Niet altijd willen volgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marieke1983

Niet altijd willen volgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 22:08

Zo af en toe wil mijn paardje niet mee de wei uit, de stal in, de stal uit, het erf op, kortom: niet daarheen waar ik wil dat ze heen gaat.

Boos worden helpt niet, dus ik blijf wachten tot ze mee loopt (loop een keer op haar af, zet haar een paar pasjes terug, loop fanatiek bij haar weg, begin tegen mijzelf te praten en negeer mijn paard, maar helpt niet veel). Ik geef haar niet de kans ook nog maar één grasprietje te eten als ze de wei niet uit wil, naar mijn mening is dit een beloning voor haar eigenwijze gedrag. Ik vind het alleen erg vervelend dat ze dit doet. Mijn vraag: is dit een teken van dominatie van haar naar mij toe? En is er een manier om haar sneller mee te krijgen?

EmptyWords

Re: Niet altijd willen volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 03:16

die van mijheeft ook weleens zo'n bui, ik heb altijd mijn hoofdstel mee, wilt ie niet? hoofdstel om en dan loopt ie als een mak schaap met me mee

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 11:32

Die van mij is 2,5 en heeft nog geen hoofdstel ;)
Maar ze doet het de laatste weken steeds vaker. Ik vraag mij gewoon af of ik dit op een andere manier kan aanpakken dan wachten. Lichaamshouding misschien?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:57

Hoihoi,

Dat klinkt voor mij erg herkenbaar. Volgens mij ziet jouw paard je namelijk niet als 'kuddeleider'.
Klinkt misschien een beetje raar, maar het is waar (dat rijmt :P )

In de kudde drijft de leider de paarden op, hij zet ze als het ware in beweging.
Jouw paard zal jou gaan volgend als hij heeft geleerd dat jij zijn 'kuddeleider' bent.
En dat kun je hem leren door Freestyle te gaan doen met 'm (ff googlen).
Dat zijn grondwerk-oefeningen waarbij jij je paard van een afstand in beweging zet en aanstuurt.

Het heeft mij erg geholpen met de band tussen mij en m'n paard. En het is natuurlijk ook erg leuk als-ie zo gefocust is.
Hij loopt heel braaf mee al vergeet-ie me soms wel eens als-ie in het voorbij gaan een emmer muesli passeert :D
Maar het werkt echt! Gewoon veel doen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:10

Jouw paard begint een "puber" te worden en, zoals "mensenpubers" begint hij te denken dat hij het beter weet dan jij en begint de rangorde in vraag te stellen. Jouw antwoord daarop : meer aandacht besteden aan zijn algemene opvoeding. Als je dit niet doet gaat hij de grens steeds verder verleggen.
]Jij en je paard vormen een kudde en in een kudde paarden is er een rangorde bepaald, wie is leider en wie is ondergeschikte.
1. Ga op zoek naar het gedrag binnen een kudde tussen" leider" en "ondergeschikte".
2. Maak een lijst met gedrag van leider tov ondergeschikte = zwart, dit mag je niet van hen aanvaarden en moet je dan corrigeren maar moet jij doen tov hen. En een lijst van het gedrag van een ondergeschikte tov leider = wit, dit gedrag moet jij vermijden en bij hen aanmoedigen.
3. Hou je strikt aan dit zwart - wit, een paard denkt ook zo, hij kent geen "grijs". Corrigeer of moedig dit gedrag aan, elke seconde dat je bij je paard bent, consequent en steeds op dezelfde wijze en zolang je je paard hebt. Dit zal niet onmiddelijk alle problemen oplossen maar wel zal je na enkele dagen of weken verbetering zien in jullie relatie, het is een werk met geduld en consequent zijn dat maanden kan duren en dat nooit ophoud.
Zoek eventueel hulp bij iemand die veel belang hecht aan dit opvoedingsaspect, vooral western ruiters doen dit, en opvoeden heeft niets met de rijstijl te maken.

Specifiek voor dit probleem :
1. wil hij niet mee, blijf jij gewoon staan
2. lichte druk op het halstertouw houden zodat hij dit wel voelt maar niet gaat terugtrekken
3. geduld hebben tot hij een voet vooruit zet
4. als hij een voet vooruit zet onmiddelijk de druk van het halstertouw halen zolang hij meestapt,
om hem te belonen, zo leert hij : als ik volg valt de druk weg
5. als hij terug stopt als jij dat niet wil gaan we terug naar stap 1.

Dit is een voorbeeldje van opvoeden, het zal geen onmiddelijk oplossing geven maar wel een positief effekt op jullie samenwerking op lange termijn.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 10:17

Bedankt, Marc! Dus als ik het goed begrijp moet ik gaan observeren hoe een kuddeleider zich t.o.v. zijn ondergeschikte gedraagt en zo ga ik mij ook gedrage naar mijn paard toe. Ik moet vermijden dat ik mijzelf (onbewust) opstel als ranglagere?

Zo te lezen heb je hier al wel verstand van, heb je zo al wat acties die ik wel en niet moet uitvoeren? Ik laat haar altijd al wel voor mij achteruit stappen als ik er langs wil, of als ze op de weg langs op op dreigt te lopen. Maar dat is natuurlijk nog lang niet genoeg.

Wat betreft jouw oplossing voor mijn probleem: ze stapt idd weleens terug als ik wat druk zet, maar ik blijf het proberen. Heel erg bedankt!

