FNRS MMI opleiding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthe92

FNRS MMI opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 13:53

De MMI (medewerker manege instructeur) is een opleiding van de FNRS die ongeveer gelijk staat aan de KNHS niveau 2.
Ik vroeg me af wie er ervaring heeft met deze cursus, en me er wat meer over kan vertellen dan dat de website doet.
Ik wil deze namelijk misschien volgend jaar gaan doen, zit alleen een beetje met m'n studie in de knoop, omdat de cursus overdag is.
Vroeg me af of je veel dingen buiten de lesdagen om zelf moet doen bijvoorbeeld? Het voordeel is wel weer dat je zelf geen paarden en ruiters mee hoeft te nemen.

Ik zou het leuk vinden jullie ervaringen hierover te lezen. :j

DJZ
Blogger

Re: FNRS MMI opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:28

Hoihoi,

Ik volg op het moment die cursus. Het zijn 13 lesdagen die je moet volgen (ik doe ze nu op dinsdag van 13:00 tot 20:00 in Barneveld). Je hoeft geen eigen paard of ruiter mee te nemen.

We beginnen de les met een stuk theorie. De ene keer over didactiek, of over pedagogiek en weer een andere keer over het paard zelf. Daarna moeten we zelf in groepjes rijden en de gene die niet rijden, geven ons les, met een opdracht. Gisteren was het springen. Daarna hebben we een uur pauze en om 18:00u komt daar een groepje pubers die van de manege uit de buurt een uur komen lessen. Er gaan 2 of 3 mensen die groep lesgeven. De rest schrijft op wat er positief is aan de gene die in de bak staat en wat aandachtspunten zijn. Na de les gaan we die dingen bespreken en doen we nog een klein stukje theorie.

Verder krijg je 'opdrachten' mee voor thuis. Zoals een opdracht assisteren bij kinderactiviteiten. Maar dat zijn geen grote dingen waar je dagen voor moet gaan zitten. Daarnaast moet je een (stage) bedrijf hebben waar je gemiddeld 20 uur werkzaam bent. Liever ook een manege, zodat je ook het lesgeven kunt oefenen onder begeleiding.

Het groepje waar ik bij zit is echt heel divers. De ene doet lange teugel werk, de ander western en weer een ander doet werken en lesgeven aan gehandicapten. We hebben dit jaar ook een dag dat we naar Emiel Voest gaan.

Hopelijk kun je wat met deze informatie??? En anders staan vragen natuurlijk vrij ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:20

Ik heb de cursus een paar jaar geleden gedaan met heel veel plezier.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 18:11

Ohwww, okee dus je moet wel echt veel werkzaam zijn bij een manege.. Want ik geef nu 4 uurtjes in de week les en moet dus een curus gaan doen, maar volg ook gewoon een HBO opleiding dus heb niet de tijd om veel stage te lopen of op een manege te werken.

Deze cursus leek me namelijk leuker en praktischer dan die van de KNHS omdat je geen eigen paarden enzo mee hoeft te nemen en je echt met de manege bezig bent.

Hm dat is wel weer even balen zeg..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:53

Je hoeft geen eigen paard mee te nemen voor de Orun, alleen voor je examen en wellicht een paar keer tijdens de cursus, maar daar valt over te praten ws. Overigens geen eigen paard > een combi moet je hebben om aan les te geven.

Overigens lijkt deze opleiding me ook leuker, hoor, daar kan ik je geen ongelijk in geven...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:14

Ik heb ooit de basis Orun gedaan zonder paard. Voor combinaties tijdens de cursus heb ik Marktplaatst gebruikt :)
De MMI is wel heel leuk en praktijkgericht.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 02:01

Ze willen liever wel dat je meerdere uren maakt op de manege, maar is dit niet mogelijk, dan zou er wel een regeling getroffen kunnen worden.... Tenminste, bij mij in de groep zitten ook enkele mensen die ook niet aan de 20 uur komen....

En ik vind het inderdaad ook een hele leuke opleiding :) Je krijgt een hoop handvaten mee....

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 02:04

Hoeveel uur halen die dan denk je, Lizzy? En is dat allemaal lestijd?

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 02:32

Er is iemand die ook maar 4 uur lesgeeft op een manege...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:04

In mijn tijd moest je minimaal 10 uur werken op een manege en dat haalde ik soms net wel, vaak net niet. Geen haan die erover kraaide. Inmiddels haal ik bijna de 20 uur wel. Handig ook, want als je je diploma hebt, kun je vanzelf meer les geven en dus ook meer werken :)

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 09:26

Ilja000 schreef:
Ik heb ooit de basis Orun gedaan zonder paard. Voor combinaties tijdens de cursus heb ik Marktplaatst gebruikt :)

Huh, hoe dan? Gewoon een berichtje, wie wil er voor mij rijden tijdens KNHS cursus?

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 09:27

Hm oke, ja waarschijnlijk wordt het toch de KNHS cursus, omdat ik eigenlijk niet overdag kan, omdat ik met m'n opleiding zit. Moet alleen nog even kijken hoe ik dat dan met paarden en ruiters ga doen, ook aangezien ik zelf (nog) geen rijbewijs heb.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:29

Ik heb de fnrs cursus 1,5 jaar geleden gedaan en ik vond het heel erg leuk. Zo te zien is het wel al (positief!) veranderd. Zo hoefde wij niet te rijden, alleen les te geven.

