Even niet meer zien zitten Help AUB

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HeleneDas

Even niet meer zien zitten Help AUB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 22:03

Heee,

Ik heb een hele lievee shet van 3 jaar!
Ik weet het hij is jong ik rij er sinds kort op.
maar hij is erg afgeleid en ik hoef geen 100% concentratie op mij en vooral niet van zo'n jong paardje, maar als ik geen concentratie meer voel van hem kan ik hem niet tegen houden als die raar doet ofzo.
als ik wandel lijkt het ook alsof die me niet ziet en alsof het hem niet boeit of die in de wei staat te niksen of ff moet werken. En dan gaat die trekken of wilt doen en ik heb dan het gevoel van geen controle meer en dan word ik een beetje angstig maar ik heb wel geleerd dat ik de baas ben en dan ie moet luisteren dus dan pak ik hem aan en dan word ie zo boos dat ie met zn staart gaat zwaaien enzo,
Dan krijg ik spijt maar andere kant als ik lekker in de wei ben ofzo dan kan ik uren met hem knuffelen en borstelen en gesprekken voeren:P! Maar soms lijkt het of ik geen band met hem heb terwijl ik soms echt een ijzersterke band met hem heb. Ook vind ik het erg vervelend dat er een meisje op stal ( eigenlijk een goede vriendin van mij) mijn shets weiland maatjes verzorgd maar ze kan eigenlijk bijna niet rijden en als zij ze voerd of buiten of binnen zet laat ze ze maar een beetje hun gang gaan maar vervolgens de volgende dag denk mijn shet oo nu doe ik het nog ff en ik pik dat niet, Ik wil gewoon alles liever zelf met mijn pony doen en niet dat mijn pony helemaal gek op haar is omdat hij bij haar maar lekker alles mag doen en mij maar zo zo vind terwijl hij bij mij veel mag maar niet zomaar alles maar 90% wel !

DUS een paar vragen:

Hoe verbeter ik de band met hem
Hoe krijg ik zijn aandacht tijdens het werk

Tigra_

Re: Even niet meer zien zitten Help AUB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 00:15

De band verbeteren doe je door tijd met elkaar door te brengen. En dat hoeft niet altijd te zeggen werken. Gewoon even aaien, poetsen wandelen vanalles.
Daarbij is hij vrij jong dus dat die band af en toe weg lijkt te zijn is niet zo vreemd. Heb ik met die van mij ook. Schat van een beest maar af en toe heb ik het idee dat ze me niet eens mag.
Buiten dat zou ik je niet druk maken over dat je shet meer mag bij een vriendin. Werkt alleen in haar nadeel. Maar hoeft voor jouw niet zo te zijn. Zolang jij op je punten staat. Weet je shet het vershil tussen jouw en je vriendin.

Ik weet niet hoevaak en wat je van hem vraagt als je hem rijdt.
Maar ik zou hem niet te veel vragen. Soms wil het concentratie probleem betekenen dat je teveel van hem vraagt. Een jong paard heeft nog niet zoveel concentratie vermogen dus als je merkt dat z'n aandacht zoek is. Is dat misschien het moment dat je moet gaan afronden. Niet direct stoppen. Maar ook niet door blijven vragen.

Rumpleteaser

Re: Even niet meer zien zitten Help AUB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:04

Hoi Helendas,

Even heel kort, want m'n lunch roept : )

- ik sluit me helemaal aan bij Monica
- maak je geen zorgen om je vriendin: een paard vindt het veel fijner om regels en duidelijkheid te hebben. Gewoon consequent blijven dus, dat werkt echt veel beter!
- google eens op freestyle, voor oefeningen om de band tussen jou en je paard te versterken.
- of kijk eens op deze site: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... #freestyle

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 15:46

Monica_1987 schreef:
De band verbeteren doe je door tijd met elkaar door te brengen. En dat hoeft niet altijd te zeggen werken. Gewoon even aaien, poetsen wandelen vanalles.
Daarbij is hij vrij jong dus dat die band af en toe weg lijkt te zijn is niet zo vreemd. Heb ik met die van mij ook. Schat van een beest maar af en toe heb ik het idee dat ze me niet eens mag.
Buiten dat zou ik je niet druk maken over dat je shet meer mag bij een vriendin. Werkt alleen in haar nadeel. Maar hoeft voor jouw niet zo te zijn. Zolang jij op je punten staat. Weet je shet het vershil tussen jouw en je vriendin.

Maar ik zou hem niet te veel vragen. Soms wil het concentratie probleem betekenen dat je teveel van hem vraagt. Een jong paard heeft nog niet zoveel concentratie vermogen dus als je merkt dat z'n aandacht zoek is. Is dat misschien het moment dat je moet gaan afronden. Niet direct stoppen. Maar ook niet door blijven vragen.

Ik vraag bijna niks gewoon lekker in de wei crossen als die wil dan mag die van mij best bokken of een rare sprong maken maar tot op een zekere hoogte als die gemeen gaat doen dan moet ie weer stappen maar ik zie dat meer als spelen en dat mag die van mij zeker! als ik naar buiten ga doe ik lekker rustig aan maar daar moet ie wel wat serieuser zijn omdat er in het verkeer nog meer mensen zijn . maar hij hoeft veder niks niet aan de teugels geen moeilijke figuren gewoon op speelse manier lekker leren

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:48

HeleneDas schreef:
Monica_1987 schreef:

Ik vraag bijna niks gewoon lekker in de wei crossen als die wil dan mag die van mij best bokken of een rare sprong maken maar tot op een zekere hoogte als die gemeen gaat doen dan moet ie weer stappen maar ik zie dat meer als spelen en dat mag die van mij zeker! als ik naar buiten ga doe ik lekker rustig aan maar daar moet ie wel wat serieuser zijn omdat er in het verkeer nog meer mensen zijn . maar hij hoeft veder niks niet aan de teugels geen moeilijke figuren gewoon op speelse manier lekker leren

Het lijkt voor jouw misschien geen zwaar werk. Maar het is wel allemaal nieuw voor je shet. Hij heeft z'n balans misschien nog niet helemaal gevonden.
Ik weet niet hoelang hij nu ingereden is maar je moet het niet onderschatten. Het is toch heel wat voor een paard om in een keer een last met zich mee te dragen. En misschien moet je juist dat crossen even laten voor wat het is. Dat lijkt voor jouw misschien niet zwaar maar voor je shet wel. Ookal is het op een speelse manier.
Gewoon basis. Een goede ontspannen stap,draf en galop. Wat wendingen end.