En dan nog even een vraag: ik laat haar vaak 'los' van de wei naar de stal en andersom, de ene keer loopt ze achter me aan, de andere keer loop ik achter haar aan. Is het verstandig dit altijd met een halster om te doen? Of moet ik een dominante positie aannemen (ervoor neem ik aan?) en dan plots stil gaan stan en van mijn paard eisen dat ze ook direct stil staat? Zo niet, dan haar een paar passen achteruit zetten. Kan dit ook helpen in haar training?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:38

Zoals je het steld zit je juist. Over het gedrag binnen een paardenkudde kan je heel wat vinden op internet of anders moet je een trainer zoeken die zich daarin heeft verdiept. Wij zijn 4 jaar geleden naar western rijden overgestapt en wat ik ken van opvoeden heb ik van onze trainers geleerd.

De leider gaat nooit opzij voor een ondergeschikte : jij loopt door je paard gaat opzij.
De leider beslist naar waar we gaan : als jij naar rechts wil moet je naar rechts, ook als je paard denkt dat links beter is.
De leider beweegt op een trotse, zelfbewuste, rustige manier : jij loopt rechtop, vlotte stappen en rustige , doelbewuste gebaren
De leider corrigeerd elke poging tot aantasten van zijn autoriteit : elke keer je paard iets doet wat ze niet mag corrigeer je haar, elke keer op dezelfde, rustige, kordate wijze.
De leider respecteerd de persoonlijke zone van de ondergeschikte en omgekeerd : paarden die elkaar vriendelijk benaderen "vragen" als het ware eerst toestemming om in elkaars zone te komen door een kleine toenadering. Doe dit ook met je paard vb als je bij je paard aankomt laat hem eerst aan je hand ruiken alvorens met hem aan het werk te gaan.
De leider bepaald wie en wat er wordt gegeten : een wortel, appel of snoepjes geven plaats jou in de rol van ondergeschikte. Als je in de stal moet om je paard eten te geven mag zij slechts beginnen eten als jij haar de toestemming geeft.
Enz... enz.... enz

Als je een paard leid aan het halster loopt de leider tussen hoofd en schouder en raken paard en ruiter elkaar niet. Voorlopig zou ik dit steeds aan het halster doen dan kan je haar onmiddelijk corrigeren als ze in de fout gaat. Je houding moet je "leider" zijn uitstralen naar haar en je moet van haar eisen dat ze stopt als jij stopt en start als jij start en inderdaad "achteruit" als het niet lukt.
Als je veeeeel oefend kan je komen tot de situatie zoals onze trainer : hij staat naast zijn paard, heft zijn voet op, steekt zijn been naar voor en op het moment dat hij zijn voet neer zet stapt zijn paard vooruit.
Elk moment, elke handeling die je met je paard doet, zolang dat je bij je paard bent en zolang dat je het hebt is training en moet je die lijst in je gedachten houden. Je beloning is een paard dat jij kan vertrouwen en waar je trots op kan zijn omdat zij weet "mijn leider weet het beter dan ik en ik kan haar vertrouwen".
Houd wel nog enkele jaren dat "puber" zijn in het achterhoofd, nog veel succes.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 15:33

Marc, ontzettend bedankt voor je heldere uitleg. Ik heb het vandaag direct toegepast. Als ik haar voerde moest ze altijd wel een paar stappen achteruit maar dook direct in de voerbak. Nu heb ik haar vandaag toevallig in de wei gevoerd, maar heb haar niet direct laten eten (hoewel ze wel meteen de voerbak in wilde duiken). Ze liep wat tegen mij aan te duwen en om me heen te drentelen, maar heb haar telkens bij mij weggeduwd. Tot ze rustig een paar passen naar achter deed, toen heb ik de voerbak voor haar neergezet.

Verder heb ik haar al geleerd dat ze voor mij aan de kant moet en ik dit niet voor haar doe, maar daar valt zeker nog wat te behalen. Ook blijf ik oefenen met haar leiden.

Nogmaals: ontzettend bedankt!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:36

Wat "Marc" hier al vertelde is helemaal juist.
Het is dus echt alleen een dominantie probleem , als jij de leidersrol heel duidelijk opneemt, en je paard erkent jou als zijn leider dan is je probleem volledig van de baan.

luckylinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:02

Ik heb ook een probleem op dat vlak! Ik ben dit dus ook aan het proberen en het gaat erg netjes alleen wil mijn paard niet altijd vlot volgen. Hij blijft altijd achter me lopen! Hij doet precies wat ik vraag maar hij stapt niet vlot door, hij loopt erg sloom achter me aan te wandelen! Wat kan ik daaraan doen? ;(

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:53

Ik heb mijn paard juist geleerd dat ze iets achter me moet lopen, maar dat moet ik haar dus weer 'afleren'. Natuurlijk is het zo dat als je paard achter je loopt dat je niet ziet wat ze doet. Is dit de reden dat je er naast moet lopen? Of heeft het toch met dominantieverhoudingen te maken?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:25

Ik denk dat het belangrijk is dat je je paard in het oog kan houden als je tussen haar hoofd en schouder loopt zo kan je haar eventuele akties of reakties beter inschatten en sneller corrigeren als ze in de fout gaat.
Je kan haar dan ook beter sturen, als je rechts of links wil afdraaien kan dit heel kort met een spin rond het achterbeen.
Maar het zal ook wel met dominantie te maken hebben, een paard dat achter je loopt zal snel doorhebben dat jij haar dan niet kan zien en dat ze haar goesting kan doen en zo je leider positie gaan aantasten.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 18:55

Ja klopt, daar heb je een goed punt!

Volgende week dinsdag komt een NH-instructrice bij ons langs. Ben heel benieuwd!!