Op stap met het veulen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wolkj

Op stap met het veulen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 12:25

Hoi allemaal,

Sinds 7 weken heb ik mijn eigen fjorden veulen, schat van een dier.
In het begin ging het wandelen super, maar nu ze wat meer binnen staat en minder op de wei wordt ze veel drukker buiten (begrijppelijk)
Is er iemand die weet hoe dit precies aan te pakken?
Ze trekt veel en is gewoon lekker aan het spelen, maar toch wil je haar alles netjes laten doen.

Natuurlijk schrikt ze van auto's en honden, maar hier blijf ik erg rustig bij.
Iemand een techniek om haar rustiger mee te laten lopen?

Groetjes,
Willeke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:33

Hoe lang staat het veulen buiten per dag? Veulens zitten barstensvol energie en dat moeten ze kwijt. En als ze dan een deel van de dag op stal staan wil dat niet echt helpen en sparen ze de energie op totdat ze eruit mogen. Dus als ze er pas uit mogen als ze aan de hand moeten lopen zullen ze geheid even een uitbarsting hebben :+ Een uitloopstal bijvoorbeeld zou al een oplossing zijn. Maargoed, ik weet niet hoe dat precies bij jullie op stal in elkaar zit ;)

wolkj

Re: Op stap met het veulen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 12:34

Ze heeft een uitloopje.. staat samen met een 1,5 jarig Trekpaard. Samen kunnen ze het super vinden.
Ook gooi ik haar om de dag even op de wei om uit te rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:36

Maar kunnen ze dan niet goed hun benen strekken op het uitloopje? Ik zou ze dan dagelijks iig overdag de wei op gooien zodat ze zelf kunnen bepalen of ze willen rennen/spelen of stilstaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:38

Heb je overwogen om na het uitrennen met haar te gaan wandelen? Lijkt me namelijk een prettigere oplossing dan met haar in gevecht te gaan om iets waar ze eigenlijk niks aan kan doen..

wolkj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 12:39

Ik weet nog niet of het er wel zo zeer aan ligt dat ze niet kan rennen.. Maar ik denk dat ze gewoon heel erg reageerd op haar omgeving. als ik met haar wandel reageerd ze heel fel op honden en auto's. Of zoals een vogeltje wat opeens uit de bomen vliegt. Heel begrijpelijk, maar haar terug krijgen op dat moment is lastig..

iig bedankt voor je reactie!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:43

Maar als ze heeft gerend is haar energie niveau een stuk lager en zal ze minder gespitst zijn op haar omgeving en makkelijker terug te krijgen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:45

troi schreef:
Maar als ze heeft gerend is haar energie niveau een stuk lager en zal ze minder gespitst zijn op haar omgeving en makkelijker terug te krijgen zijn.

Idd, hier doelde ik ook op ;) Het is hetzelfde met oudere paarden met het rijden, een paard dat teveel energie heeft zal van ieder stom dingetje schrikken. Een paard dat een gewoon level van energie heeft is veel cooler in z'n hoofd en zal minder snel dingen aangrijpen om aan de ren te gaan.