Bedankt, Marc! Dus als ik het goed begrijp moet ik gaan observeren hoe een kuddeleider zich t.o.v. zijn ondergeschikte gedraagt en zo ga ik mij ook gedrage naar mijn paard toe. Ik moet vermijden dat ik mijzelf (onbewust) opstel als ranglagere?
Zo te lezen heb je hier al wel verstand van, heb je zo al wat acties die ik wel en niet moet uitvoeren? Ik laat haar altijd al wel voor mij achteruit stappen als ik er langs wil, of als ze op de weg langs op op dreigt te lopen. Maar dat is natuurlijk nog lang niet genoeg.
Wat betreft jouw oplossing voor mijn probleem: ze stapt idd weleens terug als ik wat druk zet, maar ik blijf het proberen. Heel erg bedankt!
En dan nog even een vraag: ik laat haar vaak 'los' van de wei naar de stal en andersom, de ene keer loopt ze achter me aan, de andere keer loop ik achter haar aan. Is het verstandig dit altijd met een halster om te doen? Of moet ik een dominante positie aannemen (ervoor neem ik aan?) en dan plots stil gaan stan en van mijn paard eisen dat ze ook direct stil staat? Zo niet, dan haar een paar passen achteruit zetten. Kan dit ook helpen in haar training?