Aangezien mijn paard overdag buiten staat en het heerlijk vind in de modder te rollen, tref ik tijdens het weekend (in het weekend rijd ik overdag) wel eens een kletsnat en/of modderig paard aan. Ze loopt dus voor alle duidelijkheid gewoon in haar wintervacht zonder dekens enz. Ik moet in het weekend echter ook altijd op een vast uur ergens zijn met haar (binnenbak in de buurt) en ze moet dan min of meer proper en droog zijn, en ik heb dus niet altijd onbeperkt tijd om mijn paard te laten opdrogen. Ik heb een ongevoerd regendeken (met een heel dun fleecelaagje in op de rug), dat ik wel eens een paar uur opleg, bijv. ’s morgens als ik in de namiddag ga rijden. Da’s alleen niet erg praktisch omdat ik dan ’s morgens vroeg voor ze op de wei gaan speciaal tot daar moet rijden om het deken op te leggen.
Zou het kwaad kunnen om dat deken wat meer op te laten in het weekend? Bijv. van zaterdag tot zondag bij regenachtig weer? Zou ze dan niet gaan zweten ‘s nachts? Ze staat immers ’s nachts op stal, en de stal is wel verlucht enz, maar het is wel een binnenstal. En zou dat geen nefaste gevolgen hebben voor haar wintervacht? Gaat ze het dan niet koud krijgen als ze geen deken opheeft?
Silence
Wat mijn mening betreft: Zonder deken kan ze haar temperatuur zelf regelen. Door die deken gooi je dat proces in de war. Ik zou er niet voor kiezen. Als je weet dat je op een vaste tijd ergens moet zijn, zou ik daar je aanpassing in zoeken. Niet in het alsnog opgooien van een deken.
Je kan prima even een deken omgooien als het regenachtig weer is en je moet rijden. Een hele nacht? nee daar zou ik niet snel voor kiezen. Maar ja kan bv wel in de ochtend een dekenomgooien zodat je paard in de middag netjes droog is
ik doe het weleens als ik een schoon paard wil, of vorig jaar toen één paardje niet lekker in zijn velletje zat en moeite had zich warm te houden in de regen. Dan deed ik met zware regenval een regendeken op.
opala
Geplaatst: 08-12-09 15:27
Wanneer de deken ook ademend is, moet het geen probleem zijn.
Ik gooi ook gewoon mijn regendeken op als ze naar buiten gaat en het regent. Verder staat ze zonder dekens op stal en als het 'normaal' weer is staat ze ook bloot buiten. Tis dus maar een paar uurtjes per dag, als dat al zo is.