met leren zitvlak.
Wat een ellende zeg, ik vind het voor geen meter zitten en al helemaal niet rijden.
Nee, voor mij niet eens een leren altijd een leren.
Voor mij nooit meer ;)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:33

Ik had ook een broek met een kunstleren vlak. Daar zat ik heerlijk mee toen ik er 1 keer aan was gewend.
Helaas had mijn wedstrijdbroek dat niet en dat kon ik wel merken. Ik schoof veel meer heen en weer.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:36

Ik rij altijd met broeken zonder ( kunst )lederen zitvlak. Nu heb ik een thermobroek met ( kunst )lederen zitvlak. Dat rijdt echt heeeerlijk! Dus ik ga ook rijbroeken aanschaffen met ( kunst ) lederen zitvlak. :D

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:38

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:39

Ik draag altijd rijbroeken met ( kunst ) leren zitvlak.

Nightwing_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:14

Ik denk dat het er niet vanaf hangt welke discipline je er mee rijdt, maar inderdaad wat je persoonlijke voorkeur is.
Ik heb zelf liever zonder, maar ik heb ook een rijbroek met kunst leren zitvlak en in principe rijdt ik daar ook best wel lekker mee maar het liefst rijd ik zonder kunst leren zitvlak.

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:12

Een leren zitvlak biedt iets meer steun! Dit merk je pas als je na een rijd broek met leren zitvlak opeens een zonder draagt :)
Dus als je goed zonder rijdt, waarom zou je dan extra geld uitgeven (want leren rijbroeken zijn meestal duurder) als je net zo goed zonder rijdt!

Teigetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:34

Ik rijd altijd met kunstleren zitvlak. Ik heb het idee dat ik dan steviger in het zadel zit. Sinds ik dit heb, kan ik bijna niet meer zonder :)

Ron1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 23:17

hay,

de gene die altijd met een paardrijbroek met leren zitvlak rijden, hebben jullie dan ook witte broeken voor wedstrijden en zijn de leren zitvlakken dan ook helemaal wit ivm wedstrijden?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:22

ik reed een tijd terug alleen maar met rijbroeken met leder zitvlak. Vond het heel fijn zitten en plakte meer in het zadel. Totdat alledrie m'n broeken precies op dezelfde plek een gat kregen. Leer was helemaal dun geworden. Heb daarna een broek gehad met kunstlederen zitvlak, maar daar plakte ik toch niet zo mee in het zadel als met echt leer.
M'n wedstrijdbroek is wel van kunstleer, de rest allemaal gewoon stof

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:23

Ik heb er gister een gepast, maar ik vind het echt voor geen meter zitten :+ Maar dat is echt wat je zelf fijn vind :)

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:25

ik heb allebei dus met en zonder clarino (nepleder) zitvlak, en ik zweer bij mij clarino broeken .. ik zit gewoon steviger !
je moet er wel aan wennen maar eenmaal gewend en je kan niet meer zonder :D