Halve benen geschoren, ojee, HELP!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horsiegek

Halve benen geschoren, ojee, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 21:27

Hallo,

Ik heb mijn paard geschoren en alles verliep voorspoedig, totdat ik bij zijn hoofd aankwam die toen alleen nog rond de ogen en daarboven geschoren moest worden. En zijn benen was helemaal een ramp, ik was al op de helft bij alle 4 de benen, alleen verder mag ik niet en ook niet aan de binnenkant. Dus vandaag heeft hij tranquigel gehad en toen heb ik zijn hoofd kunnen doen, maar zijn benen dus nog steeds niet. Morgen gaan we het proberen met de praam. Heeft iemand nog meer ideeën? Ze zijn van harte welkom!

;)

Nell_

Re: Halve benen geschoren, ojee, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 00:30

Misschien iemand even een voorbeen op laten tillen? Dan kan jij de achterbenen doen, want kan hij zijn achterbeen niet op tillen om te trappen.

pippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 00:38

eerst een praam proberen en anders even naar de veearts en laten verdoven...Die van mij werd link bij zijn hoofd en benen, de veearts heeft hem even lekker suf laten worden :z Toen was het zo klaar.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 00:41

Nieuwe aanwinst: Zanremo! ( San Remo x Lancet x Pinkus
Ben je deze aan t scheren?? San Remo (BRR) x Lancet (Nog veel harder BBBBRRRRRR...)
Hou ze in de gaten met een praam, als ie boos wordt en begint te snurken wees voorzichtig. Dan kun je beter veearts bellen voor lekker slaapprikje. Als Tranquigel heeft gehad en dat hielp niet (goed genoeg). Veel succes en wees voorzichtig!!!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 00:44

Inderdaad of:
1. opscheren met een tondeuse(met eventueel een praam om)
en als dat niet wil:
2. Paard sederen door de DA, tranquigel kan ik je nu al bij voorbaat zeggen (voor 99% zeker) dat dat niet gaat lukken :n
Oh dan is er ook nog optie
3. met de handtondeuse, dus zo'n ouderwetse kniptang, veel werk, maar werkt zekers goed.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:24

Ben benieuwd of het je uiteindelijk nog gelukt is?

Ik had een aantal weken geleden precies hetzelfde probleem met mijn merrie ( brak door alle verdovingen heen, en liet de onderbenen niet toe). Heb toen een opscheerder gekocht omdat ik dacht dat het dan makkelijker zou zijn, maar dit was niet het geval. Uiteindelijk heb ik een uur lang het been vastgehouden en niet meer losgelaten wat ze ook deed. Ging er op een gegeven moment zelfs bijna bij liggen. Uiteindelijk gaf ze het, bleef ze keurig staan en was ik met 10 minuten klaar.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:28

Nell_ schreef:
Misschien iemand even een voorbeen op laten tillen? Dan kan jij de achterbenen doen, want kan hij zijn achterbeen niet op tillen om te trappen.

Roep dat niet te hard, een paard wat echt over de flos is kan onverwachte dingen doen.
Hier 1 van de pony veulens aan het bekappen, achterbeen omhoog en toch nog voor met 2 benen van de grond af komen.
Gewoon de veearts laten sederen, neem je ook geen risico's en is voor het paard ook minder stressvol.

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:32

O hier ook een scheerdrama :o

Gisteren ging alles goed met scheren totdat we z'n hals gingen doen ;)
Momenteel geschoren tot haverwege zijn hals .
Vanmiddag haal ik bij de dierenarts "Cedasan"op. Hopelijk gaat het daarna beter met scheren

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:44

Een praam en propjes in de oren kan bij een paard dat niet over de rooie gaat voldoende zijn.
Maar als je paard ook met de gel niet voldoende rustig was, zou ik de DA vragen!
Ongeluk zit in een klein hoekje!
Voorzichtig en succes!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:59

horsiegek schreef:
totdat ik bij zijn hoofd aankwam die toen alleen nog rond de ogen en daarboven geschoren moest worden.

Als je volgende keer slim bent, dan scheer je het hoofd alleen tot aan de lijn mondhoek-oor.... Vaak valt het als je een hoofdstel omdoet niet eens meer op dat je de bovenkant van zijn hoofd niet hebt geschoren en het scheelt je een heleboel gedoe, en je paard een hoop stress. En bij paarden die er een hekel aan hebben om op het hoofd geschoren te worden is het resultaat toch ook meestal niet echt mooi...

