Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Hypofocus schreef:Je zou kunnen proberen om met hele lichte knalletjes te beginnen.
Bijvoorbeeld een klappertjes pistool.
Redelijk ver van het paard af, afvuren.
Kijken hoe hij reageert. Als hij daar aan gewend is, kun je iets zwaardere klappertjes pakken. Voorzichtig opbouwen.
Maar niet ieder paard zal daarop goed reageren.
Sommige paarden zijn er gewoon bang voor. En die fokken zichzelf dan alleen maar op, dus dan werkt 't niet.
Misschien een idee om oordopjes te kopen. Volgens mij gebruiken ze die bij paardenrennen met sulky's ook.
En natuurlijk goed hooi geven helpt ook wel eens.hinta schreef:mijn paardjes zijn ook niet bepaald dol op vuurwerk. bovendien woon ik midden in het dorp en heb de paarden aan huis staan.
wat het beste werkt; ik ga rond 23.45 uur de stal in, (licht is al de hele avond aan ivm flitsen) en geef ze dan hun hooi. dan ga ik op mijn gemakje de vloer vegen. belangrijk is je lichaamshouding. door het vegen sta ik met mijn hoofd naar beneden, en dat houd ik vol tot het vuurwerk voorbij is. (dan is de vloer schoon!!). door deze houding zien de paardjes dat het geknal geen indruk maakt op mij (de baas) en gaan ze zelf idd rustig hun hooi eten. het kost wel enige discipline om deze houding vol te houden wanneer je zelf enorm schrikt, maar hoe minder je reageert, hoe geruster de dieren zijn.

(wel zo dat er geen kwa-jongens bij kunnen
)

Leedebee schreef:Denk dat het best moeilijk is, aangezien dit totaal tegen hun natuur in gaat, maar je kan vast een heel eind komen.
Zo had ik ooit het "geniale" idee om de paarden (4 stuks) aan vuurwerk te laten wennen:
Prik een sterretje in de (buiten / zand) bak en steek hem aan. Dan met de paarden er langs lopen..... Ja, mooi niet!
Bleken het van die Keiharde-gil-knetter-pats-boem-herrie-sterretjes te zijn! (wist ik veel)
Al die paarden helemaal over de zeik! en het duurde laaaaaaang voordat ie eindelijk uit ging!
Eentje moest echt een paar dagen niks meer van me weten!![]()
Verder zijn ze met oud en nieuw wel aardig relax, dus ze hebben er niet echt een trauma aan over gehouden denk ik.
Met gewone sterretjes was het waarschijnlijk wel gelukt, maar ik durfde het niet nog een keer te proberen, zoals je begrijpt
Leedebee schreef:Denk dat het best moeilijk is, aangezien dit totaal tegen hun natuur in gaat, maar je kan vast een heel eind komen.
Zo had ik ooit het "geniale" idee om de paarden (4 stuks) aan vuurwerk te laten wennen:
Prik een sterretje in de (buiten / zand) bak en steek hem aan. Dan met de paarden er langs lopen..... Ja, mooi niet!
Bleken het van die Keiharde-gil-knetter-pats-boem-herrie-sterretjes te zijn! (wist ik veel)
Al die paarden helemaal over de zeik! en het duurde laaaaaaang voordat ie eindelijk uit ging!
Verder zijn ze met oud en nieuw wel aardig relax, dus ze hebben er niet echt een trauma aan over gehouden denk ik.
Met gewone sterretjes was het waarschijnlijk wel gelukt, maar ik durfde het niet nog een keer te proberen, zoals je begrijpt

__Leonie schreef:Leedebee schreef:Denk dat het best moeilijk is, aangezien dit totaal tegen hun natuur in gaat, maar je kan vast een heel eind komen.
Hahah sorry maar klinkt nogal komisch
We vonden die sterretjes al zo dik en we kregen ze niet echt goed aan. Toen had er eigenlijk wel een lichtje (sterretje
) moeten gaan branden denk ik! haha!