bestaan er achterstangen voor bovenstaande trailer, maar om zonder tussenschot te reizen? (dus om een tweepaard te gebruiken als 1-paard, maar wel met voor en achterstang?) zonder is wss niet verantwoord om te rijden?
Je zou de dealer kunnen bellen.... of laat er eentje maken bij een smid? of meet de stang op en ga eens shoppen bij een ander merk? Zonder stangen is niet verantwoord inderdaad, de stangen geven de trailer ook stevigheid dus ik zou ze er niet uithalen.
Frank
Geplaatst: 10-12-09 13:28
cissy schreef:
Zonder stangen is niet verantwoord inderdaad, de stangen geven de trailer ook stevigheid dus ik zou ze er niet uithalen.
Dat vraag ik mij nou af he, voor de achterstang. De achterklep zit nl. op ong. diezelfde hoogte vast met twee haken!
Maar ik zou er eentje in je gewenste lengte laten maken. Is niet heel moeilijk. Je hebt het voorbeeld, maar dan korter.
maar achterstang is vooral belangrijk dat je paard niet achteruit komt terwijl de klep nog niet helemaal beneden is, levensgevaarlijk! Zolang de klep dicht zit geeft die inderdaad stevigheid genoeg.
Oh ja, maar daar hoor je mij niet over! Meer over het feit van onbeladen rijden.
annastasia
Geplaatst: 10-12-09 21:44
zijn er geen standaardmaten verkrijgbaar? Ik haal wel eens een kuilbaal op, en heb dan ook geen stangen erin omdat deze aan het tussenschot zitten. Paard zonder stang zou ik inderdaad niet doen.
mijn stangen zitten ook aan het tussenschot, en het tussenschot zit met twee pinnetjes in gaatjes in de grond. paardlief duwt dan ook regelmatig de hele hutsekluts deruit, waardoor tussenschot lekker scheef komt te liggen, paard er geen steun meer aan heeft, en verder de boel afbreekt. (zelf) laten lassen had ik ook al gedacht, maar welk materiaal? het moet toch een kracht van een paar ton kunnen opvangen (paardlief is een belgisch trekpaard, als die dan es met geweld tegen die achterstang knalt moet het uiteraard stevig zijn)
voorbeelden van andere dealers/merken?
cheval liberte is volledig in het frans => spreken lukt me wel, lezen amper
je paard past wel tussen de stang en de wand? Vastlassen kan een optie zijn, maar bedenk wel dat in noodgevallen dit tegen je kan werken. Ik zou de maten eens opmeten en op zoek gaan naar een enkele stang. Wellicht dat deze bij een andere dealer gewoon op de plank ligt.
annastasia: ik bedoel dus zelf een voor en achterstang lassen, uiteraard wel afneembaar (paardlief dondert nogal door die trailer heen) maar de haakjes moeten wel aan die stang gelast worden anders kan ik hem niet bevestigen. paard past er net tussen, heeft 5 cm aan elke kant over. maar als ze haar kont tegen de stang zet wipt de voorkant eruit, staat het tussenschot los, en heeft alls (achterstang,borststang en zijschot), een 10 tal cm speling. vind paard (en ik) niet echt grappig ...
ik heb ook een losse stang laten maken en daar hebben ze een stevige steigerpijp voor gebruikt en daar twee stevige pinnen aan gelast die dan in de ogen van mijn trailer vallen, dan gewoon de haakjes vastmaken en klaar!