Het is wel echt aan te raden om zoveel mogelijk les te geven buiten de cursus om. lesgeven leer je alleen door het te ervaren, te kijken naar anderen die lesgeven, zelf les te geven, iemand te hebben die je op fouten wijst. Dus het is echt wel aan te raden om elk vrij uurtje dat je hebt op de manege door te brengen en mensen les te geven.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:13

Myrthe92 schreef:
Ilja000 schreef:

Huh, hoe dan? Gewoon een berichtje, wie wil er voor mij rijden tijdens KNHS cursus?

Precies!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:07

Mijn ervaring is ook dat dit wel werkt. :)

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:17

Hoi,

Ik ben momenteel ook de curcus MMI aan het volgen. Het is inderdaad zoals liesenlizzy zegt, een stukje praktijk en theorie met daarbij een heleboel reflectie.
Ikzelf werk gewoon 40 uur per week op een groot logistiek bedrijf wat totaal niks met paardrijden te maken heeft. Doordat de opleiding 13 dagdelen is in een periode van 8 maanden is het goed te combineren met mijn baan en kan ik daarnaast 2 avonden en de zaterdagen/zondag op mijn stageplek meedraaien.
Het is een beetje afhankelijk van je zelf hoe veel uur je lesgeeft. Merk je dat je er nog wat moeite mee hebt is het verstandig om veel uren les te geven. Maar ook door te kijken naar andere instructeurs leer je erg veel. Je ziet hoe iemand anders omgaat met bepaalde aspecten tijdens het lesgeven. Ik draai ook niet volledig 20 stage uren maar ik reken mijn studieuren en de uren op de opleiding gewoon mee.
Dit jaar is de opleiding begonnen met een intake in Deurne. Daar moesten we zelf rijden en er werd een soort van toets afgenomen om je `nul`score te meten. Voor het rijden mocht je een eigen paard meenemen maar je mocht ook een schoolpaard van deurne gebruiken.
Tijdens de opleiding maar je gebruik van de paarden op het opleidingsbedrijf. En op je stagebedrijf moet je dus oefenen met lesgeven, werkzaamheden op stal kunnen verrichten, en je eigen rijniveau verbeteren. Hiervoor gebruik je de paarden op je stagebedrijf. Voor het examen wat op het opleidingsbedrijf afgenomen wordt is het wel gewenst zelf een paard mee te nemen. Als je geen eigen paard hebt kan je dus op je stagebedrijf misschien wel een paard regelen, mocht dat niet lukken kun je op het opleidingsbedrijf een manegepaard beschikbaar vragen.
Verder moet je een portfolio maken, met een paar opdrachten die je moet uitvoeren / uitwerken. Dit valt reuze mee en ik moet eerlijk zeggen dat als je al veel met paarden doet het leuk is om er over te leren.
Qua rijniveau is het wenselijk dat je L1 of F12 hebt, maar het is niet verplicht omdat op deze manier ook mensen de opleiding kunnen volgen die wel dat niveau beheersen maar nooit de kans hebben gehad om wedstrijden te starten. Om te testen of je wel het gewenste niveau wordt beheerst heb je zelf een examen in de vorm van zelfstandig een paard goed nageeflijk te rijden en dan figuren te rijden die op dat moment gevraagd worden. En je moet een parcour springen van 90/100 cm.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Als je verder nog iets wil weten dan pb me maar.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 17:15

Heel erg bedankt voor je informatie ceyenne!
Het lijkt me een erg leuke opleiding, moet nog even kijken wat ik doe.. maar heb nog bijna een jaar de tijd, haha!
Heeft bij jullie in de groep iedereen ervaring met lesgeven, of zijn er ook mensen bij die nog nooit een les gegeven hebben?

in ieder geval bedankt! :)

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:52

Bij ons in de groep (bestaande uit 14 cursisten) waren er 9 al actief bezig met lesgeven voordat ze de opleiding gingen starten. De rest is gestart met lesgeven vlak na de intake.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 13:01

Okee.. dus het is niet erg als je 'bijna' geen ervaring hebt. Ik geef wel al les, maar ik geef alleen beginnerslesjes met kinderen van 7 tot 9 jaar ongeveer. Zijn er verder nog dingen waarvan je zegt van, die moet je eigenlijk ech van te voren al kunnen?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:30

Ik vond het wel handig als je jezelf al een beetje een manier van lesgeven hebt aangewend. Dan kun je die alleen nog maar uitbreiden en verbeteren.
Als je nog helemaal groen bent, moet je nog helemaal gevormd worden en dat is moeilijk in zo'n korte tijd.

Het is ook handig als je zelf niet op je mondje gevallen bent met zo'n cursus. Je moet wel durven lesgeven terwijl er 15 anderen langs de kant staan die notities maken van JOUW lesgeefkunsten. Ook zul je veel kritiek te verduren krijgen en niet elke cursist zal dit even subtiel kunnen brengen. Daar moet je ook wel een beetje tegen kunnen. Juist van die kritiek leer je namelijk erg veel.

Ik vond een van de betere punten van de cursus ook dat er ruimte was voor discussie. Met zo'n grote cursusgroep en zulke verschillende mensen krijg je altijd verschillende meningen en een verschillende kijk op het rijden en trainingsmethodes. Het is erg interessant als je daar een beetje in mee kunt discussieren. Daar kun je veel van leren wbt je kijk op paarden en je eigen lessen.

Verder: gewoon beginnen ;)

[edit] Moet je geen 18 zijn om aan de cursus deel te mogen nemen?

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 14:42

Jup, maar volgend jaar zou ik dan ondertussen 18 zijn!;)