En wat de benen betreft; pas maar op. Mooi opgeschoren pootjes zijn geen fikse klap in je gezicht waard (met alle gevolgen van dien). Het blijft toch een super gevaarlijk klusje; benen scheren bij een paard wat daar een hekel aan heeft. Ook met verdoving, praam, beentje optillen etc.

Ik liet mijn paard vorig jaar ook sederen door de V.A., maar hij wist toch nog razendsnel uit te halen zodra ik met de tondeuse bij zijn onderbenen in de buurt kwam. Tip: scheer de boven-binnenkant van de achterbenen niet. Zie je bijna niets van als je de overgang an de voorkant van het bovenachterbeen netjes scheert. En scheer vanaf de knie naar beneden met de haarrichting mee. Dan hoef je je zelf niet in allerlei bochten te wringen om het been te scheren en kun je een betere houding aannemen om weg te komen als ze eventueel slaan. Probeer in ieder geval de achterkant van het onderbeen van boven naar beneden, met de haarrichting mee te scheren, daar zit het meeste haar. Het haar wordt dan niet zo kort, maar de overgang tussen het wel kort geschoren haar wordt zo veel kleiner. En mocht je veiligheidshalve echt niet bij de onderkant van het been in de buurt kunnen komen, of kleine stukjes overslaan, dan zie je dat ook veel minder. De rest kun je eventueel ook nog bijwerken met een kleine (stille) opscheertondeuse (als je paard daar niet bang van is tenminste.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:04

darwin schreef:
Gewoon de veearts laten sederen, neem je ook geen risico's en is voor het paard ook minder stressvol.

Staar je niet blind op sederen! Ook dan blijft het scheren van een angstig paard heel risicovol!!! Juist dan kunnen ze ineens nog heel onverwacht uithalen. En bij mijn paard begon de sedatie al na 20 minuten weer aardig uit te werken...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:07

kaatje77 schreef:
Inderdaad of:
3. met de handtondeuse, dus zo'n ouderwetse kniptang, veel werk, maar werkt zekers goed.

Oh, naar zo'n ding ben ik al heel lang naar op zoek!!! Waar koop je die? Ik heb bij diverse ruitersportzaken gevraagd, maar niemand verkoopt ze... En de gewone stille opscheermachientjes zijn voor mijn paard te licht om door zijn dikke wintersikken heen te komen...

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:07

Mijn tip: zorg voor een goede opscheermachine.Ik deed voorheen de benen met de scheermachine en daarna de lastige plekjes of waar ik niet bij kon met een tondeuse.Maar vaak zijn die veels te licht,waardoor de haren vasttrekken in de tondeuse en ze er dus echt een hekel aan krijgen.Heb nu een heiniger Saphir,een soort kleine paardenscheermachine.Dit werk echt super en heb nu nooit meer problemen bij het scheren van de benen.Verder scheer ik de benen zoveel mogelijk "uit de hand"dan heb je tenminste 1 been van de grond en voel je of ze wat gaan doen.Zorg dat je dicht bij het paard staat en linker binnenkant scheer ik altijd vanaf de rechterkant.Dan zie je het beter en kunnen ze je niet raken met slaan.Succes....

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:11

Ik moest mijn paard ook altijd door de VA laten sederen, ik nam hem mee naar de kliniek omdat hij meerdere verdovingen nodig had tijdens het scheren. Het liefste had ik hem niet geschoren, maar er zat ponybloed in en hij had vreselijk lange haren. Als ik bij zijn hoofd en benen kwam dan deed ik ook nog een handdoekje over zijn hoofd. In het dagelijks leven was het het allerliefste paard van stal, maar zodra je in de buurt kwam met een scheermachine veranderde hij in een vuurspuwende draak...
Met handdoekje ging het prima, dan zag hij niet wat ik deed.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:27

jasmijn78 schreef:
... En de gewone stille opscheermachientjes zijn voor mijn paard te licht om door zijn dikke wintersikken heen te komen...
Die draadloze van Sectolin (SE200 dacht ik) is wel 'n fijne hoor en heel stil. Die gebruik ik voor onze shet-met-berevacht(hoofd/oortjes/sokjes/benen). Wel scheert ie 'n stuk korter dan de gewone scheermachines, dus voor de beentjes één v/d opzetstukjes gebruiken (hoofd is juist weer wel mooi zo kort).

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:03

jasmijn78 schreef:
kaatje77 schreef:
Inderdaad of:

Oh, naar zo'n ding ben ik al heel lang naar op zoek!!! Waar koop je die? Ik heb bij diverse ruitersportzaken gevraagd, maar niemand verkoopt ze... En de gewone stille opscheermachientjes zijn voor mijn paard te licht om door zijn dikke wintersikken heen te komen...

Kijk eens op een rommelmarkt, 9 van de 10 keer dat we ergens heen gaan liggen er wel wat te koop voor +/- 5,=
Of misschien een kringloopwinkel of marktplaats of zo?

ik02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:56

rpikje bij de dierenarts :D doet wonderen

rovertje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:43

je kunt bij agrdi.nl ook kalm-eject bestellen. 10 euro flesje en werkt als een trein. gewoon achter in de mond spuiten.
ik scheer veel jonge paarden, geef ze mestal zo'n 14cc en dan zijn ze na een half uurtje inwerken meestal goed te scheren.
soms voor hoofd even praampje erbij.
het is echt heel fijn spul en zonder gevaar (en lage kosten) te gebruiken,veel fijner dan tanquigel!!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:57

jasmijn78 schreef:
kaatje77 schreef:
Inderdaad of:

Ik heb een nieuwe liggen. Kan er niets mee worden, ik gebruik nog liever een toilletteerschaar met kammetje.

Als je interesse hebt PB je me maar.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:01

Is je scheermachine niet warm?

Ik deed namelijk altijd de benen als laatste en dan deed mijn paard ook altijd debiel. Toen kwam ik erachter dat na een paar uur scheren de kop best wel warm is en dus zeer doet. Nu doe ik de benen altijd als eerste en dan de rest. Of ik doe de benen een dag later.
Hij is nog niet altijd makkelijk, maar het gaat nu wel veel beter.

Vooraf flink rijden zodat hij moe is wil ook nog wel eens werken.

Het probleem van sederen is dat ze juist gevoeliger worden, alleen kunnen ze niet reageren. Heel zielig en paard onvriendelijk dus. Ook kunnen ze ongecontroleerd gaan reageren, nog gevaarlijker.

Je zou het kunnen trainen met eerst alleen het geluid bij de benen, dan een strookje en steeds een stapje verder. Mara het blijft een lastig probleem.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 20:32

Ik kan jullie gerust stellen, het is gelukt met de praam. Praam zat erop en er was geen probleem meer. Dus ik snel de benen in ieder geval gelijk geschoren en de binnenkant. Dus nu is ie tot z'n knieën en sprongen geschoren. Ik wilde niet het risico nemen om verder te scheren want straks heb ik weer een been wat meer geschoren als de rest, haha. Dus nu heeft mijn paard kousjes. Een nieuw scheer model haha!
Maar ik snap niet echt waarom iemand zo reageerde op de afstamming van mijn paard, de meeste San Remo's zijn hardstikke fijne paarden. En die van mij al helemaal! Hij gaat door het vuur voor me, het is wel een watje, maar hij doet het toch allemaal voor me.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:47

De praam doet bij die van mij ook wonderen (= 2 tubes tranquigel). Heb hem gisteren laten scheren.
Hij heeft maar een keer uitgehaald met zijn achterbeen. Drie jaar geleden trapte hij me nog de stal uit. Toen had ik alleen 1 tube tranquigel gebruikt, waar hij opeens doorheen brak.

Afbeelding

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 18:01

Zo nou, dat is dan mooi gelukt, die koffievossen krijgen altijd zo'n mooie kleur, maar ik vind koffievossen zoiezo erg mooi (A)

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:08

Ik ben dan toch niet de enige die mijn paard voor de eerste keer scheert met dit koude weer :D
Ik heb ook de praam moeten gebruiken om zijn hoofd en oren te doen.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:52

horsiegek schreef:
Zo nou, dat is dan mooi gelukt, die koffievossen krijgen altijd zo'n mooie kleur, maar ik vind koffievossen zoiezo erg mooi (A)

Thanx (:)